Permalänk
Medlem

Skövde stadsnät

Nu när det börjar närma sig start för "toksnabbt" bredband så vill jag att ni som fått det inkopplat kör lite tester och postar här. Jag är lovad att mitt skall fungera senast tisdag. Det jag vill att ni postar är.

ISP:
Hastighet:
Tptest 3.x
Tptest 5.x
ping mot www.sunet.se
Övriga funderingar:

Försök att hålla er till mallen, om ni känner att det finns annat att ta upp så...

Permalänk
Medlem

Senast Tisdag? Alltså idag? Vilken leverantör valde du? Jag valde bb2 och jag har inte fått något besked alls, på deras sida står det att min beställning fortfarande är under behandling. :/

Permalänk
Medlem

jag blev lovade att det skulle bli fixat inom 10 dagar från beställning om inte annat så skulle de göra en felanmälan. Eftersom jag inte fått det idag så är felanmälan gjord. BB2 här också.

Permalänk
Medlem

Jag blev uppringd av ansvariga för stadsnätet här. De frågade lite om vad jag trodde om internet via stadsnätet och gav lite allmän info. När jag frågade när det tidigast skulle vara igång så svarade de efter 1a oktober.

Var några tekniker från Relacom som höll på i källaren här under tors och fred förra veckan.

Sen beställde jag bredband av bb2 den 4/9 fick heller inget besked och det står också att min beställning fortfarande är under behandling.
Skickade ett mail till deras kundservice men har inte fått svar på 9 arbetsdagar nu.

Permalänk
Medlem

Mig veterligen ska de första anslutna fastigheterna i nätet inte gå live förrän 1 oktober, och då bara hälften av de planerade fastigheterna till att börja med. Dvs ingen internetleverantör kan aktivera tjänsten innan dess. Trodde stadsnätet gått ut med information om detta. Men jag ska kolla upp det så jag sitter och säger rätt saker, återkommer...

Permalänk
Medlem

Stadsnätet har ringt till mig för att kolla om jag fått infoblanketterna från de olika isperna. Där står det inget om att man inte kan aktivera det innan 1/10. Supporten på bb2 sa att det skulle ta upp till 10 dagar, dvs den 14:e. Inget internet än men som jag skrev en felanmälan och att de skulle kontakta mig. Ringer nog på fredag och tjatar igen.
Har ju ffs sagt upp mitt comhem abbonemang.

Permalänk
Medlem

Jag har också sagt upp mitt gamla abbonemang, det stängs av den 4:e oktober. Hoppas verkligen att jag hunnit bli inkopplad innan dess.

Permalänk
Medlem

De ringde idag från bb2 och informationen som jag fick är att de kan börja koppla in sig i stadsnätet den 1/10 och då kommer de att skicka ut ett infobrev till deras kunder. Observera att han sa "börja". Han kunde inte säga att det skulle fungera den 1/10.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av loranga1
De ringde idag från bb2 och informationen som jag fick är att de kan börja koppla in sig i stadsnätet den 1/10 och då kommer de att skicka ut ett infobrev till deras kunder. Observera att han sa "börja". Han kunde inte säga att det skulle fungera den 1/10.

Vi har just fått in uppgifter från Skövde med tidigaste inkopplingsdatumen för olika adresser. PDFen ligger under Skövde på Bredband2s hemsida: http://www.bredband2.com

Verkar ha blivit lite missförstånd när du pratat med kundtjänst tidigare. 10 dagars inkopplingstid förutsätter ju att vi kan koppla in kunden överhuvudtaget. Ska sprida den nya informationen vidare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av loranga1
De ringde idag från bb2 och informationen som jag fick är att de kan börja koppla in sig i stadsnätet den 1/10 och då kommer de att skicka ut ett infobrev till deras kunder. Observera att han sa "börja". Han kunde inte säga att det skulle fungera den 1/10.

För att förtydliga Frux inlägg: 10 dagars inkopplingtid gäller då fastigheten/lägenheten är fysiskt ansluten till stadsnätet. Så om din lägenhet blir ansluten till stadsnätet den 1/10 så ska din uppkoppling vara aktiverad senast 11/10. Men oftast tar det betydligt kortare tid än 10 dagar.

Permalänk
Medlem

Yay havstena 1 okt. Fint att slippa vänta till extremfallen i dec.

Permalänk
Medlem

Får bara säga tack så mycket och säga att man inte direkt fått en bra första kontakt med bb2. Har sagt upp mitt abonemang som slutar att funka den 31okt.
När de först säger 10 dagar. Jag har angett allt adress osv. Så om supporten inte har IQ fiskmås så kan det ju inte röra sig om något missförstånd. Har pratat med dom 3 ggr. Sen ringer det en snubbe från "supporten" och säger att det var fel och att rätt datum är 1 oktober. Ok tänker jag då får jag ju det inkopplat i god tid innan mitt andra går ut. Nu får man läsa på hemsidan. Pdffilen att man inte blir inkopplad förrän den 31 oktober och enligt er är det ett tidigast datum + 10 arbetsdagar.

Ett litet råd innan man går ut med en kampanj. Ta reda på vad som GÄLLER. Känns som att det blir bb2 året ut med tanke på priset sen BORT.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eXelon
Yay havstena 1 okt. Fint att slippa vänta till extremfallen i dec.

