Permalänk
Hedersmedlem

Om det ska fungera så får du använda glycol som under högt tryck snabbt färdas i rören.
Det skulle nog fungera. Vad tror ni?

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enduro
Om det ska fungera så får du använda glycol som under högt tryck snabbt färdas i rören.
Det skulle nog fungera. Vad tror ni?

Jag tror du drog upp en förjäkla gammal tråd, förövrigt så känns som om det borde fungera ja, men det är ju inte direkt ett slutet system när man har flytande kväve med i leken, vilket resulterar i massa pengar.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkAliz
Jag tror du drog upp en förjäkla gammal tråd, förövrigt så känns som om det borde fungera ja, men det är ju inte direkt ett slutet system när man har flytande kväve med i leken, vilket resulterar i massa pengar.

Ett slutet system är inte omöjligt. Men man ska ha väldigt bra koll på vad man sysslar med om man ska hålla på med sådana saker.

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Medlem

Varför hålla på med en massa skumma ämnen. Det blir bara svårt och dyrt i slutändan. Vatten har bättre värmeförmåga än många av de ämnen ni pratar om.
Ska ni hålla på med tryck är det väl lika bra att gå på och bygga kompressorkylning?

Visa signatur

Jag gör vad jag vill, om jag orkar.

Permalänk
Medlem

går det inte att ha flytande kväve + nån speciell olja? ^^ olja ist för vatten dvs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enduro
Ett slutet system är inte omöjligt. Men man ska ha väldigt bra koll på vad man sysslar med om man ska hålla på med sådana saker.

Hur i hvete gör du ett slutet systen när det är flytande kväver inblandat?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkAliz
Hur i hvete gör du ett slutet systen när det är flytande kväver inblandat?

Jag vet inte. Men det går säkert.
EDIT: Jag ändrade inlägget.

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SilentViruzz
Toms Hardware Guide har gjort något liknande, klockade till 5250mhz och höll en temperatur på -199°C... Ladda ner filmen nedanför:

http://www.tomshardware.com/images/thg_video_11_5ghz.zip

Det är flytande kväve i ett kopparrör, inget slutet system som det frågades om...

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Då blir ju frågan vad du ska använda för att kyla vätet

Nej, det skulle vara tuffast att ha ett kylarsystem med hjälp av flytande syre, tänk hur faen man skulle kunna överklocka den

Visa signatur

(OSkar000) Morn\: jag trodde du såg ut som en liten ful skäggig nörd

Permalänk

Skaffa långa slangar å släng in radiatorn till vattenkylning i frysen.. se till att ha glycolbaserad kylvätska eller nått som inte fryser

Har fått i mig typ nåra droppar i munnen när jag sugit ur luften ur mitt kylsystem i datorn (vid vattenbyte)
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=5...
kör med zalman tills det är slut sen ska ja köra på glycol för de e samma skit

men ja har överlevt utan att ens åka till sjukan än så länge och ja måste påstå att glycol är inte gott så man försöker spotta ut det å gurgla med vatten så fort som möjligt!!

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rouge of Darknes
Skaffa långa slangar å släng in radiatorn till vattenkylning i frysen.. se till att ha glycolbaserad kylvätska eller nått som inte fryser

Har fått i mig typ nåra droppar i munnen när jag sugit ur luften ur mitt kylsystem i datorn (vid vattenbyte)
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=5...
kör med zalman tills det är slut sen ska ja köra på glycol för de e samma skit

men ja har överlevt utan att ens åka till sjukan än så länge och ja måste påstå att glycol är inte gott så man försöker spotta ut det å gurgla med vatten så fort som möjligt!!

Grattis, tråden är ju helt otroligt megagammal.

Visa signatur

(OSkar000) Morn\: jag trodde du såg ut som en liten ful skäggig nörd

Permalänk

Den som tyckte att en minikyl kunde duga har nog ingen som helst aning om hur det fungerar med värmeenergi etc..

