Gratis alternativ till iTunes?

Permalänk
Inaktiv

Gratis alternativ till iTunes?

Jag har nyss köpt en ny iPod och jag självklart tvungen att ha den senaste versionen av iTunes, ni vet den som inte kommer överrens särskilt bra med windows.
Min dator blir väldigt långsam när jag startar iTunes och för att föra över mina låtar till ipoden måste jag först lägga till dem i iTunes musikbibliotek vilket också tar tid.

Jag fick ett tips om Anapod explorer men eftersom jag precis lagt ut ca 3000:- på en ny mp3-spelare känns det surt att betala 200:- till för att kunna använda den.

Någon som vet ett program som liknar iTunes eller Anapod explorer som inte kosar något, tipsa gärna.

Permalänk
Medlem

Det ända jag kan komma på på rak arm är Banshee. Men det hjälper inte dig.

Googlade lite och hittade detta: http://www.ephpod.com/
Vet inte riktigt vad det är men det kanske hjälper dig.

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk
Medlem

Kanske lite dum fråga, men fungerar inte iPoddarna som en vanlig mp3-spelare/usb-minne, så du kan få upp den i "Den här datorn"?

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av save
Kanske lite dum fråga, men fungerar inte iPoddarna som en vanlig mp3-spelare/usb-minne, så du kan få upp den i "Den här datorn"?

Jo, men om du lägger in låtar på det viset kan inte Ipoden spela dem. I det läget kan man bara ha den som en extern hårddisk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av save
Kanske lite dum fråga, men fungerar inte iPoddarna som en vanlig mp3-spelare/usb-minne, så du kan få upp den i "Den här datorn"?

Har jag också undrat över.
Måste man ha iTunes eller liknanade skit? Det är ju skadat.

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nizze_Trial
Jo, men om du lägger in låtar på det viset kan inte Ipoden spela dem. I det läget kan man bara ha den som en extern hårddisk.

Just därför man inte köper skiten. Överhypad spelare finns betydligt bättre kopior och billigare.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem

iTunes är underbart om man är id3-freak. 7an är som sagt helt mongo, men du kan väl alltid köra 6an?
http://www.apple.com/support/downloads/itunes605forwindows.ht...

Den fungerar perfekt för mig.

Visa signatur

infowars - prisonplanet

Permalänk
Medlem

Vad är det som är fel på version 7 ?
Jag har kört den ngn vecka nu och har hittils inte hittat nått fel?
Bortsett från krångel med skivomslagen.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

För en stor del av PC-användarna var den första versionen iTunes 7 extremt buggig; med hackig musikuppspelning, långsamt Cover Flow och problem i scrollningen. 7.0.1 släpptes i förrgår och ska ha löst det hela. Funkar på min PC nu, i alla fall.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LeRonk
iTunes är underbart om man är id3-freak. 7an är som sagt helt mongo, men du kan väl alltid köra 6an?
http://www.apple.com/support/downloads/itunes605forwindows.ht...

Den fungerar perfekt för mig.

Nej jag hade itunes 6 installerat innan jag köpte iPoden och när jag kopplade in den igår stod det att jag var tvungen att uppdatera iTunes och så installerade den 7an. Kan jag kolla vilken version jag har av iTunes någonstans? man tycker ju att det borde vara den senaste etersom jag installerade det igår.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför alla hyllar iTunes. Säg att man bara använder det till att föra över musik till ipoden, då är väl t ex Anapod bättre? Jag är ingen expert, jag tycker bara att iTunes är segt och fullt med en massa funktioner som jag inte behöver.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av LeRonk
iTunes är underbart om man är id3-freak.

På vilket sätt?
Off-topic: Är det Andy Milonakis du har som avatar? Snyggt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genome
För en stor del av PC-användarna var den första versionen iTunes 7 extremt buggig; med hackig musikuppspelning, långsamt Cover Flow och problem i scrollningen. 7.0.1 släpptes i förrgår och ska ha löst det hela. Funkar på min PC nu, i alla fall.