Pust, blev nästan lite skraj när jag fick se vissa av inkopplingsdatumen, bor i Havstena också som tur är. Förhoppningsvis dröjer det inte 10 dagar efter 1 oktober innan jag kopplas in för då kommer jag vara utan internet i några dagar, och det vore ju fruktansvärt.

Permalänk
Medlem

Fick idag ett brev från telia där man kan beställa deras 10/10 eller 100/100 tjänst. Ligger idag inne med en beställning till bb2 men man har ju hört hur snabbt det går i helsingborg så jag vet inte. Telia kör ju nu med fritt i hela nätet och deras 10/10 ger ca 12/12 och mkt låg ping. Kommer bara att kosta 249 kr mot 449 för bb2s 100/100 tjänst som enligt användare skall ligga mella 2-80 Mbit/s och pingtider upp till 400.

Jag undrar om någon i stadsnätet fått igång sina tjänster och hur snabba de är. Speciellt intresserad är jag av bb2s.

Permalänk
Medlem

Sitter med bb2 100mbit sen 11/10

Ganska nöjd med tjänsten. Det är inga problem att komma upp i max hastighet upp eller ner.

Dock har det börjat krångla lite. Jag har vid 5 olika tillfällen tappat mitt ip och fick ingen kontakt med dhcpserver på 20-30min. I vissa spel som jag spelar mot internet så skjuter pingen i höjden i omgångar. Antingen så går den tillbaka till normalt efter några sekunder eller så blir jag disconnected. Detta händer varje dag.

Kundsupporten är väl inte den bästa heller. Har skickat in flera mail via deras hemsida där de lovar svar mellan 2-3 arbetsdagar. Har fått vänta minst 6 arbetsdagar på alla mail. Sen är svaren man får luddiga och ger inte direkt svar på frågan.

Kommer inte detta bli bättre snart så kommer jag nog byta leverantör med tanke på att det är bara 1 månad uppsägning.

Permalänk
Medlem

Sitter och letar efter hur de planerat utveckla stadsnätet, själv bor jag i Hentorp (I skövde), och jag är väldigt intresserad av när de kommer nå dit ^^

Någon som har någon information om detta?

Visa signatur

Its nice to be important, but its more important to be nice!

Permalänk

Jag har också letat runt efter info om inkopplingsdatum för olika stadsdelar i Skövde. I pdf:en från bb2 är dock varken Rosenhaga eller Hentorp med i planeringen. Däremot Södra Ryd och andra områden i stadens 'periferi'. Känns ju rätt hopplöst i nuläget... Har någon lite färskare info om utbyggnadsplaneringen?

Visa signatur

/Televinken

Gigabyte P55A-UD3 / Core I7 860 med Scythe Ninja / 8gig Crucial Ballistix 1333/CL7 / XFX HD5870 / PSU 780W 65Ah / AOC e2752Vq

Permalänk
Medlem

Det kanske inte finns någon planerad utbyggnad i Hentorp/Rosenhaga?
Jag ska försöka få grannar att gå ihop (villaområde i Ryd) så kanske de kan koppla in oss, men jag undrar hur mycket det skulle kosta.

Permalänk

Kan nog dessvärre bli aningen kostsamt, om ni inte är en herrans massa grannar att dela upp kostnaden på. För oss lägenhetsnissar verkar det som om utbyggnden endast omfattar vanliga hyreslägenheter. Här på Rosenhaga finns ju bara bostadsrätter, så man står nog med skägget i brevlådan. Kom gärna med upplysningar om hur det egentligen ligger till, om nu någon till äventyrs sitter inne med dylikt. BBB med låtsas-10mb-adsl gör verkligen ingen glad, så en anslutning till stadsnätet ligger väldigt högt på önskelistan....

Visa signatur

/Televinken

Gigabyte P55A-UD3 / Core I7 860 med Scythe Ninja / 8gig Crucial Ballistix 1333/CL7 / XFX HD5870 / PSU 780W 65Ah / AOC e2752Vq

Permalänk
Medlem

Men vad fan. Kollade precis på PDFen där massor utav gatunummer på havstenavägen är medräknade, men inte 9? Hur kommer det sig? Idioti!

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12600K | ASUS B660-I STRIX | EVGA Nvidia Geforce 2080 Ti XC | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem

tillhör 9 skövde bostäder?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MadDude
tillhör 9 skövde bostäder?

Nej, riksbyggen. Antar att det är där skon klämmer?

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12600K | ASUS B660-I STRIX | EVGA Nvidia Geforce 2080 Ti XC | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem

Precis.

OpenNet har anslutit Skövde bostäders fastigheter, de äger ju några stycken i havstena, that's why

Permalänk

Nu har jag haft BB2 i några månader och börjar verkligen tröttna på den dåliga hastigheten man har på kvällen och för att inte tala om pingtiderna. Kan tänka mig att det är mer än jag som upplever detta. Därför undrar jag och om det är någon annan här som har något annat av de bolag som går att ha som inte upplever detta problem. Telia kan ni utesluta då dom inte erbjuder någon tjänst emellan 10mbit upp och 100 mbit upp även fast det hade varit jävligt gött med telia.

Permalänk
Medlem

tycker att det blivit bättre med bb2. Tankar/skickar oftast i 8-12Mbyte. Pingtiderna ligger inte i teliaklass men mellan 10-30. Jag får oftast kassa resultat i Tptest men den faktiska hastigheten är helt ok. Enda problemet är att jag kan få lite förlorade paket men det händer inte ofta.