Acer 22" TFT AL2216Ws (5ms)

Permalänk
Medlem

Acer 22" TFT AL2216Ws (5ms)

Hejsan.

Julen börjar närma sig och då kommer jul rushen och det blir likamed lite juljobb.

Så med januari lönen och julklappspengarna så tänkte jag mig en ny skräm.
Jag vill då satsa med någe lite störra än min nuvarande 17"

Och hitta då en billig 22" av Acer som vad jag vet gör dugliga skärmar.

Men en 22" för dryga 3600 tyckte jag det var lite väl billigt när man jämförde med dom andra 22" skärmarna.

Aja jag tänkte om ni kanske hade erfarenhet av dom här skärmen eller kanske kan bedömma av informationen om den, länk kommer här:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=63464

Jag sitter och spelar mycket och jag är lite skeptis om den klarar spel någe vidare, men om den klarar film osv bra då kanske man skulle kunna koppla in den gammla skärmen också ha den brevid och då lira spelen på den, eftersom mitt grafikkort kan köra 2skärmar så borde det inte vara en omöjlighet.....eller?

aja hoppas någon förstog vad jag vill ga hjälp med iaf.

MvH/Thomas

Permalänk

hej på dig Fat7.

Jag har faktiskt precis köpt en sån där skärm för ungefär en vecka sen och jag är gryymt nöjd med den!
Det har inte varit några som helst problem att spela spel på skärmen och att se film med widescreenformatet är underbart.
Det är nästan så att man blir lite småkåt när man tänker på det

Om du vill ha skärmen lite billigare så kan du ju köpa den på onoff
http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/43952?opendocum...

Om du inte gillar den för spel så kan du ju köra på din gamla skärm, men du bör inte märka någon större skillnad eftersom det är så pass bra responstid och både ljus och kontrast är grymt.

det är ingen omöjlighet att koppla in båda, men det kan kännas lite konstigt att ha en fin skärm och en dålig skärm.

lycka till i alla fall

Visa signatur

ASUS 8800GTS 640mb || Intel e6320 1,86Ghz @ 3,2Ghz|| Scythe Infinity || 4gb OCZ Platinum 800mhz || PSU - Hiper R 580W || Antec P182 || P5B-Deluxe || SuperPi 1MB - 14,8s || 3dMark06 -10761p

//CruZadeR

Permalänk
Medlem

Tackar för det svaret känns bra att den värkar okej..

Permalänk

Fat7: Tänk på att skaffa en med "d" i slutet på modellnamnet. Så att du får en skärm med DVI.

Permalänk

SÅ FEL, starcild 42. min skärm har DVI och heter AL2216W inget mer.

Visa signatur

ASUS 8800GTS 640mb || Intel e6320 1,86Ghz @ 3,2Ghz|| Scythe Infinity || 4gb OCZ Platinum 800mhz || PSU - Hiper R 580W || Antec P182 || P5B-Deluxe || SuperPi 1MB - 14,8s || 3dMark06 -10761p

//CruZadeR

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GeneralCrusader
SÅ FEL, starcild 42. min skärm har DVI och heter AL2216W inget mer.

Nej jag har inte fel. Alla dessa skärmar står det AL2216W på framsidan. Tittar du i stället på baksidan så ser du att den heter antingen AL2216Wsd eller AL2216Wbd, där s och b står för silver/black och d står för om den har dvi eller inte.

Permalänk

okej, då ber jag om ursäkt.

men oavsett det, så har skärmen på min länk DVI, eftersom det var där jag köpte min.

Har du egna erfarenheter som visar att din inte har DVI eller?

Visa signatur

ASUS 8800GTS 640mb || Intel e6320 1,86Ghz @ 3,2Ghz|| Scythe Infinity || 4gb OCZ Platinum 800mhz || PSU - Hiper R 580W || Antec P182 || P5B-Deluxe || SuperPi 1MB - 14,8s || 3dMark06 -10761p

//CruZadeR

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GeneralCrusader
okej, då ber jag om ursäkt.

men oavsett det, så har skärmen på min länk DVI, eftersom det var där jag köpte min.

Har du egna erfarenheter som visar att din inte har DVI eller?

