Produkttest: Kentsfield – Core 2 Extreme QX6700

Permalänk
Melding Plague

Produkttest: Kentsfield – Core 2 Extreme QX6700

Efter det tidigare processortestet är det nu dags för oss att se närmare på Core 2 Extreme QX6700. Intel blev om vi ser till tester först med att lansera en lösning med fyra processorkärnor och det är egentligen inte någon större arkitekturskillnad från de tidigare Conroe-modellerna. Man har helt enkelt valt att sätta två Conroe-kärnor på samma processor och det nya är egentligen bara att det fungerar som fyra kärnor i samma datorsystem. Eftersom vi inte har sett några processorer i lager ännu bör man dock ta lanseringen lite med en nypa salt och rent hypotetiskt kan AMD fortfarande vara med i kapplöpningen om vem som hinner få ut sina fyrkärnelösningar på den svenska marknaden. Några sådana indikationer har vi dock inte fått.

Läs produkttestet: Kentsfield – Core 2 Extreme QX6700

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

hade varit roligt och se lite mer på clockfronten. sen hadde iaf jag gärna sett att ni gämförde mot AMDs "santa rosa" och "santa ana" prollar.

ps. vad är överförings hastigheten på kentsfielden mellan prollen och dom andra delarna?

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem

måste säga att jag är besviken på erat test...

riktigt skit kylning ni körde också..
visst prollen blir riktigt varm, men i 3600 är den stabil, med bättre kylning, och även om det bara är några fps här och där.. i de tester ni kör, så märker man stor skillnad mot två kärnor..

men för er som bara spelar och max har ett spel igång osv.. sure..
men så fort du gör mer än en sak, så märker man stor skillnad..
tycker jag iaf..

just nu kör jag prollen i 333 för att minnena ska få sina timings *11 i multippel
tror jag,, var ett tag sedan jag lekte.. "den börjar ju bli gammal"

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

Inte så konstigt att t.ex. Lame inte ger bättre resultat med 4 kärnor än med 2. Programmet använder endast två trådar. Varför har ni inte med sådan information i era tester? Tycker det är mycket konstigt att köra en bunt program som inte utnyttjar mer än en eller två kärnor och sedan konstatera att prestandavinsten med quadcore är obefintlig.

Det är ju som att köra en Fiat Punto och en Ferrari Enzo på 90-väg och sedan konstatera att Ferrarin inte är snabbare än Fiaten.

Visa signatur

[ Adopt, Adapt and Apply ]

Permalänk

sant. fast då blir broms sträckan mer interesant.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem

Det är ju ungefär samma visa som när dubbelkärniga processorer kom. Ingen större vinst i prestanda förutom i de syntetiska testen (Som sisoft sandra)

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk

kan nog vara bra om man ska köra tunga saker.. men man kommer ju ändå bara maxa 25% av vad programet tar.. kanske 50% så att säga men verkligen inte 75 eller 100% jag har problem att få min propp att arbeta på över 50% ...

men med tiden bara de kan koda fram program som kan köra på 2-4eventuelt 8 trådar nu då..

vanlig B program kan de låta köra på 1 eller 2 men winrar o lite tyngre grejer måste de få igång trådjakten så att säga..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Saknar test på fler än ett program. Varför inte köra igång en loop på FEAR och en XviD-komprimering samt en liten @Home-klient och sen surfa runt lite i Windows och säga hur upplevelsen är. Detta är vad jag är intresserad av att veta hur en Quad-Core CPU presterar gentemot en Single-Core.
Känns som vi går mot att kunna ha fler program och småsaker igång utan att få nån större prestandaförlust. Minnet blir större och större, hårddiskarna likaså, vi ser Dual-GPUs och Quad-CPUs.
Men ändå är det bara 1 test som körs åt gången, fortfarande...

And that's my view.

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk

Just nu är en E6300 för 1750kr bättre än prollar för 9000kr... känns lite onödigt att skaffa en prolle för 9k i dagsläget som får spö av en för 1750kr, ett år till så kanske man kan fundera på att skaffa en.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av epple
Saknar test på fler än ett program. Varför inte köra igång en loop på FEAR och en XviD-komprimering samt en liten @Home-klient och sen surfa runt lite i Windows och säga hur upplevelsen är. Detta är vad jag är intresserad av att veta hur en Quad-Core CPU presterar gentemot en Single-Core.
Känns som vi går mot att kunna ha fler program och småsaker igång utan att få nån större prestandaförlust. Minnet blir större och större, hårddiskarna likaså, vi ser Dual-GPUs och Quad-CPUs.
Men ändå är det bara 1 test som körs åt gången, fortfarande...