21 sep laddade jag hem iTunes, så då har ja nog inte den nyaste, men har i vilket fall inget problem?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fr0hike
Jag förstår inte varför alla hyllar iTunes. Säg att man bara använder det till att föra över musik till ipoden, då är väl t ex Anapod bättre? Jag är ingen expert, jag tycker bara att iTunes är segt och fullt med en massa funktioner som jag inte behöver.

Smaken är som baken?
Det är en total omöjlighet att göra ett program som precis alla på denna jord skulle tycka om, både funktionsmässigt och designmässigt.
Men att säga att iTunes är segt, fult och har funktioner som inte Du har nytta av?
Det är bara amatörmässigt, jag tror Apple knappast gjorde iTunes enbart för din skull.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Prästen!
21 sep laddade jag hem iTunes, så då har ja nog inte den nyaste, men har i vilket fall inget problem?

Smaken är som baken?
Det är en total omöjlighet att göra ett program som precis alla på denna jord skulle tycka om, både funktionsmässigt och designmässigt.
Men att säga att iTunes är segt, fult och har funktioner som inte Du har nytta av?
Det är bara amatörmässigt, jag tror Apple knappast gjorde iTunes enbart för din skull.

Ehm. Vad menar du? Är det amatörmässigt att tycka att det är segt och har funktioner som jag inte har nytta av? Jag sa väl aldrig att det var fult förresten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fr0hike
Ehm. Vad menar du? Är det amatörmässigt att tycka att det är segt och har funktioner som jag inte har nytta av? Jag sa väl aldrig att det var fult förresten.

hehe ja var aningen nyvaken när ja skrev det och mumlade mest tror ja..
Det jag menade var att många tycker att iTunes är bra, även jag, men visst finns det mkt som jag personligen inte behöver, men som andra kanske har nytta av.
Jag tyckte bara det var onödigt att klanka ner på iTunes, det finns mkt som inte faller mig i smaken gällande program, men för den delen klankar ja inte ner på dem.
Fult? Nej det har du inte sagt, de var ja som yrade bara, ber om ursäkt om ja verkade hård i kanten dock.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Prästen!
21 sep laddade jag hem iTunes, så då har ja nog inte den nyaste, men har i vilket fall inget problem?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genome
För en stor del av PC-användarna

Alltså, inte alla.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem

Winamp har ipod-stöd.

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yorii
Winamp har ipod-stöd.

Kollade där på plugins men den senaste iPoden som stöds var shuffle.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Prästen!
hehe ja var aningen nyvaken när ja skrev det och mumlade mest tror ja..
Det jag menade var att många tycker att iTunes är bra, även jag, men visst finns det mkt som jag personligen inte behöver, men som andra kanske har nytta av.
Jag tyckte bara det var onödigt att klanka ner på iTunes, det finns mkt som inte faller mig i smaken gällande program, men för den delen klankar ja inte ner på dem.
Fult? Nej det har du inte sagt, de var ja som yrade bara, ber om ursäkt om ja verkade hård i kanten dock.

Nej alltså jag menade inte att klanka ner på iTunes. Jag vill bara få lite förståelse Jag förstår liksom inte... Vad är det som är bra med iTunes? Är det en bra mediaspelare eller vad?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fr0hike
Nej alltså jag menade inte att klanka ner på iTunes. Jag vill bara få lite förståelse Jag förstår liksom inte... Vad är det som är bra med iTunes? Är det en bra mediaspelare eller vad?

Det som jag diggar med iTunes är att det är lätt att använda både som musikspelare, men även som ett sätt att hantera sin musik på. Saker såsom Smarta Spellistor, synkroniseringen med iPod, podcasts hanteringen och en massa annat. Men sedan kör jag det på OSX, inte på PC.

