Vilket Vista ska man välja?

Permalänk
Medlem

Vilket Vista ska man välja?

Jag ska skaffa Vista nu när de släpps. Men vilken av dom ska man satsa på...

Personligen funderar jag främst mellan Premium Home eller Ultimate... Och för min mamma funderar jag om Basic eller Premium är rätt. Vad är de man inte får i premium som finns i ultimate som man kanske vill ha... är de värdelöst med Ultimate eller måste man ha de? Grejen är ju den att man kan göra annat skoj för dom 500 kr som de skiljer i pris... kan köpa nog skoj spel eller något sånt istället. Sen är de frågan om man får något mer än Aero Glas när man köper Premium framför basic... Och hur jobbigt kommer detta gränssnitt vara att köra... min mamma kommer sitta på en P4 2,8 Ghz 1 Gb ram... grafikkortet är 9800se kort men ska evenutellt uppgraderas till 7600gz eller liknande.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk

Ultimate är väl ett bra val tro jag

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av supergamer
Ultimate är väl ett bra val tro jag

Om man gillar MS halvtaskiga bundlade programvara, eftersom det är det du får betala extra för (kryptering, backup etc.). Home Premium skulle jag valt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Microsoft_Vista

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Premium, skulle du sakna något kan man uppgradera direkt via nätet till Ultimate. Börja där i alla fall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av supergamer
Ultimate är väl ett bra val tro jag

Hur kan man säga Ultimate är bra tror jag... De kostar 600 kr mer så då tycker jag man borde veta att de är några fördelar. När de gäller basic och premium vad är de då för skillnader... förutom de nya Aero grejen... De är inte så att något annat fattas. Mediaspelaren finns med och så vidare hoppas jag.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Det finns antagligen lite andra saker som är strippade från basic också. Jag skulle köra på premium. Annars finns det en jämförelsesida om du går in på www.microsoft.com ev www.winsupersite.com där paul recenserar Vista för glada livet.

Permalänk
Medlem

efter att ha läst http://www.winsupersite.com/reviews/winvista_02.asp
så verkar det som att man får ut mest av pengarna på en ultimate version

Visa signatur

Gammal

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keefa
efter att ha läst http://www.winsupersite.com/reviews/winvista_02.asp
så verkar det som att man får ut mest av pengarna på en ultimate version

Man får MS halvtaskiga programvara bundlad, när det finns bättre gratis alternativ tillgängliga?

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite. Vad säger ni om 32 vs 64 bitars Vista? Tjänar man mycket på att köra 64 bitars om man kan, jag har en conroe e6300? Jag vil minnas att de få man känner som kört 64 bitars xp hade en hel del problem med drivrutiner o.s.v. Kommer detta att vara löst i och med Vista?

Permalänk
Medlem

Hej!

Är också lite nyfiken på vad man bör välja när det gäller 32Bit eller 64Bit. Jag har en Conroe (dell dator) 6400. Är det en 64bits processor?

Hur kollar jag det? Nån vettig mjukvara?

Visa signatur

- A wise man get more use of his enemies then a fool from his friends

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Man får MS halvtaskiga programvara bundlad, när det finns bättre gratis alternativ tillgängliga?

kanske det men man fler tillgängliga programvaror av dom, tex deras server för att stödja asp villig och betala faktiskt extra 500 kr för deras webbserver trots att det finns apache.

vissa saker är bara värt och betala för och det väl ens egen perspektiv som avgör det dessvärre.
om jag nu skulle köpa vista så blir det en ultimate licencs men det kommer inte att hända att jag ska installera xp så lugn nu xphaze du har keefa på din open source sida i våran trogna kamp

Visa signatur

Gammal

Permalänk
Medlem

samtliga core2duo är 64 bit

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk

jag kollade lite här http://www.webhallen.com/list.php?avd=4&konsol=16&genre=2332&...
och fick se att Vista home premium var mycket dyrare än home premium i 32bits verisionen och 64.
Vilket ska jag välja om jag sitter på en p4, 3,0 ghz!?

EDIT: kan det vara för de andra är (OEM)?

Visa signatur

Intel Core i7 860 3,6 GHz | Corsair 6GB DDR3 1600MHz | 580 GTX | Asrock P55 Deluxe3
Förra Gaming datorn Media datorn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av subaru_impreza
Vilket ska jag välja om jag sitter på en p4, 3,0 ghz!?

Det beror på, exempelvis om du vill ha media center delen eller inte. Vill man inte ha media center delen från microsoft så kan det vara en idé att titta närmare på Business versionen av vista. Det finns långa tabeller där man kan se vilka versioner som har vilka funktioner och begränsningar även om jag inte kan ge dig en länk, finns säkert om du googlar lite.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Jag tycker Home Premium verkar vara bäst än så länge... beställde detta till min mamma, skiljer 200 kr i pris för att få de snygga gränssnitten och lite andra trevliga grejer... De tror jag de är värt. När de gäller 32/64 bitar så tror ju jag att man ska satsa på 64 bitar om man kan, helt skälvklart. Tror snarare att drivrutinerna kommer vara bättre till 64 bitars vista än till 32 bitars om de är någon skillnad alls.

Bra sida den är där man kan se vad som ingår och inte... tack för den!

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

hittar inte en tabell med de olika versionerna av vista sen en lite på det som går att få och sen kryss.. typ..

//olol

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Avstängd

Förstår inte hälften av vad du menar men här är en länk iaf
http://www.microsoft.com/windowsvista/getready/editions/defau...

Permalänk
Medlem

Jag tycker listan på den här sidan var bättre... lite mer exakt vad de innebär att välja den ena eller andra ....

http://www.winsupersite.com/reviews/winvista_02.asp

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Jag skulle skaffa home pre:)

Visa signatur

- Den stolte Materialisten