Filmproblem med undertexter i VLC

Permalänk
Medlem

Filmproblem med undertexter i VLC

Hej, jag har ett stort problem då det gäller undertexter i VLC media player. Då jag ska starta en film med undertexter, tex en AVI film och jag har fixat undertexter, så kommer bara undertexten på nån mening i filmen, jag har kollat srt filen och hela filmen är textad. men nått är på tok, Nån som har en ide?

Visa signatur

robinsjodin.se

Permalänk
Medlem

Japps, hade exakt samma problem med senaste versionen av VLC. Det visade sig att alla meningar med å,ä,ö inte visas.

Öppna srt filen i anteckningar och spara om den, men ändra kodningen till UTF-8 så ska det fungera.

Permalänk
Medlem

När du väljer vilken subtitle du vill ladda med filmen tar du Advanced Settings ... och väljer Subtitles Text Encoding: ISO-8859-1

Visa signatur

Tjenare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adinho
Japps, hade exakt samma problem med senaste versionen av VLC. Det visade sig att alla meningar med å,ä,ö inte visas.

Öppna srt filen i anteckningar och spara om den, men ändra kodningen till UTF-8 så ska det fungera.

I vilket program ska jag spara om det?

EDIT: Löst problemet, tacktack!

Visa signatur

robinsjodin.se

Permalänk
Medlem

Sorry att jag bumpar

Men berätta hur du löste problemet !

Permalänk
Medlem

Öppna srt filen i anteckningar och spara om den, men ändra kodningen till UTF-8 så ska det fungera. så löste jag det, Öppnade filen i notepad,

Visa signatur

robinsjodin.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SneeX
Sorry att jag bumpar

Men berätta hur du löste problemet !

Ett enklare sett är ju att inte köra med just den versionen.
Eller använda Media Player Classic som är mkt bättre än VLC gällande stöd för undertexter.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweCarn
Öppna srt filen i anteckningar och spara om den, men ändra kodningen till UTF-8 så ska det fungera. så löste jag det, Öppnade filen i notepad,

Hur ändrar man kodningen, hehe?

Visa signatur

[Macbook Pro - 2,2 GHz Intel Core 2 Duo - 2 GB minne - 120 GB hårddisk - NVIDIA GeForce 8600M GT-grafik med 128 MB SDRAM]

Permalänk
Medlem

Har problem med att texten blir väldigt oskarp och suddig samt för liten så man knappt ser texten. Endå har jag en 21" skärm och kollar med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pondus
Hur ändrar man kodningen, hehe?

Starta VLC > Arkiv > Öppna fil > Bocka i Använd en undertextfil > Avancerade inställningar > Textkodning för undertexter > UTF-8

Permalänk
Skrivet av Centura:

Starta VLC > Arkiv > Öppna fil > Bocka i Använd en undertextfil > Avancerade inställningar > Textkodning för undertexter > UTF-8

Sry för bumb, men det du säger funkar inte för mig :'(
Några idéer?

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB

Permalänk
Medlem

Jag har precis haft samma problem (konstiga tecken i undertexten där det egentligen ska stå å, ä eller ö) och fick först inte heller till det genom att bara ändra kodningen i VLC-spelaren, som ofta anges som lösning på problemet. Däremot fungerade det när jag dessutom gjorde som SweCarn beskrev ovan, dvs. att öppna .srt-filen i NotePad och sedan spara om den med nytt namn, och samtidigt ändra kodningen till UTF-8.

Visa signatur

| Asus P8Z68-V Pro | Intel i7-2600K | Cooler Master Hyper 212+ | Corsair Vengeance 32GB | Sapphire Radeon HD6870 1GB | Corsair AX 750W | Kingston 120GB HyperX | 2x Western Digital Caviar Green 2TB | Fractal Design Define R3 Black | Dell UltraSharp U2711 |