Permalänk
Medlem

Problem vid uppstart (nätagg?)

Jag har fått problem med min dator som ibland vägrar starta. On to the problem...

*Problem*

Ibland vid uppstart så är det precis som att den inte riktigt "orkar" starta upp, utan att den varvar igång fläktarna och sedan efter en sekund så slutar den och datorn "dör". Powerlampan på chassit blinkar med 2 sekunders intervall, och varken power- eller resetknappen på chassit fungerar. Det enda jag kan göra då är att bryta strömmen på huvudbrytaren på baksidan av chassit, och vänta tills powerlampan på framsidan slutar att blinka (ca 10 sekunder).

Sedan kan datorn starta om jag har tur, eller så blir det likadant igen. Ibland kan det även bli så att när jag slår på brytaren på baksidan igen så är det som att jag trycker på power-knappen på chassit och proceduren upprepas. I förmiddags vägrade den starta, men testade igen vid 14-tiden, och nu har den varit igång i nästan 10 timmar utan problem.

Nämnas kan även att när det började för några månader sedan fick jag fel i windows, den rapporterade om filen ati2dvag.dll som felkälla. Efter att ha sökt på nätet testade jag några lösningar som en del fått att fungera, och plötsligt så gick det. Den har nu fungerat i ca två månader utan problem, men så för en vecka sedan kom det tillbaka.
/*Problem*

*Datorspec*

Msi K8n Sli Platinum
Athlon 64 3200
Powercolor Radeon x800XL Pci-e
TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB
Maxtor DiamondMax 10 200GB S-ATA
Thermaltake Butterfly PSU 480w
Nec Dvd-brännare

Har även en 120Gb och en 80Gb WD IDE-HD, men dessa är för tillfället urkopplade men problemet uppstår ändå.

Har inte klockat den något, eller modifierat något på något annat sätt. Har dock noterat att både bios och Msi:s egna program har visat att 3,3v gått ner till runt 2,70.
/*Datorspec*

*Testat*

* Grafikkort (kört i en likadan dator, fungerade bra)
* Minne (stresstestat och även flyttat runt och kopplat in/ur i olika banker, kört med bara det ena osv.)
* Ide-diskarna (kopplat ur dem som jag skrev här ovanför, men det hjälpte inte)

Jag gjorde även drivrutinsuppdateringar i samband med att jag försökte få bort ati2dvag.dll-felet, tog bort och rensade de gamla, la in nya, resettade cmos, uppdaterade en pci-to-pci-drivrutin (allt enligt olika förslag på framgooglade sidor ang. detta fel).
/*Testat*

Så nu undrar jag om det är någon som haft något liknande eller känner igen felet på något sätt, och kanske också har en lösning. Kan det vara nätagget som felar ? Eller är det något annat som strular som jag inte har tänkt på. Något annat jag kan testa att felsöka med ?

Tacksam för svar!!

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma problem. Det började dock med att om nätsladden varit utddragen ur väggen en längre tid så kunde det ta någon timme tills den startade, men nu på senare tid har jag haft samma problem som dig varje gång jag sätter igång den. Att det blir sämre och sämre har fått mig att tänka på att det skulle kunna ha med något batteri i datorn att göra... Om det nu finns något som har med den här saken att göra, har sett att det sitter ett 3-volts på moderkortet. Någon som har löst detta problem, skulle vara oerhört skönt att slippa detta.

Visa signatur

// colliN

Permalänk

Jag har samma problem som ni, och löser det genom att snabbt trycka på reset-knappen många (minst 3-5) gånger efter varandra innan datorn dör vid uppstarten. Det hjälper oftast...

colliN; Jag har också tänkt på att det kan bero på batteriet, vet någon var man köper nytt? (Msi K8N neo4)...

