Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Fel klockfrekvens?

Halloj!

Vet inte om det här är en "synvilla" eller om processorn faktiskt bara jobbar på 984 Mhz.

Den det ska väl stå 2.2 ghz där eller har jag fel?

tack på förhand!

/Tobbe

Permalänk
Medlem

Cool 'N Quiet ställer väl ner klockfrekvensen när du inte gör något som kräver mycket av processorn?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

offT:
Om folk bara läste manualen på prylar så hade vi kunnat tömma
50% av forumet.

onT:
Det är Cool&Quiet som är igång, klockar ner då datorn inte används.
Går att stänga av i BIOS.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Cool'n'Quiet är djävulens påfund...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Cool'n'Quiet är djävulens påfund...

nae tror nog fan det är amd's påfund

Visa signatur

....ursäktar om jag svär mycket...

Permalänk

Tackar så mycket för svaren!

Ska prova att stänga av det.

Permalänk

BandTorsten:
Jag tycker inte du ska stänga av Cool'n'Quiet, det klockar ner processorn sänker strömförbrukningen och därmed blir även värmeutvecklingen mindre vilket gör att om du kan ställa fläktarna i datorn får du en tystare dator när du bara surfar, sitter och skriver, kollar på film mm. Däremot så när den behöver mer "power" för att spela spel t.ex. så får den det men blir även varmare.

Visa signatur

Asus PQ5 Pro /Intel Core 2 Quad 2.4GHz / 4GB DDR2 PC6400 / HIS Radeon HD 4850 512MB GDDR3 IceQ 4 / Cooler Master Real Power Modular 620W

Permalänk
Medlem

Så länge du inte tänker överklocka så finns det ingen anledning att stänga av den ^^

Visa signatur

Asus G1s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klayman
Så länge du inte tänker överklocka så finns det ingen anledning att stänga av den ^^

Jo massor av anledningar, bla får man en problemkälla mindre.

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triss
Jo massor av anledningar, bla får man en problemkälla mindre.

Precis, sen avinstallerar man drivrutinen så har man ännu ett problem mindre.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triss
Jo massor av anledningar, bla får man en problemkälla mindre.

Ok,kan du beskriva dom här "problemen" lite närmare?

Edit:Förutsatt att C&Q fungerar som det skall.

Visa signatur

Asus G1s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klayman
Ok,kan du beskriva dom här "problemen" lite närmare?

Edit:Förutsatt att C&Q fungerar som det skall.

Med drivrutinen får jag felmeddelande i 3dmark01 men inga när jag avinstallerar den.. Likaså i UT.

På grabbens Dual-VSTA hänger spelen sig med cool'n'quiet drivrutinen installerad, men inte när jag avinstallerar den..

Men dual-core optimizern från AMD fungerar smärtfritt...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klayman
Ok,kan du beskriva dom här "problemen" lite närmare?

Edit:Förutsatt att C&Q fungerar som det skall.

Jag upplever datorn som väldigt slö när man drar igång lite mer krävande applikationer och att jag får en massa felrapporter som ska skickas både hit och dit.

Dock så fungerar väl inte CnC som det ska då, därför avinstallerar man det.

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem

Kan man se på något sätt om CnC är igång? Kommer ju inte åt BIOS, hp-skit ni vet. Hoppas det stängt av sig själv på något sätt. Den verkar dock inte hjälpa särskilt mycket då datorn surrar lite lågt hela tiden.
När den inte surrar svagt så surrar den som fan, dvs väldigt högt.

Visa signatur

hej

Permalänk
Medlem

Egenskaper för Energialternativ/Energischema sätt den i Hem- eller kontordator så stänger du av cool'n'quiet.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless