Permalänk

Fota "mobbning"

Hej!
Jag har som tema-arbete just nu att fota "mobbning" foton som symboliserar mobbning och offret främst. Har jättedålig fantasi just nu och vill ha tips! Någon som har tips, på vad man kan fota eller vad för något, men gärna utan människor.. har tagit några redan med människor
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Låt en person ligga på marken och låt 3 eller fler låta sparka på personen. Eller så kan en av "mobbaran" tycka ned honom genom att sätta en fot på personens rygg. För att få extra effekt kan denna sätta på sig ganska kraftiga skor som kängor och låta några stycken runt om flina eller något likande.

Några halvkassa klassiska förslag, men det borde sätta igång hjärnverksamheten.

Permalänk

Har redan en bild, där en person ligger på marken och bli sparkad av en annan, en väldigt mörk och dyster bild är det med..
bra råd, som jag redan fotat, men tack ändå

Permalänk
Medlem

Google-bilder-mobbning kan kanske ge lite uppslag.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk

Ställ 2-3 personer i bakrunden. Dessa personer fnissar, pekar [...] på den mobbade. Den mobbade personen har en jacka på sig med luva ovanför huvudet. Den mobbade skall vara i fokus.

En stor grupp personer sitter på ett bord och diskuterar, snackar skit osv. Den mobbade sitter ensam på ett annat och stirrar på bordet.

Permalänk
Medlem

En person i ett rum med endast en säng, som sitter och gråter med fakade blåmärken över kroppen. Mörk och dyster ska den vara, som han verkligen lider i ensamhet

Visa signatur

"Värm upp ugnen innan du stoppar in bullen".

Permalänk

Få se nu... ehm... den mobbade personen är i sitt rum. Denne är ensam och sitter framför sitt skrivbord. Det är mörkt. Rummet lyses upp av en liten lampa vars ljussättning ligger på ett par rakblad.

Ett SMS-meddelande till den mobbades mobil med glåppord.

Permalänk

ta en bild på en matsal, alla sitter tillsamans utom en som sitter själv vid ett bord.

/M

Permalänk

eller typ ett moderkort och så ligger nordbryggan bredvid? :D:D:D

Visa signatur

ASUS 8800GTS 640mb || Intel e6320 1,86Ghz @ 3,2Ghz|| Scythe Infinity || 4gb OCZ Platinum 800mhz || PSU - Hiper R 580W || Antec P182 || P5B-Deluxe || SuperPi 1MB - 14,8s || 3dMark06 -10761p

//CruZadeR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GeneralCrusader
eller typ ett moderkort och så ligger nordbryggan bredvid? :D:D:D

Du är skadad

Iaf, jag har en kvackelibrankelfnatt ide men vet inte om du kommer fatta

Den mobbade ska ha en svart jacka med hyffsat stor luva. ca 10m bakom skall de stå 3-4 personer som gör gester. en kan tex hålla händerna runt munnen för att skrika något, en annan kan ge fingret, osv...

Den mobbade ska stå i förgrunden och ha focusen på sig. han ska ha nedslagen blick och luvan skall skymma de mesta av ljuset som träffar ansiktet. Han ska stå till vänster i bild och endast halva överkroppen skall vara med i bild. lodrätt menar jag då...

Det är väl mitt exemplar

Visa signatur

Nikon D70s | 18-70/3.5-4.5G | 70-300/4-5.6G
Stolt medlem i filmteamet Kickass
www.kickassproduktioner.se|http://www.barbapappa.net/billman/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av basket_mange
ta en bild på en matsal, alla sitter tillsamans utom en som sitter själv vid ett bord.

/M

Visa signatur

Xtralarge.se - Minecraft server med betoning på uptime, stabilitet och kvalitet.

Permalänk
Medlem

hmm, nått annat än att man kickar ihjäl nån sku väl va bättre, då är de ju misshandel..

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Mobbning är ju misshandel.

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att fokusera på psykisk mobbning istället för fysisk mobbning då det är vanligare och värre för offret (i mitt tyckte). Dessutom är svårare att förhindra.
Jag kan ge ett exempel som har sett själv när jag var liten och åkte skolbuss.

En flicka åker hem med skolbussen, hon vet att hon inte är så omtyckt bland de andra i klassen så hon sätter sig längre fram. Trots det så sätter sig två andra flickor precis bakom henne. De börjar lite smått med att prata högt om henne om henne, och fortsätter sedan att beskriva hur ful och äcklig hon är och hur ingen vill ha henne. Detta så högt att hon och andra hör. Hon ignorerar dem till en början och sedan hon säger till dem att hon vill vara i fred. Hon försöker att inte lyssna på dem men flickorna bakom vill att hon svarar och det slutar med att de skakar henne säte. Då börjar flickan gråta. Inte förrän då slutar flickorna bakom att snacka skit.
Denna procedur upprepades ett antal gånger.

Jag ångrar att jag inte hade stake nog att säga ifrån.

Permalänk

En bild tagen rakt ner uppifrån taket i en toalett, motivet, ett huvud i en toalettstol med en fet känga över nacken.

Annars tycker jag de bilderna som inte visar något fysiskt våld är bättre, visserligen svårare att fånga på bild, men när man lyckas så betyder det ju att man fått med hela händelsen och även stämningen på bara ett foto, det ger ett mycket starkare intryck.

