Permalänk
Medlem

Mitt x1900xt "tjuter" =(

Halloj

När jag startar ett spel, så grafikkortet liksom får jobba, börjar det tjuta, inte jättehögt, men klart märkbart och ytterst irriterande, med ett högfrekvent ljud.

Vad kan detta vara/bero på? Känns som just en sån grej man verkligen inte har en chans att få gehör på returnering, lär väl bara få betala felsökningsavgift lr dylikt... Och pallar verkligen inte vara utan ett grafikkort i ett par veckor =/

Tjutet framträder främst när kortet är klockat, men även oklockat...

Permalänk
Medlem

Re: Mitt x1900xt "tjuter" =(

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Broder Truck
Halloj

När jag startar ett spel, så grafikkortet liksom får jobba, börjar det tjuta, inte jättehögt, men klart märkbart och ytterst irriterande, med ett högfrekvent ljud.

Vad kan detta vara/bero på? Känns som just en sån grej man verkligen inte har en chans att få gehör på returnering, lär väl bara få betala felsökningsavgift lr dylikt... Och pallar verkligen inte vara utan ett grafikkort i ett par veckor =/

Tjutet framträder främst när kortet är klockat, men även oklockat...

Det är kylfläkten som ökar i varv när det blir varmare.X1900XT/XTX orginal kylning är inte direkt känd för att vara tyst under belastning.Det enda man kan göra är att byta kylning till tex :

Zalman Vf900-Cu

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=319310

eller

ArcticColing Accelero X-2

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=317408

Tänk på att garantin ryker om du trixar själv med att byta kylning men det är bara att spara orginalkylning och sätta tillbaka den om det skulle vara något.Det brukar inte vara något problem.

Visa signatur

P8Z68-VPro - i7-2600K - H80 - Gigabyte 670 Windforce - Force GT120 - WD Black 2Tb @ Raid 0 - Samsung 12X BD-R - HX 850 - Lancool K62 -

Permalänk
Medlem

Jag har ju iallafall vett att skilja på en fläkt och detta tjut. Fläkten susar, och har hört den gått på de flesta varvtal.

Detta tjut är som ett pip, t ex som vissa TV-apparater kan ge ifrån sig, ett mycket högfrekvent pip/tjut. Är rädd för att det kan vara en konding eller liknande som håller på att ge sig.

Permalänk
Medlem

Ok då missuppfattade jag dej
Jo det kan vara en kondning som låter,är du säker på att det kommer från grafikkortet?Kan även komma från moderkortet.

Visa signatur

P8Z68-VPro - i7-2600K - H80 - Gigabyte 670 Windforce - Force GT120 - WD Black 2Tb @ Raid 0 - Samsung 12X BD-R - HX 850 - Lancool K62 -

Permalänk

Vanligt fenomen. Samma "tjut" kommer från min 7800GT och kortet innan, X800GTO. Vet inte vad det beror på men farligt ska det inte vara.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Har exakt samma fenomen med mitt kort. Och jag vet att det är flertalet andra som haft detta med Sapphire korten. Dock presterar kortet som det ska, och ljudet upptäckte jag endast efter att ha kört med öppet chassi. Visst är det irriterande att det ska vara så här, men då man vet att dessa kort är slut överallt och man ska behöva vänta runt 1mån för att få det utbytt känns det inte aktuellt

Visa signatur

I got a pair of shoes older than you are... -W. Gibson

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Choppern
Har exakt samma fenomen med mitt kort. Och jag vet att det är flertalet andra som haft detta med Sapphire korten. Dock presterar kortet som det ska, och ljudet upptäckte jag endast efter att ha kört med öppet chassi. Visst är det irriterande att det ska vara så här, men då man vet att dessa kort är slut överallt och man ska behöva vänta runt 1mån för att få det utbytt känns det inte aktuellt

Komplett har ett gäng X1900Xt och XTX kort i lager nu

Visa signatur

P8Z68-VPro - i7-2600K - H80 - Gigabyte 670 Windforce - Force GT120 - WD Black 2Tb @ Raid 0 - Samsung 12X BD-R - HX 850 - Lancool K62 -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AnjinSan
Komplett har ett gäng X1900Xt och XTX kort i lager nu

Ja se där, kollade häromdagen och då hade de 1 nov. som datum på Sapphire 1900XT 512mb Frågan är om man ändå orkar med ett till RMA :/

Visa signatur

I got a pair of shoes older than you are... -W. Gibson

Permalänk
Medlem

blir samma för mig ibland fats bara när jag ska ställa in instälingarna i spelet typ vilken graffe osv

Permalänk
Medlem

Hehe, verkar ju inte vara ensam om detta, o de va ju skönt =P

Jorå, de e allt ett PowerColor x1900xt, inköpt på komplett.....

Suck... Orkar man RMA? =/ Hatar verkligen ljudet, hörs rätt tydligt när man e 2 meter ifrån burken... =(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Broder Truck
Hehe, verkar ju inte vara ensam om detta, o de va ju skönt =P

Jorå, de e allt ett PowerColor x1900xt, inköpt på komplett.....

Suck... Orkar man RMA? =/ Hatar verkligen ljudet, hörs rätt tydligt när man e 2 meter ifrån burken... =(

Ja så illa har jag det knappast, jag hör det endast med öppet chassi, så om det blev så där illa så är det inget snack om det. Skicka tillbaks, fast ja jag vet, inte roligt utan GPU, satt 1 vecka med ett PCI kort från 1996 under min RMA

Visa signatur

I got a pair of shoes older than you are... -W. Gibson

Permalänk
Medlem

Jag har samma på mitt PowerColor X800XL och har efter viss möda konstaterat att tjutet kommer ifrån, vad jag förmodar vara, en spänningsregulator.

Satte en en tratt i änden på en slang, höll tratten mot örat och svepte runt med slangen i datorn. Snacka om att man såg nördig ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RaveHole
Jag har samma på mitt PowerColor X800XL och har efter viss möda konstaterat att tjutet kommer ifrån, vad jag förmodar vara, en spänningsregulator.

Satte en en tratt i änden på en slang, höll tratten mot örat och svepte runt med slangen i datorn. Snacka om att man såg nördig ut.

1337 =D

Permalänk
Medlem

Sätt på Vsync så ska det nog inte tjuta nått, när man kör ett spel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RaveHole
Jag har samma på mitt PowerColor X800XL och har efter viss möda konstaterat att tjutet kommer ifrån, vad jag förmodar vara, en spänningsregulator.

Satte en en tratt i änden på en slang, höll tratten mot örat och svepte runt med slangen i datorn. Snacka om att man såg nördig ut.

du har nog helt rätt i att det kommer från någon av dom lokala spänningsregulatorerna. Moderna regulatorer använder PWM reglering med en switchfrekvens på typiskt 300khz. Denna frekvens kan i fall där regulatorn är dåligt dimensionerad eller där det finns trasiga komponenter skapa självoscillation vid en lägre frekvens som är hörbart.

/Andreas

Permalänk
Medlem

Hmm.. och jag utgår från att det inte går att komma runt det =/