Permalänk

Vilket moderkort rekommenderas?

Vilket av de här två moderkorten
http://www.komplett.se/k/kcp.asp?sku=321113&sku=320520
skulle ni rekommendera till en AMD X2 4200+ 2,2GHz, 2 GB corsair pc-5300 minne, radeon x1950xt m.m. Eller finns det något annat moderkort i samma prisklass som är mycket bättre än de här två till och med?

Tänkte också passa på att fråga om man klarar sig med boxed-fläkten till processorn om man har två st 120mm chassi-fläktar eller om det är ett måste att köpa en fetare processorfläkt, typ zalman. (Vill gärna spara de 500 kronorna).

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Skulle inte rekommendera ett nytt moderkort till AMD överhuvudtaget. AMD X2 processorerna är inte prisvärda jämfört med Intel C2D. X2 processorer köper man bara om man redan har moderkort och minnen.

Möjligen kommer AMD att tvingas till en kraftig prissänkning på X2:orna. Vänta till dess om du absolut måste ha AMD!

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av larryd
Skulle inte rekommendera ett nytt moderkort till AMD överhuvudtaget. AMD X2 processorerna är inte prisvärda jämfört med Intel C2D. X2 processorer köper man bara om man redan har moderkort och minnen.

Möjligen kommer AMD att tvingas till en kraftig prissänkning på X2:orna. Vänta till dess om du absolut måste ha AMD!

den _eventuella_ prissänkningen kan ju ta en evighet

Visa signatur

....ursäktar om jag svär mycket...

Permalänk

Inte prisvärda?

Om man tittar på komplett verkar ju amd klart mer prisvärda. Jag hade tänkt ju tänkt mig en 2.2 GHz AMD som kostar 1950 kr på komplett. Jämför man med närmsta c2d så är den ju 2.13 GHz och den kostar 2150 kr.
Om man istället jämför 2.4orna med varandra så kostar amd 2550 kr medan c2d kostar 2995 kr. Vad är det då som gör AMD mindre prisvärda?

Permalänk
Medlem

Det faktum att de har sämre prestanda per mhz räknat.

Visa signatur

Athlon64 3000+@250x10=2500mhz (ska högre) C7000B-CU| 2x512 Vitesta pc4000 | m-atx MSI K8NM FISRB | Powercolor x800pro VIVO @545/540 | 2x120gb | DVD-RW | Antec Sonata 2 | Superpi 36s

Permalänk

Okej, men vilken processor är då mest prisvärd? ska man ta c2d 2.13 Ghz hellre för 2150 kr trots att den bara har 2 Mb L2-cache jämfört med 2.4an som kostar 2950 och har 4 MB cache. Gör förresten L2-cashen mycket skillnad?
Saken är den också att 2.4an är 1000 kr dyrare än vad jag egentligen hade tänkt mig. Blir det en så markant skillnad att det verkligen är värt 1000 kr extra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av markuslar
Okej, men vilken processor är då mest prisvärd? ska man ta c2d 2.13 Ghz hellre för 2150 kr trots att den bara har 2 Mb L2-cache jämfört med 2.4an som kostar 2950 och har 4 MB cache. Gör förresten L2-cashen mycket skillnad?
Saken är den också att 2.4an är 1000 kr dyrare än vad jag egentligen hade tänkt mig. Blir det en så markant skillnad att det verkligen är värt 1000 kr extra?

beror ju på om du har råd :/ jag skulle inte lagt 1000 kr extra, med motiveringen att jag idag har en amd 3700+ och skulle klara mig med en c2d 2.13 utan problem då den har två kärnor och redan en sån kärna är bättre än den cpu jag har idag. (har jag uppfattat det som iaf)

finns ju ingen mening med att slänga ut mer pengar än vad man vill och kan bara för att få snabbare saker....

edit: skulle om jag haft hellre lagt ut de 1000 kr på mer ram isf eller en hdd .. men det är ju jag..

Visa signatur

....ursäktar om jag svär mycket...

Permalänk

Ja men då blir det nog c2d 2.13 GHz då. Är den verkligen bättre än AMDs 2.2a då trots den lägre klockfrekvensen?
Vilket moderkort ska man ha till den tycker ni i så fall. Vill helst ha ett under 1000-lappen men det verkar tyvärr som att alla under detta pris har stora brister...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av markuslar
Okej, men vilken processor är då mest prisvärd? ska man ta c2d 2.13 Ghz hellre för 2150 kr trots att den bara har 2 Mb L2-cache jämfört med 2.4an som kostar 2950 och har 4 MB cache. Gör förresten L2-cashen mycket skillnad?
Saken är den också att 2.4an är 1000 kr dyrare än vad jag egentligen hade tänkt mig. Blir det en så markant skillnad att det verkligen är värt 1000 kr extra?

Med prisvärd menar jag "vad du betalar, i förhållande till vilken kapacitet du får". Här får du inte titta på Mhz:en, utan vad du verkligen vinner i snabbhet för spel och annan användning av datorn.

Hur du än jämför så får du mindre för pengarna om du köper AMD. (Möjligen med undantaget om du har ett 939 moderkort+DDR minne och bara byter processor till AMD X2)

Håller med om att det kan ta mycket lång tid (kanske aldrig) för AMD att justera ner priserna. Men då är det nog slut med AMD som CPU tillverkare.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk

Okej tackar så mycket, en sista fråga dock. Hur långt in i framtiden ligger processorer med fler kärnor än 2? Alltså, är det värt att lägga pengar på en E6600 till exempel i januari eller ska man vänta? Antingen för att köpa en quad-processor eller för att köpa c2d billigare?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av markuslar
Okej tackar så mycket, en sista fråga dock. Hur långt in i framtiden ligger processorer med fler kärnor än 2? Alltså, är det värt att lägga pengar på en E6600 till exempel i januari eller ska man vänta? Antingen för att köpa en quad-processor eller för att köpa c2d billigare?

AMD sägs komma med 4CPU processorer första kvartalet 2007. Skall tydligen marknadsföras som Quad FX. Hur prisvärda dessa blir återstår dock att se. Normalt är FX segmentet inte överkomligt prisatta för oss amatörer. Förmodligen är de avsedda för snabba servers.

Det bästa rådet för en spelintresserad, är nog som vanligt att lägga pengarna på ett bra grafikort istället.

Visa signatur

Gudrun1