Förövigt kan jag rekomendera att du slänger in Rockbox i iPoden, då är det bara att dra och släppa all musik som vilken MP3 spelare som helst. Då kan du även köra upp andra format som tex OGG.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pärkka
Kollade där på plugins men den senaste iPoden som stöds var shuffle.

Både min ipod nano och min brors ipod video funkar med Winamp.

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yorii
Både min ipod nano och min brors ipod video funkar med Winamp.

Ok, ska tanka ner det nu då.
stod iallafall på hemsidan att den senaste iPoden som den stödde var shuffle.

Permalänk
Medlem

Jag har feta problem med iTunes, får försöka se om man kan använda winamps plugin istället då.
Dels så ÄTER den upp systemkraft, även om loaden i systemhanteraren inte visar så högt så kan man knappt surfa när iTunes gör något, detta antagligen pga ett stort biblotek, men det borde inte vara så.
Sen så har jag 2 datorer, men denna förbaskade skit kan man bara använda på en dator, för byter man dator så vill den först formatera och synka med "det nya bibloteket"... Antagligen ett sätt att "stoppa" piratkopiering.

Sen så kan jag inte få ljudböcker-funktionen att fungera heller, de två ljudböcker jag har läggs in som vanliga låtar, vilket är lite trist.

Permalänk
Geeks
SweClockers

http://www.mediamonkey.com/

Ser ut som itunes utan skräpet, har massa fler funktioner och stöder iPod.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
http://www.mediamonkey.com/

Ser ut som itunes utan skräpet, har massa fler funktioner och stöder iPod.

Prövat MediaMonkey lite nu och bara älskar det programet!
Rekomenderas stark till alla iPod användare som vill slippa iTunes.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xorlon
Sen så kan jag inte få ljudböcker-funktionen att fungera heller, de två ljudböcker jag har läggs in som vanliga låtar, vilket är lite trist.

För att iTunes ska känna igen dom som audiobook måste dom vara i .aa eller .m4b om jag inte missminner mig. Är dom redan i m4a så är det bara att byta namn på filändelsen.

Visa signatur

infowars - prisonplanet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
http://www.mediamonkey.com/

Ser ut som itunes utan skräpet, har massa fler funktioner och stöder iPod.

Ska prova detta, tack!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av LeRonk
För att iTunes ska känna igen dom som audiobook måste dom vara i .aa eller .m4b om jag inte missminner mig. Är dom redan i m4a så är det bara att byta namn på filändelsen.

Testade att ändra filändelse, o det funkade fint, tack för tipset

Har ytterligare ett problem som skedde nu idag när jag skulle kopiera över mitt biblotek till min laptop; jag delade ut min itunesmapp på nätverket och mappade
den på laptopen, sedan importerade jag filerna till laptopen o hade valet "kopiera filer som läggs till i bibloteket till min itunesmapp" förbockat.

Det mesta gick bra, den kopierade över musiken o lade till allt jag ville. Problemet är att en HEL del av låtarna har lagts över som dubletter, o jag vette fan hur jag ska bli av med det nu. har provat att ta bort allt o göra om det, men det verkar som om den lägger in vissa filer dubbelt ändå...

Finns det någon funktion i iTunes som raderar dubletter? eller kanske något annat program som kan hitta dubletter o radera? enda skillnaden på låtarna är att den ena rent fysiskt har en 1a i filnamnet. ex. metallica - ride the lightning.mp3, så heter dubletten metallica - ride the lightning1.mp3.

Om jag blir tvungen att ta bort alla dubletter manuelt kommer det ta ruskigt lång tid =/

Hope for ur help // Xorlon

Permalänk
Medlem

har också prövat Mediamonkey nu, och det funkar fint
Fast när jag skulle välja vilka mappar jag skulle synca, så slutar listan vid bokstaven "O"?
Stödjer MediaMonkey nästan 30gb mp3 eller vadå?