Permalänk
Medlem

Bygga ett NAS på 1U?

Jag är lite sugen på att sätta upp ett NAS i ett 1U-chassi. Problemet är bara att jag inte har några som helst erfarenheter av så kompakta byggen. Det går väl i ett moderkort, några diskar och eventuellt ett "risat" PCI-kort vad jag har förstått. Således vore det kul att få lite tips på komponenter man bör kolla in. Har du nått liknande vore det neat om du droppade dina delar. Egentligen ska jag inte ha nått fancy, enda kraven är att det går i några hundra GB disk och att det är i ett 1U-chassi.

Tack.

Permalänk

synd att jag inte hunnit fixa fram ett U1 chassi som jag kan sätta tänderna i så du kan se hur det ska byggas

har ett 3 U och ett 4U och en switch men men.. det blir jävligt kompakt då du få ha mindre distanser o allt bara för att få plats leta reda på låga minnen och en cpu kylare så löser det sig nog

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Jo, det förstås. Egentligen vill man väl ha såg låga prylar som möjligt och så mycket som möjligt inbyggt på moderkortet. Vad är det för 3/4U-chassin du har?

Permalänk
Medlem

För att göra det simpelt så kolla upp mini-itx moderkorten. De lite äldre hadde i alla fall en kylfläns som var låg nog för att gå in i ett 1U chassi. De power supplys som är specialgjorda för mini-itx brukar också få plats

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

har för mej att det finns vissa mini-itx med sodimm platser för minnen. alltså sånna där som är i laptops.

Permalänk

Tänk på den stora nackdelen med tyst kylning som blir i 1U höga chassin. De små fläktarna är ju inte precis kända för att vara tysta.

Permalänk
Medlem

http://www.computerhope.com/jargon/num/1u.htm

en sida med mått för olika U-enheter...måste omvandlas till cm & mm bara

http://gtweb.net/dim-j1100.html

en till för ett 1U chassi med många mått i mm

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mats42
För att göra det simpelt så kolla upp mini-itx moderkorten. De lite äldre hadde i alla fall en kylfläns som var låg nog för att gå in i ett 1U chassi. De power supplys som är specialgjorda för mini-itx brukar också få plats

Har funderat på mini-ITX och faktum är att jag har ett sådant liggandes från en HTPC som aldrig blev av. Det är kanske inte en helt du idé egentligen. Chieftec levererar ju dock med nättagg till sina 1U så det är inget problem.

Gällande ljudnivå är det inte heller något bekymmer.

Permalänk
Medlem

Så praktiskt.

Jag hadde en brandvägg jag byggde i ett 1 u chassi, just på ett mini-itx kort och ett compact flash kort som hd.

Det var ju bara en 600 så den klarade sig fakiskt helt utan fläkt så den var tyst och fin.

Idag har jag det kortet som mp3 spelare brevid stereon men nu i ett 2U chassi istället

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415