Problem vid uppstart (nätagg?)
Jag har fått problem med min dator som ibland vägrar starta. On to the problem...
*Problem*
Ibland vid uppstart så är det precis som att den inte riktigt "orkar" starta upp, utan att den varvar igång fläktarna och sedan efter en sekund så slutar den och datorn "dör". Powerlampan på chassit blinkar med 2 sekunders intervall, och varken power- eller resetknappen på chassit fungerar. Det enda jag kan göra då är att bryta strömmen på huvudbrytaren på baksidan av chassit, och vänta tills powerlampan på framsidan slutar att blinka (ca 10 sekunder).
Sedan kan datorn starta om jag har tur, eller så blir det likadant igen. Ibland kan det även bli så att när jag slår på brytaren på baksidan igen så är det som att jag trycker på power-knappen på chassit och proceduren upprepas. I förmiddags vägrade den starta, men testade igen vid 14-tiden, och nu har den varit igång i nästan 10 timmar utan problem.
Nämnas kan även att när det började för några månader sedan fick jag fel i windows, den rapporterade om filen ati2dvag.dll som felkälla. Efter att ha sökt på nätet testade jag några lösningar som en del fått att fungera, och plötsligt så gick det. Den har nu fungerat i ca två månader utan problem, men så för en vecka sedan kom det tillbaka.
/*Problem*
*Datorspec*
Msi K8n Sli Platinum
Athlon 64 3200
Powercolor Radeon x800XL Pci-e
TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB
Maxtor DiamondMax 10 200GB S-ATA
Thermaltake Butterfly PSU 480w
Nec Dvd-brännare
Har även en 120Gb och en 80Gb WD IDE-HD, men dessa är för tillfället urkopplade men problemet uppstår ändå.
Har inte klockat den något, eller modifierat något på något annat sätt. Har dock noterat att både bios och Msi:s egna program har visat att 3,3v gått ner till runt 2,70.
/*Datorspec*
*Testat*
* Grafikkort (kört i en likadan dator, fungerade bra)
* Minne (stresstestat och även flyttat runt och kopplat in/ur i olika banker, kört med bara det ena osv.)
* Ide-diskarna (kopplat ur dem som jag skrev här ovanför, men det hjälpte inte)
Jag gjorde även drivrutinsuppdateringar i samband med att jag försökte få bort ati2dvag.dll-felet, tog bort och rensade de gamla, la in nya, resettade cmos, uppdaterade en pci-to-pci-drivrutin (allt enligt olika förslag på framgooglade sidor ang. detta fel).
/*Testat*
Så nu undrar jag om det är någon som haft något liknande eller känner igen felet på något sätt, och kanske också har en lösning. Kan det vara nätagget som felar ? Eller är det något annat som strular som jag inte har tänkt på. Något annat jag kan testa att felsöka med ?
Tacksam för svar!!