Visa signatur

Kan inget om mycket

Permalänk
Medlem

en stor bassäng med kväve o sen hiva in datorn där i och låta den frysa några timmar, skulle den ens starta sen tror ni?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd

haha ne dator skulle va trasig om man är så dum o slänger i den i flytande kväve.
iofs skulle det flytande kvävet dunsta ganska snabbt så efter några timmar är den inte så kall längre.

en minikyl måste va stängd för den sak fungera o med något varmt i den så kyler den inte heller.

ska du ha en kall dator 24/7 får du skaffa peltier/kompressor.

ska du bencha går det bra med ln2/DI men det dunstar.

Permalänk
Medlem

Hmm... Om jag inte helt missminner mig om flytande kväve, som egentligen inte är något annat än 100 procentig syre (Raketbränsle). Fruktansvärt brandfarligt till en början. Hoppas jag har rätt så långt iaf.

Vidare om saken. Rent kväve ligger i temperaturområdet 0 grader Kelvin, alltså - 273,15 grader Celsius.
Skulle man stoppa ner en lampkabel i ett sånt 'bad' skulle lampan slockna eftersom neutronerna (Tror det var de iaf) stanna, eller frysas om man så vill. Poängen är iaf att oavsett vätska man väljer att använda skulle den frysa...

Visst, om man tillåter viss uppvärmning före funkar det säkert, men jag tror att flytande kväve är skitsvårt att få tag i eftersom det är en sånt pass känslig ämne (Grundämne t om.) för brand och rent av vådligt...

Är inte säker, men jag tror jag har rätt i det jag skrev.
Bra att kunna lite om mycket, än mycket om lite =0)

Visa signatur

Ju fler kockar, desto sämre soppa...
Någon som vill köpa min stereo, min lätta MC, och lite andra bra-att-ha-saker?
http://www.mineg.net/tony

Permalänk

VM i gammal tråd?

Visa signatur

PS3 40GB

Permalänk

Hur fan kan du få för dig att Grundämnet Kväve egentligen är ett annat grundämne (Syre)?!

Sen att flytande kväve skulle ha temperaturen 0grader kelvin är inte heller det sannorlikt, då inget ämne (inte ens kvävet) kan vara flytande då eftersom alla molekyler och atomer står stilla. Kväve är inte på något sätt bränbart eller explosivt på det sätt som du beskriver, väte däremot brinner riktigt bra, du kanske blandar ihop de två?

Sen är det inte alls svårt att köpa flytande kväve, det finns på AGA, det är inte ens speciellt dyrt, dock kostar de behållare man behöver för att förvara det i ganska mycket att hyra, och det är inte dirket någonting som en normalsvensson har liggandes hemma i garaget heller.

Helt ärligt talat, har man inte en aning om vad man skriver så skriv inte! Det kan finnas andra som inte heller vet och som kan gå på det du skriver. I detta fall var det väll inte direkt farligt om så var fallet men jag har sett exempel i andra trådar där det kan handla om liv och död!

Bubbalobill:
Nödvändigt inlägg?

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
en stor bassäng med kväve o sen hiva in datorn där i och låta den frysa några timmar, skulle den ens starta sen tror ni?

Hiva i vore inte helt smart eftersom allt material och speciellt plast blir MYCKET sprött vid de låga temperaturerna vilket gör att slag eller stötar skulle kunna göra att allt går i tusen bitar

Men skulle man bara lägga i datorn är det mycket möjligt att den överlever om inte lödningar och elektiska banor slits av när materialen krymper under kylning.

Sen som executor sagt, kväve är fullkommligt ofarligt och flytande kväve är kanske inte hälsosamt att få på huden men annars är det ingen fara.

Kväve:
Smältpunkt 63,14 K (-210 °C)
Kokpunkt 77,35 K (-196 °C)

Det du ska ha för ännu lägre temp är flytande helium

Smältpunkt (at 2.5 MPa) 0.95 K (-272.2 °C)
Kokpunkt 4.22 K (-268.93 °C)

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Hiva i vore inte helt smart eftersom allt material och speciellt plast blir MYCKET sprött vid de låga temperaturerna vilket gör att slag eller stötar skulle kunna göra att allt går i tusen bitar

Men skulle man bara lägga i datorn är det mycket möjligt att den överlever om inte lödningar och elektiska banor slits av när materialen krymper under kylning.

Sen som executor sagt, kväve är fullkommligt ofarligt och flytande kväve är kanske inte hälsosamt att få på huden men annars är det ingen fara.

Kväve:
Smältpunkt 63,14 K (-210 °C)
Kokpunkt 77,35 K (-196 °C)

Det du ska ha för ännu lägre temp är flytande helium

Smältpunkt (at 2.5 MPa) 0.95 K (-272.2 °C)
Kokpunkt 4.22 K (-268.93 °C)

någon som har några tusen liter kväve så kan vi mötas och lägga i datorerna där och ha vårat eget över klocknings SM?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Hur fan kan du få för dig att Grundämnet Kväve egentligen är ett annat grundämne (Syre)?!

Sen att flytande kväve skulle ha temperaturen 0grader kelvin är inte heller det sannorlikt, då inget ämne (inte ens kvävet) kan vara flytande då eftersom alla molekyler och atomer står stilla. Kväve är inte på något sätt bränbart eller explosivt på det sätt som du beskriver, väte däremot brinner riktigt bra, du kanske blandar ihop de två?

Sen är det inte alls svårt att köpa flytande kväve, det finns på AGA, det är inte ens speciellt dyrt, dock kostar de behållare man behöver för att förvara det i ganska mycket att hyra, och det är inte dirket någonting som en normalsvensson har liggandes hemma i garaget heller.

Helt ärligt talat, har man inte en aning om vad man skriver så skriv inte! Det kan finnas andra som inte heller vet och som kan gå på det du skriver. I detta fall var det väll inte direkt farligt om så var fallet men jag har sett exempel i andra trådar där det kan handla om liv och död!

Bubbalobill:
Nödvändigt inlägg?

Vem fan bet dig i pungen egentligen?
Om du inte märkte det skrev jag att jag var osäker... För det behöver du inte bita skallen av mig!

Nämnvärt kan juh vara att jag var ganska trött när jag skrev det där...

Visa signatur

Ju fler kockar, desto sämre soppa...
Någon som vill köpa min stereo, min lätta MC, och lite andra bra-att-ha-saker?
http://www.mineg.net/tony

Permalänk
Medlem

hmm kan man inte ha kväve i typ en termos eller liknande, kanske en pet flaska med över trycks ventil? fast den kanske fryser och spricker?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
hmm kan man inte ha kväve i typ en termos eller liknande, kanske en pet flaska med över trycks ventil? fast den kanske fryser och spricker?

Termos fungerar alldeles utmärkt för de flesta har ju glas som innerbehållare vilket fungerar bra.

Pet flaska skulle inte fungera så bra, det pga. att som du själv säger den skulle spricka vid första stöt

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ace-T
Vem fan bet dig i pungen egentligen?
Om du inte märkte det skrev jag att jag var osäker... För det behöver du inte bita skallen av mig!

Nämnvärt kan juh vara att jag var ganska trött när jag skrev det där...

Ok, ledsen om du verkligen tog illa upp, det var inte menat så, fick mest ett litet utbrott pga allt jag läst på forumet där folk påstår saker som mer eller mindre är helt livsfarligt, antingen för de själva eller (ännu värre) för andra intet ont anande. Men som sagt, jag ber om ursäkt om du tyckte jag bet huvudet av dig, men du kunde inte haft mycket mer fel i ditt inlägg. Teorin om att lampan kommer slockna kan dock mycket väl stämma!

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Ursäkten godtages....
=0)

Jag kollade lite på Wikipedia.. F@n vilken snurrig site.. Informativ, men snurrig..

http://sv.wikibooks.org/wiki/Formelsamling_kemi_Periodiska_sy...

För den som vill kolla

Jag kom fram till (Tror jag iaf) att det jag tänkte på var nog flytande syre, som i Liquid Oxgen, som jag fick till Nitrogen.. Fråga mig inte hur jag sullade till det i skallbasen... Tänkte iofs inte på de två orden, för de kan jag särskilja. Jag tänkte 'however', på ett program som gick på Discovery Mix där de labbade med 'raketbränsle', vilket nu verkar som om det var flytande syre. Det krävdes inte mer en en gnista iaf för att det skulle bli självantändande och brinna nåt in i h-e, fan å hans syster osv...

Visa signatur

Ju fler kockar, desto sämre soppa...
Någon som vill köpa min stereo, min lätta MC, och lite andra bra-att-ha-saker?
http://www.mineg.net/tony

Permalänk
Medlem

Tyckte jag kände igen tråden

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben

Sen som executor sagt, kväve är fullkommligt ofarligt och flytande kväve är kanske inte hälsosamt att få på huden men annars är det ingen fara.

Nja, helt ofarligt är inte kväve. Antag att du nu vill kyla som sjutton med flytande kväve. Den kylande effekten kommer pga fas-omvandlingen, dvs att kvävet förbrukar energi när det kokar och inte som ngn annan skrev i denna tråden, att den beror på det flytande kvävets specifika värme.

Hur som helst... när kvävet förgasas kommer det bli mkt kväve mer än normalt i luften om man inte har bra ventilation och då finns den en risk att man kvävs eftersom att våra lungor också gillar kväve och inte bara syre. Läs t.ex. http://en.wikipedia.org/wiki/Nitrogen#Precautions

För övrigt vore en kurs i termodynamik inte fel för den som vill fuska med kylsystem, eller låna åtminstone en bok om det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av osth
Den kylande effekten kommer pga fas-omvandlingen, dvs att kvävet förbrukar energi när det kokar och inte som ngn annan skrev i denna tråden, att den beror på det flytande kvävets specifika värme.

Inte enbart, kvävet i sig måste ju ha en temperatur under kokpunkten (vid normalt tryck) för att inte börja koka (vilket det ju inte gör i behållaren), så det har ju faktiskt en viss "kyla", eller brist på värme, med sig från början, sen hur hög värmekapacitivitet flytande kväve har vet jag inte, men lite borde det ju ha ivf.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Inte enbart, kvävet i sig måste ju ha en temperatur under kokpunkten (vid normalt tryck) för att inte börja koka (vilket det ju inte gör i behållaren), så det har ju faktiskt en viss "kyla", eller brist på värme, med sig från början, sen hur hög värmekapacitivitet flytande kväve har vet jag inte, men lite borde det ju ha ivf.

Kvävet kommer att ha temperaturen -196 C och kan inte "värmas" till över detta, vid atmosfärstryck. Anledningen till att man kan förvara flytande kväve i ett termoskärl vid rumstemp är att värmetransporten till kvävet då blir så långsam att det inte finns tillräckligt med energi för att förånga kvävet med en gång.

Ångbildningsentalpin för kväve är 201 kJ/kg att jämföra med den specifika värmekapaciteten som är 1,04 kJ/kg*C, det vill säga att förgasa ett kilo kväve kräver 200 gånger mer energi än att värma det en grad. Den kyleffekt du får av att använda flytande kväve kommer alltså inte från någon underkylning av kvävet utan p.g.a fasomvandlingen.

Permalänk
Medlem

Shit vad det här blev high tech då =0)

Visa signatur

Ju fler kockar, desto sämre soppa...
Någon som vill köpa min stereo, min lätta MC, och lite andra bra-att-ha-saker?
http://www.mineg.net/tony

Permalänk
Medlem

mycket diskussion från min gamla tråd