Jag har fått tag på ett par Sun Blade 100 som jag skulle vilja köra FreeBSD på. Jag har testat Solaris på dem och det fungerar men jag gillar det inte. Problemet är att datorerna inte vill boota FreeBSD, varken från installationsskivan eller från en hårddisk med en installation från en Ultra 5. Den säger bara
>> FreeBSD/sparc64 boot block
Boot path: /pci@1f,0/ide@d/cdrom@1,0:a
Boot loader: /boot/loader
Consoles: Open Firmware console
Boot path set to /pci@1f,0/ide@d/cdrom@1,0:a
FreeBSD/sparc64 bootstrap loader, Revision 1.0
(root@s-dallas.cse.buffalo.edu, Sun May 7 07:03:17 UTC 2006)
bootpath="/pci@1f,0/ide@d/cdrom@1,0:a"
Loading /boot/defaults/loader.conf
/boot/kernel/kernel data = 0x492608+0x5bc18 syms=[0x8+0x63ba0+0x53b13]
Hit [Enter] to boot immediately, or any other jey for cmmand prompt.
Booting [boot/kernel/kernel]...
nothing to autoload yet.
jumping to kernel entry at 0x0060000.
och sen stannar den. Båda datorerna beter sig likadant när jag bootar från hårddisken eller cd:n, men solaris funkar bra. Måste jag ange något speciellt argument när jag bootar?
EDIT
Jag hittade en kille som hade haft ett liknande problem och det berodde på att grafikkortet inte stöddes av FreeBSD. Efter att ha tagit ut det Intense3D PCI-X-kortet som satt i och flyttat skärmen till det integrerade ATI-kortet så bootade den upp jättefint. Konstigt att kärnan ska vägra boota bara för att det sitter ett konstigt grafikkort i, men det är ju klart att grafikkortet och Open Firmwares konsoll är ganska tätt knutna till varandra i en SUN-dator. Ingen som har en lösning på hur man kan få detta kortet att fungera?
Senast redigerat
Visa signatur
I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!
Som jag skrev i EDIT så fick jag det att fungera när jag plockade ut grafikkortet. FreeBSD verkar inte boota om man använder ett grafikkort som det inte stödjer.
Visa signatur
I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!