And that's my view.

Jag är helt emot att testa osannolika kombinationer, men ni får gärna komma med förslag på rimliga saker man gör samtidigt. Upplevelser är svårt att förmedla så helst skall det gå att återskapa flera gånger med olika system och ge ett mätbart resultat.

Sen när det gäller kylare så har jag i de tidigare testerna (core 2) använd standarkylaren (intel). Ifall man hade valt en kraftfull kylning till denna processor borde man testa om de övriga processorerna med liknande kylning. Var mer eller mindre tvungen att ha en lite bättre kylare till denna processor och valet blev Zalmankylaren då den fanns tillgänglig.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk

Trevligt att man då sitter här med en E6300 @ 2800MHZ , presterar ju likabra nästan

Permalänk
Medlem

Hoppas spel i framtiden använder flera trådar alltså.
Eller att dom fixar den där anti-threading-tekniken nån jävla gång så enkeltrådade grejjer får fetingboost med flera prollar.

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KnightCharger
Jag är helt emot att testa osannolika kombinationer, men ni får gärna komma med förslag på rimliga saker man gör samtidigt. Upplevelser är svårt att förmedla så helst skall det gå att återskapa flera gånger med olika system och ge ett mätbart resultat.

vad är det för osannolikt med flera applikationer som körs simultant?

Visa signatur

Assumption is the brother of all fuckups

Permalänk
Medlem

Tråkigt att inte se några renderingstester, som till exempel Cinebench och 3D-Studio. Det är här som 4 kärnor istället för två gör skillnad, och antagligen här som 4-kärnors processorer är som mest intressanta för köpare.
Jag tror knappast att någon köper en processor för 9500kr för att öka prestandan i sina spel (i alla fall inte i dagsläget).

Lite synd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KnightCharger
Jag är helt emot att testa osannolika kombinationer, men ni får gärna komma med förslag på rimliga saker man gör samtidigt. Upplevelser är svårt att förmedla så helst skall det gå att återskapa flera gånger med olika system och ge ett mätbart resultat.

Klart det är svårt att förmedla upplevelser, men du kanske förstod vad jag menade ändå. Att köra fler än ett program samtidigt och sedan visa hur prestandan i respektive program är när de körs samtidigt mot när de körs för sig själv, för att sen jämföra hur stor prestandavinst/-förlust man uppnår.
Självklart tar ju detta mer tid att testa etc, men det är något jag skulle ha velat sett i detta test.
Det är ju ändå 4 kärnor som kan arbeta. Idag sitter jag med 1.

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bijan
vad är det för osannolikt med flera applikationer som körs simultant?

Det är sannolikt att man spelar Fear, gör Xvid-komprimering, surfar osv samtidigt???????? Skrev "osannolika kombinationer" inte att det är osannolikt att man kör flera applikationer, det är en viss skillnad faktiskt. Jag efterlyste förslag på mer troliga kombinationer som man gör samtidigt.
Uppskattar om man läser vad jag skriver.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk

Tester där en torrentklient ligger och pumpar i bakgrunden med ett par meg i sekunden i upload kunde varit intressant, och så brandväggar, antivirus och en mediaspelare .. det har iaf alltid jag igång

Visa signatur

Core2duo 5500 - 2gig - 160 gig - radeon x1400

Permalänk
Medlem

E6300 är helt klart en underbar CPU, men jag skulle nog hellre tagit en E6600 om jag skulle köpa nytt nu, prisskillnaden är inte gigantisk och jag får för mig att det är lättare att klocka högre. Quad-core kommer till sin rätt så småningom, men i nuläget är det totalt slöseri med tid. Det enda man tjänar på att köpa QX6700 nu är att ens e-penis blir större.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KnightCharger
Det är sannolikt att man spelar Fear, gör Xvid-komprimering, surfar osv samtidigt???????? Skrev "osannolika kombinationer" inte att det är osannolikt att man kör flera applikationer, det är en viss skillnad faktiskt. Jag efterlyste förslag på mer troliga kombinationer som man gör samtidigt.
Uppskattar om man läser vad jag skriver.

Jag brukar ofta rara upp filarkiv samtidigt som jag spelar och lyssnar på musik...

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yorii
Jag brukar ofta rara upp filarkiv samtidigt som jag spelar och lyssnar på musik...

