Windows update funkar inte på bärbar

Permalänk
Medlem

Windows update funkar inte på bärbar

Det går inte att installera uppdateringar på mina föräldrars bärbara Dell Inspiron med XP Home Ed SP2.
Den hittar och laddar hem uppdateringar men när de ska installeras får jag följande meddelande:

Problem: Ett problem på datorn hindrar uppdateringar från att hämtas eller installeras

Jag har provat att lätta på säkerhetsinställningarna och inaktiverat Norton Internet Security men det hjälper inte. Det går heller inte att använda automatiska uppdateringar.

Några idéer om vad det kan bero på?

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma problem på min windows xp home version (OEM) och har ej hittat någon lösning.
och microsoft har ju ingen telefon support som jag hittar till på deras väldigt röriga hemsida.

Permalänk
Medlem

Man får ingen support från MS på OEM-versioner. Det är datortillverkaren som tillhandahåller supporten för OEM-Windows.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Okej... jag har en acer aspire laptop e det till acer jag skall vända mig då?

finns det någon som har lösningen på problemet. har precis kört recoveryskivorna på datorn och det går ej att köra uppdateringaran

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chappy
Okej... jag har en acer aspire laptop e det till acer jag skall vända mig då?

Ja, det tycker jag låter rätt. Alternativet är vad jag vet att betala för support av MS.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Personligen tyckerjag det är lite små dåligt av MS att de har en tjänst för sin produkt som jag köpt/fått när jag köpte min laptop . men de ansvarar ej för supporten på den utan lägger över det på dator tillverkaren.
jag känner ej för att betala dem för en support jag tycker jag borde fått gratis.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chappy
Personligen tyckerjag det är lite små dåligt av MS att de har en tjänst för sin produkt som jag köpt/fått när jag köpte min laptop . men de ansvarar ej för supporten på den utan lägger över det på dator tillverkaren.
jag känner ej för att betala dem för en support jag tycker jag borde fått gratis.

Grejen är att OEM-versionen av Windows kostar ungefär hälften av vad versionen du köper i butik kostar (för den "riktiga" versionen ingår support från MS).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

jag förstår vad du menar men det är ju fortfarande en produkt som de tillhand håller och borde ha support på tycker jag. Men det är min åsikt.
Skall visserligen köpa en ny dator och även nytt os.
Dock vet jag ej om jag skall köpa oem eller orginal full version.
och om eller jag skall köpa XP Pro eller Vista Ultimate.

Permalänk
Medlem

DU får gratis support här

komigen nu någon måste sitta inne på någon lösning
annars funkar säkert en foramat C

Permalänk
Medlem

Om du inte behöver ditt OS förrän i februari så är det antagligen lika bra att skaffa Vista direkt... Om du köper XP nu ska du se till att du får med en uppgraderingskupong (men den är iofs säkert inte till Ultimate)...

Anledningen att du skulle köpa "retail"-versionen istället för OEM är väl bland annat just om du vill ha support från MS och om du vill lite större frihet på ett par licenspunkter. Vad gäller Vista Ultimate är prisskillnaden närmare 3000 kr.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

http://www.wilderssecurity.com/showthread.php?p=892999

Läs enl peter 2150 (f.n 2:a posten)

/G

//edit: inte helt lätt att hitta den engelska översättningen http://www.google.se/search?hl=sv&q=%22A+problem+on+your+comp...

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T