Permalänk
Medlem

Har samma problem jag om jag fattat det rätt.. När jag trycker på startknappen så lyser den i två sec, sen så släcks den å den början om igen, medans fläktarna går hela tiden. Jag hinner inte få bild på skärmen ens, alltså signalen från datorn.. Den blinkar hela tiden.. om och om igen. Har testat det mesta, men tror att det är negagget som inte ger ut tillräckligt med krut för att få igång datorn, men vill vara säker på att det är den innan jag byter ut, pga dess pris osv.

Skriv om ni VET NÅGOT eller TROR NÅGOT, all hjälp uppskattas !

Permalänk
Medlem

Behöver också hjälp med detta....
Någon?

Permalänk
Medlem

Det första jag tänker när jag läser inläggen är att det är aggen som inte pallar med pga av undermålig kvalitet eller felaktiga från fabrik. Har ni möjlighet så testa med ett annat agg.

Istället för att använda sig av powerknappen på chassit går det ju att "tjuvstarta" sin dator från moderkortet. Har ni testat det? (I syfte att undanröja att power/resetknappen har hakat upp sig)

Visa signatur

HTPC: Silverstone SST LC13| Hiper Type-R 480W| AMD Athlon X2| Asus M2NPV-MX| 2x2048 Corsair| OCZ SSD SATA 64Gb | Ljudnivå: Väldigt låg
SpelPC: P180 | XFX Core Edition 550W |AMD Phenom II X4 955 3,2GHz Black Edition| MSI 870A-G54 AM3 |Corsair 4GB | XFX RADEON HD6850 | Samsung SATA2 250GB | 3 Nexus 120mm |

Permalänk
Medlem

Jag har precis samma problem, med systemet i sign plus ett nytt Be Quiet! Dark Power Pro 600w, som helt enkelt måste vara tillräckligt kraftfullt. Tidigare hade jag ett Seasonic S12 430w och bytte för att jag trodde att det var det som var felet, men nu vet jag inte vad jag ska tro. Detta problem uppkom när jag började överklocka.

Permalänk
Medlem

Liknande problem , fast jag kan starta datorn men den dör oftast / bilden fryser och sedan fryser hela systemet + att om jag har något ljud på som t.ex någon musik så blir det som hack på ett och samma ställe.
Fast ibland fungerar det och då orkar den rulla ett bra tag.

Permalänk
Medlem

Hmm jag har liknande problem. Har ni testat att sätta i/ ta ut 12v kabeln som sitter nära processorn. Min dator startar upp när jag inte har den i, men jag får ingen bild. Stoppar jag i den så står den bara och startar om.

Jag tror att problemet kan bero på olika saker, och jag tror inte att alla har samma fel även om symtomen är lika.

Jag har beställt ett Moderkort och ett grafikkort bara för att testa vad som är fel.
Jag kan återkomma med hur och om mitt problem löste sig.

btw W på ett nätagg är inte allt.

Jag har haft datorn i ca ett år. Så i mitt fall vet jag iaf om att nätagget ska räcka. sen vet jag ju inte om det har pajjat men det tror jag inte, då jag testade med ett annat nätagg som jag hade liggandes, men utan någon förändring.

Jag utesluter inte att det kan vara fel på era nätagg jag bara säger så att ni vet att det kan bero på andra saker än just nätagget.

sir_thomson:
Skulle inte säga att du "löser" problemet utan snarare går runt det. Låter inte så hälsosamt. Men vad kan man göra lixom Är du säker på att du inte kopplat reset och power i omvänd ordning? Så att du startar med restetknappen alltså.. bara undrar..

sTRAY:
Har du testat att installera om Windows? om det är drivrutinsfel så kanske dte blir löst av det?

Du kan testa att dra ut allt du inte behöver för en uppstart och se om den startar lättare då.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

Hej säger jag
När jag flyttade för 1 månad sen la mitt nätagg av kunde kanske spela i 10 min utan att datorn la av. Fick min kompis gamla nät agg satt i det och allt funkade igen