Syftade framförallt på spela och surfa samtidigt....
Spela och lyssna på musik samtidigt gör jag med

Sedan skall det helst vara något som relativt många gör samtidigt och som kräver rätt mycket processorkraft. Det bör även vara något som inte flukturerar utan en mer eller mindre konstant belastning.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Vila i frid

Men du förstår ju andemeningen. Flera CPU-krävande applikationer som körs simultant. Sen om det är rararkiv, surfande och prime. Eller spelande, divx konvertering och dvd-bränning är ju en annan sak.
Som chemicalbrother sa, så är det ju bara se vad man själv kör för applikationer. Brandvägg, torrentklient, mp3, ftp, webläsare, spel, antivirus, IM-klient, IRC. Många bäckar små. Det är ju här flera processorer visar sin styrka. Inte i ett spel, benchmark som inte kan utnyttja flera CPUer.
Vilken av de applikationer som processorn testades i klarar av att utnyttja fyra processorer?

Visa signatur

Assumption is the brother of all fuckups

Permalänk
Medlem

dvs X6800 förblir bästa prollen.

Permalänk
Medlem

Märkligt att Nordichardwares test visade på mycket större vinster än vad detta test gjorde. Dom kanske använde vettigare program.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Jag skulle hellre väntat på intels "riktiga" quad core eller AMDs quad.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superapan
Märkligt att Nordichardwares test visade på mycket större vinster än vad detta test gjorde. Dom kanske använde vettigare program.

Samma sak hos http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/core2extreme-qx6...

Visa signatur

Assumption is the brother of all fuckups

Permalänk
Medlem

Jag tycker verkligen att ni bör se över er testmetodik. Det räcker inte med att köra en bunt standardprogram och visa upp 50st grafer. Jämför gärna med andra siter och se hur de har gjort. Nordichardwares test t.ex. där de försökt förklara _varför_ resultaten ser ut som de gör, något som helt saknas i ert test.

Jag blir besviken varje gång jag läser produkttest hos sweclockers eftersom de i mitt tycker håller låg nivå. Det är inte testerna som lockar mig till sweclockers utan forumet.

Kalla mig gärna pessimist och cyniker, jag ser mig själv som realist.

Visa signatur

[ Adopt, Adapt and Apply ]

Permalänk
Medlem

Jag hade gärna sett en test i Linux där datorn används som server med LAMP exempelvis. Men det kommer nog snart sådana tester.

Permalänk
Hedersmedlem

Självklart är jag alltid redo att se över testmetodiken Det bör man göra hela tiden. Har man förslag lyssnar jag gärna på dem antingen i forumet eller per PM. Att det inte är så mycket mjukvara som kan bearbetas av fyra processorkärnor var själva poängen. Processorn har lanserats med datorspelare och entusiaster som målgrupp. Att bara välja program som kentsfield ger prestandavinst på är inte så bra heller. Hade andra tester på gång så som specviewperf. men dessa gav ingen prestandavinst och av tidsbrist fick dessa utgå.

Tar man t.ex. winrar och cinebench så ger kentsfield helt klart en bonus. Winrar är något som många använder medan cinebench (cinema4d) inte är något som många arbetar med. Hade inte kvar alla processorer (har returnerats) så hade jag kört dessa program hade det blivit färre referensvärden.

Att det är få program som får en bonus verkar dock alla mer eller mindre överens om. Använda flera program samtidigt är en tanke och självklart går det att återkomma med något sådant. Jag vill dock inte göra det bara för att det är kul att se vad skillnaden blir. Det skall vara kombinationer som är rimliga och som man inte råkar ut för en gång per år (om någonsin). Spela spel, lyssna på musik och kanske något mer i bakgrunden är en tanke. Många program kräver dock inte så mycket processorkraft som man kanske tror.

Pcmark 05 har moment där det är flera program som körs samtidigt och därför fick man även en liten bonus för QX6700. Finns i vilket fall definitivt anledning att återkomma till kentsfield.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem

"Marknaden verkar inte vara redo för processorer med fyra kärnor om man bortser från program som man oftast förknippar med arbetstationer eller servrar. "

Jag tror marknaden är redo. Vi väntar bara på att mjukvarubolagen ska göra nått åt saken.

Makalöst att mjukvaruföretagen inte varit redo för detta.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Strömförbrukning då? Kunde inte hitta nått om detta i artikeln. Det är inte svårt att mäta vad systemet drar från strömuttaget och jämf det med Conroe.

Med tanke på att strömförbrukning är en av de mest intressanta egenskaperna hos en cpu (om inte den mest intressanta) så borde detta varit med.