Jag har inte denna skrärm.. men har läst en hel del om den innan jag köpte Samsungen med samma panel i stället. Du kan enkelt kolla upp det själv genom att kolla på olika försäljningsställen och gämföra specen med modellnamnet. Kan ju inte garantera att alla har skrivit rätt dock då det är vanligt att förväxla dem.

Permalänk

Jag kan också rekommendera den här skärmen. Jag spelar inte mycket spel. Men det lilla jag testat i BF 2 så funkade den fint. Jag testade lite Quake 3 också för att sätta den på prov. Men mitt otränade öga kunde inte se nån eftersläpning. Jag köpte min på OnOff för att få AL2216Wsd. Det negativa är att när bilden är svart är över- och underkanten lite ljus. Men det är inget man ser så ofta om man inte sitter nära och tänkter på det.

Visa signatur

[AMD Athlon 64 3000+] [1024 MB RAM] [2 x 250GB Hitachi Deskstar S-ATA2] [XFX 6800GT] [FSP 400W] [3D-Mark 01: 20870] [3D-Mark 03: 12295] [3D-Mark 05: 5782] [3D-Mark 06: 2286]

Permalänk
Medlem

Jag köpte med min på OnOff för att få DVI. Modellen heter då AL2216Wsd.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

eeh... fattar typ nada , jag vene äns om jag ska ha DVI, vet iaf att jag har typ VGA port, men det kanske inte är samma sak

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fat7
eeh... fattar typ nada , jag vene äns om jag ska ha DVI, vet iaf att jag har typ VGA port, men det kanske inte är samma sak

Nej det är inte samma sak.
VGA = Analog bild
DVI = Digital bild

Även om du inte har DVI ut på ditt grafikkort (ditt kort borde va groteskt gammalt ifall du inte har det, eller om du har ett integrerat kort) så borde du i vilket fall som helst köpa skärmen MED DVI för framtiden. Om du byter dator så vill du säkerligen inte köra analogt (VGA). DVI är mycket bättre än VGA, så köp ingen skärm med enbart VGA.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk

måste säga att jag håller med fredrik trots att han repeterar sig själv och citerar sig utan citationstecken konstant.

men du måste ha DVI..

P.S Skärmen har även en VGA-port:)

Visa signatur

ASUS 8800GTS 640mb || Intel e6320 1,86Ghz @ 3,2Ghz|| Scythe Infinity || 4gb OCZ Platinum 800mhz || PSU - Hiper R 580W || Antec P182 || P5B-Deluxe || SuperPi 1MB - 14,8s || 3dMark06 -10761p

//CruZadeR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GeneralCrusader
måste säga att jag håller med fredrik trots att han repeterar sig själv och citerar sig utan citationstecken konstant.

men du måste ha DVI..

P.S Skärmen har även en VGA-port:)

Goody, känns tryckt

Permalänk

Wünderbahr

Visa signatur

ASUS 8800GTS 640mb || Intel e6320 1,86Ghz @ 3,2Ghz|| Scythe Infinity || 4gb OCZ Platinum 800mhz || PSU - Hiper R 580W || Antec P182 || P5B-Deluxe || SuperPi 1MB - 14,8s || 3dMark06 -10761p

//CruZadeR

Permalänk
Medlem

Jag har också denna AL2216W med VGA och DVI.
När man kör VGA på högsta upplösningen blir det suddigt på vissa ställen på skärmen. Har testat två likadana skärmar med samma resultat. Kör på DVI nu å de funkar prima

Permalänk
Vila i frid

Jag returnerade min Acer 22" från OnOff. Den klarar ju inte av att återge färger korrekt över hela skärmens bredd. Ljusgul i mitten och mörkgul på sidorna, uäk! Det blev återigen en 19", en LG Flatron LH1952H med jämra bra kontrast istället tills de bättre 22"+'arna kommer ned i pris.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Jag returnerade min Acer 22" från OnOff. Den klarar ju inte av att återge färger korrekt över hela skärmens bredd. Ljusgul i mitten och mörkgul på sidorna, uäk! Det blev återigen en 19", en LG Flatron LH1952H med jämra bra kontrast istället tills de bättre 22"+'arna kommer ned i pris.

Är du säker på att det inte berodde på något fabriksfel? Funderar på att köpa antingen den här skärmen eller Mirai 22-tummaren.