Bäst med tanke på synen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RPGWiZaRD
Grejjen är att det är personligt, du borde testa hos en kompis eller butik eller nånstans där du kan testa köra ett spel. Stör du dig inte på att endast spela i 75Hz är det bra för det önskar jag också jag hade tyckt varit ok.

För vissa duger 60Hz, andra vill ha 100Hz minst.

Personligen vill jag ha minst 85Hz för att få en bra spelupplevelse, så TFT duger inte.

Jag kräver minst 100hz på en CRT, har ej testat LCD. Är det inte samma sak då, det är väl ingen skillnad på 75hz CRT och 75hz LCD?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flavour
Jag kräver minst 100hz på en CRT, har ej testat LCD. Är det inte samma sak då, det är väl ingen skillnad på 75hz CRT och 75hz LCD?

Inte för dem som ser skillnad mellan olika uppdateringsfrekvenslägen nej. Så ifall du är en sån som kräver t.o.m 100Hz på CRT så knappast kommer du gilla o spela i 75Hz på LCD.

Bilden blinkar ju förstås inte hos LCD skärmar men det förtod säkert alla redan men hertzen inverkar ju som jag sa förut också på spelupplevelsen hur smidiga rörelser det är i spel så på det avseendet skiljer det sig inte mellan TFT och LCD, iaf inte mycket. Bara att testa spela med CRT på 75Hz och försöka strunta i flimmret och se hur du upplever det.

Blir mer typ som "filmeffekt" att spela i låg hertz, desto högre desto mera "realtime" känns det som. Jag har funderat på det hur annorlunda det ser ut när man tittar på TV jämnfört när man sitter där själv vid kameran och ser det i realtime. Är samma känsla här och just det förstör spelkänslan för mig. Önskar jag kunde hitta en bra sida som förklarar mycket sånt här.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional