Permalänk
Medlem

Hjälp mig göra .java till .exe

Hej!

Gjorde ett program där man rollar, programmet slumpar fram ett tal mellan 1 och 100. Vet att det går att göra om till .exe, men vet inte hur. Någon som kan fixa det åt mig? (Endest en fil, .exe hade varit bra) Koden ser ni nedan! Tack!

import javax.swing.*; public class roll { public static void main (String[] arg) { String s = JOptionPane.showInputDialog("Vad rollar du om? Börja meningen med att skriva att!"); double d = (Math.random() * 100); int i = (int) (d + 0.5); if (i == 0) i = i + 1; JOptionPane.showMessageDialog(null, "Det är " + i + "% chans " + s); System.exit(0); } }

Edit: Det är Java!

Permalänk

Gör om det till en jar-fil.
Att göra java till .exe ger dig bara en massa onödigt arbete.

En jar-fil kan om du ställt in dina miljövariabler rätt fungera precis som en .exe.

Istället för att gå in på djupet om hur du skapar en jar-fil så får du en länk till en sida som innehåller all information som du behöver.

http://java.sun.com/developer/Books/javaprogramming/JAR/basic...

Visa signatur

2xHP w2207, Intel C2D E6750, Gigabyte P35-DS3, Corsair Twin2X2048-6400C4, XFX Geforce 8800GTS, 400GB HDD[br]
Athlon 64 3200+ "Winchester", ASUS A8N-SLI deluxe, Corsair TWINX1024-3200XL, XFX Geforce 6800GT@ULTRA, 160GB HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perforated
Gör om det till en jar-fil.
Att göra java till .exe ger dig bara en massa onödigt arbete.

En jar-fil kan om du ställt in dina miljövariabler rätt fungera precis som en .exe.

Istället för att gå in på djupet om hur du skapar en jar-fil så får du en länk till en sida som innehåller all information som du behöver.

http://java.sun.com/developer/Books/javaprogramming/JAR/basic...

Tack för ditt svar! Var till stor hjälp! Gjorde om till .jar, hittade sedan ett program och gjorde om till .exe, detta för att jag ska ge det till några kompisar, tycker det blir lättare då.

En fråga till, när man har kört programet så stängs det av. Vad behöver jag lägga till för att efter att man fått resultatet visat, återgår till första där man skriver in vad man rollar om?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zunken
Tack för ditt svar! Var till stor hjälp! Gjorde om till .jar, hittade sedan ett program och gjorde om till .exe, detta för att jag ska ge det till några kompisar, tycker det blir lättare då.

Vilket program använde du?

Är lite nyfiken

Visa signatur

Windows XP Pro SP2 x32 | Ubuntu x64 | Firefox | Adobe Photoshop CS2 | Eclipse | Starcraft Broodwar
(X)HTML | CSS | XML | PHP | Java | C++ | vim script |
Daniel Örn, Eagleorn | Google is my friend, and he will be Yours to if You ask him »

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eagleorn
Vilket program använde du?

Är lite nyfiken

Jag använde mig av ett program vid namn "Jar2Exe", fungerade mycket bra och var dessutom väldigt enkelt. Sök på google så hittar du det på första träffen.

Permalänk
Citat:

En fråga till, när man har kört programet så stängs det av. Vad behöver jag lägga till för att efter att man fått resultatet visat, återgår till första där man skriver in vad man rollar om?

Ta bort System.exit(0) så ska du se tt du slipper se programmet avslutas i förtid.

Visa signatur

2xHP w2207, Intel C2D E6750, Gigabyte P35-DS3, Corsair Twin2X2048-6400C4, XFX Geforce 8800GTS, 400GB HDD[br]
Athlon 64 3200+ "Winchester", ASUS A8N-SLI deluxe, Corsair TWINX1024-3200XL, XFX Geforce 6800GT@ULTRA, 160GB HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ta bort System.exit(0) så ska du se tt du slipper se programmet avslutas i förtid.

Tack! Ändrade lite i koden men har fortfarande ett problem. När första inputdialogen visas skall programet stängas av när jag trycker på avbryt, det gör det dock ej, utan går vidare till nästa ruta. Vad ska jag skriva för att det ska fungera? Lägger in hela koden!

import javax.swing.*; public class roll { public static void main (String[] arg) { while (true) { String s = JOptionPane.showInputDialog("Skriv vad du vill rolla om, börja meningen med 'att'!"); double d = (Math.random() * 100); int i = (int) (d + 0.5); if (i == 0) i = i + 1; int knappNr = JOptionPane.showConfirmDialog(null, "Det är " + i + "% chans " + s, "Grahamsbrod roll", JOptionPane.OK_CANCEL_OPTION); if (knappNr == 2 || knappNr == -1) break; } } }

Permalänk
Medlem

Prova att lägga in detta efter första JOptionPane.

if (s == null) { break; }

Permalänk

Du kan använda de fördefinerade returvärdena för att styra beteendet för JOptionPane.

t.ex.

if (int knappNr == JOptionPane.CANCEL_OPTION) { System.exit(0); }

Det där borde fungera i ditt fall. använd dig av javadokumentationen för att komma runt såna här problem. Länken nedan leder till JOptionPane:

http://java.sun.com/j2se/1.5.0/docs/api/javax/swing/JOptionPa...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rimion
Prova att lägga in detta efter första JOptionPane.

if (s == null) { break; }

Tack, fungerar utmärkt!

Citat:

Du kan använda de fördefinerade returvärdena för att styra beteendet för JOptionPane.

t.ex.

if (int knappNr == JOptionPane.CANCEL_OPTION) { System.exit(0); }

Det där borde fungera i ditt fall. använd dig av javadokumentationen för att komma runt såna här problem. Länken nedan leder till JOptionPane:

http://java.sun.com/j2se/1.5.0/docs/api/javax/swing/JOptionPa...

Tack för länken, mycket nyttig information. Kan inte så mycket om programering så jag är väl lite småjobbig, ska titta där nästa gång jag får problem!

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag använde mig av ett program vid namn "Jar2Exe", fungerade mycket bra och var dessutom väldigt enkelt. Sök på google så hittar du det på första träffen.

Det finns även ett program som heter JSmooth som funkar till denna oheliga syssla

Visa signatur

4 datorer: 9 cpuer (plats för 4 till), 10scsi+1satadisk, 7.75gb ram, bara Linux
http://isitfika.net http://code.kryo.se