En kille som sträcker sg fram över bänken/bordet till killen framför och försiktigt håller på att sätta fast en lapp med tejp, texten "Jag är ett pucko!" eller liknande står på lappen, gärna ska killen som får lappen på ryggen vara den enda man ser i klassrummet som ingen sitter brevid.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nikon D70s | 18-70/3.5-4.5G | 70-300/4-5.6G
Stolt medlem i filmteamet Kickass
www.kickassproduktioner.se|http://www.barbapappa.net/billman/

Permalänk

Jag kan ladda upp lite bilder jag tog senare, vid ett annat tillfälle. Men de flesta blev mörka, för att symbolisera våld, mobbningen och ensamhet. Hade bara tillgång till mig själv och min pojkvän, så blev inte så många människor. Men tyckte ändå bilderna blev hyffsat bra
En bild på när han slår mig (ansikterna är övettäckta *använt luva och mössa*) och sedan när jag ligger på golvet och han ska sparka på mig. Även bilder där han står ensam i mörkret, ser ledsen ut, helt ensam utomhus i mörkret vid en lykta.. bland annat. Blir relativt nöjd iaf Får väl se hur det går i morgon med redovisningen av det..

Tack iaf alla för förslagen!

Permalänk
Medlem

Någon ligger i sängen och stirrar rakt upp i taket. Kameran är rakt uppifrån och beskär lite under axlarna och lite över hården. En tår.

Artisimo.

Permalänk
Medlem

bild ett: En glad unge som stolt visar upp sina vita, nya och väldigt rena skor. Möjligtvis tillsammans med ett öppnat paket i bakrunder och hans mor.

bild två: Ett tufft gäng närmar sig ungen som backar lite förskräckt.

bild tre: Pojken tittar ledset ned på sina nya skor som nu har ett stort stampmärke på vardera.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem

Bild tagen mot en skola ur fokus. I förgrunden, ryggen på ett barn med ett automatvapen som går mot skolans ingång.

Bildtext: När inget annat hjälper.

Bilder på ensamma barn som tar livet av sig fysikt eller psykiskt ger inte några signaler till mobbarna, de lever ju i sin fina värld. Men en tanke på "payback" kanske får dem att fundera.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Bilder på ensamma barn som tar livet av sig fysikt eller psykiskt ger inte några signaler till mobbarna, de lever ju i sin fina värld. Men en tanke på "payback" kanske får dem att fundera.

Där sa du nått.

Typ en liten serie

Första bilden, den klassiska sno glasögonen bilden
Andra bilden, ungen sitter skräddare med galsögonen i händerna (dom kan va trasiga)
Tredje bilden, Där kan det va en bild på den utsatte hemma eller liknande, på väg hem fast de blir svårt att beskriva att han är på väg hem.
Sista bilden, denna har jag tänkt igenom mest. iaf, den utsatta ska ha camo-brallor, och svart t-shirt, bilden ska bli tagen i den längsta korridoren i eran skola, kameran skall placeras 30cm över golv och kameran skall vara "stående", alltså att kortet blir stående.

Den utsattes högra ben skall synas till vänster i bild, hela benet skall vara med.
Hans arm och hand skall också synas, runt handleden har han nån trasa lindad runt, röd eller kanske svart.
I handen ska han ha en bössa eller gevär. Gärna en revolver eller älgstudsare, för hur många farsor har en Deagle eller en mp5 hemma i vapenskåpet?

I bakgrunden skall "mobbarna" stå i en halv måne ganska långt bort och fokus skall ligga på dom, den mobbade som står i förgrunden skall vara suddig men inte för suddig så att man ser vad han har i handen och att han inte är "normalt" klädd...

Sen går det säkert göra mer detaljer, tex att en i gruppen tittar mot kameran och är på väg att skrika. om man fångar ett panikslaget, stressat och framför allt ett livrädd ansikte så är de guld värt...

Mvh Robin

Visa signatur

Nikon D70s | 18-70/3.5-4.5G | 70-300/4-5.6G
Stolt medlem i filmteamet Kickass
www.kickassproduktioner.se|http://www.barbapappa.net/billman/

Permalänk

Tycker att du borde göra något nytt, det finns hur många "ensam person som sitter och gråter" bilder som helst, försök att fånga mobbarens osäkerhet och inre rädsla istället, det kommer att väcka vidare tankegångar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Billman
Där sa du nått.

Typ en liten serie

Första bilden, den klassiska sno glasögonen bilden
Andra bilden, ungen sitter skräddare med galsögonen i händerna (dom kan va trasiga)
Tredje bilden, Där kan det va en bild på den utsatte hemma eller liknande,
Mvh Robin

Det behövs inte några bilder "före". Det är bättre att folk får använda sina egna erfarenheter för att skapa sig en händelsekedja som leder hit.

Tex. om någon mobbar genom att sno läroböker så är det ju "fel" historia du berättar för att få denna personen att känna igen sig med "glasögongrejjen".

Dessutom hade inte jag ändrat kläder på barnet. Det är lätt att hämta farsans gevär, men inte många hade gått ut och investerat i en hel utrustning a'la "FallingDown" om man bara lever på veckopeng. I min värld hade det blivit mindre trovärdigt om offret spökar ut sig som Rambo, då detta kanske bara hade ökat på risken att bli mobbad.

..Är det bara jag som tycker att skuggan i mitten på bilden ser ut som Darth Vader..

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu