Fel på NOd32 eller har jag verkligen virus?

Permalänk
Medlem

Fel på NOd32 eller har jag verkligen virus?

Tja - scannar datorn med nod32 å den säger att jag har virus på minnet och att det är typ 3 st trojaner som alla heter svchost.exe . Men detta är väl ett windows program? HAr nod32 fel tror ni - eller har jag ett virus? Kan ju innte säga att jag märkt nått specielt på datorn, men men. Å andra sidan har typ 7 st SVCHOST.eXE processer igång samtidig , och det e väl lite skumt....?:down:

Permalänk
Medlem

jadu! du kan ju alltid söka igenom datorn efter virus, genom någon online scanner. kaspersky online scanner är mycket bra.

lycka till

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

a variant of IRC/SdBot trojan found in operating memory. The file can be deleted. It is strongly recommended that you back up any crucial data before you proceed. No action can be taken while the file is in memory. Click "Leave" to continue and subsequently run the cleaning of all local disks. System memory infection originated from file C:\WINDOWS\svchost.exe.

grejen är bara den att sen kan jag inte utföra några alternativ - jag kan inte ta bort filen från nod32 - går inte å trycka på delete!

var läääänge sedan jag hade virus förut - har känt mig förskonad mot sådant länge nu...!

Permalänk
Medlem

ok, men gav inte kaspersky online scanner något utslag på detta?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Kan säga dig det att svshost.exe ska finnas i system32 mappen (c:\windows\system32)
Och inte i c:\windows.
Kan nog säga garanterat att de inte ska finnas någon sån fil i windows mappen.
För det har inte jag, och denna dator e nyinstallerad.

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk

Starta daton i felsäket läga och prova ta bort den då eller kan du prova med programmet unlocker från http://ccollomb.free.fr/unlocker/

Visa signatur

][- perfect -][

Permalänk
Medlem

f0rmatera

Permalänk
Medlem

Säger nod32 att du har ett virus eller en trojan kan du vara ganska säker på att så är fallet. Nu verkar ju filen ligga på en suspekt plats men annars kan trojaner etc. integrera sig med windows-tjänster (services) och köra på det sättet. Finns ett kommando för att se vad respektive process kör, men kommer inte på vad det var för tillfället.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

kan meddela att jag har fått bort viruset... skönt...

Permalänk
Medlem

Fot the record: Hur gjorde du?

Permalänk
Medlem

kommer inte riktigt ihåg... satt bara å trixa runt lite i NOD 32 samt körde pandas online virus scan som kunde disinfektera filer. Och ja - svchost.exe var infekterad och den syntes inte i windowsmappen där den skulle finnas - så jag kunde inte ta bort den manuellt - men det gick typ å göra i nod32 - efter ett tag??? - hm var konstigt