Datafel(CRC-fel, cyclic Redundancy check)

Permalänk
Medlem

Datafel(CRC-fel, cyclic Redundancy check)

Jag har kollat runt på forumet och hittat några trådar gällande crc-fel, men ingen tråd som ger mig det svar som jag behöver,

När jag ska förra över stora iso filer från en dvd så kommer de ungifär halvvägs,
sen så kommer det upp en varnings ruta och på den står det Datafel(CRC-fel, cyclic Redundancy check).

sedan detta problem började har formaterat om min hårddisk, men det går tyvärr fortfarande inte att skicka över filer från dvd till hhd.

hur får jag problemet fixat? är det drivrutiner som fattas? är min dvd läsare sönder?, och en annan sak, när jag skulle testa slänga över mina filer till min laptop så fick min laptop samma problem!,

så please , vet någon om det finns ett botemedel mot detta problem?!

Visa signatur

- Den stolte Materialisten

Permalänk
Medlem

Vild gissning: Din brännare är trasig. Köp ny

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk
Medlem

Antagligen billiga skivor som nu har pajjat. Det är helt enkelt läsningsfel.

Permalänk
Medlem

kan det va ide kablarna som knassar?...

nej skivorna är det ingen fel på, har testat olika.. och det går att skicka över lite mindre filer, men dom stora blir det problem med.

Visa signatur

- Den stolte Materialisten

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spoox
nej skivorna är det ingen fel på, har testat olika.. och det går att skicka över lite mindre filer, men dom stora blir det problem med.

Kör du NTFS eller FAT32? FAT32 klarar bara filer på max 4 GB.

Permalänk
Medlem

NTFS och så har jag 4 partitioner om det gör någon skillnad

Visa signatur

- Den stolte Materialisten

Permalänk
Medlem

Låter som att det antingen är läsfel (antingen fel på skivorna eller läsaren) eller möjligen trasigt minne (kan du testa med test memtest86).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

När du säger minne, menar du ram eller hhd? och vart testar jag memtest86?

Visa signatur

- Den stolte Materialisten

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spoox
När du säger minne, menar du ram eller hhd? och vart testar jag memtest86?

Det är RAM som avses.
www.memtest86.com | www.ultimatebootcd.com

Permalänk
Medlem

Hm..jag tror inte att det är minnerna som det är fel på, tror mer på att det vore dvd läsaren som är paj

Visa signatur

- Den stolte Materialisten

Permalänk
Medlem

Det skadar inte att testa. Testa på en annan dator, eller så är det helt enkelt att någon skiva är fel. Har hänt mig.

Permalänk
Medlem

Kolla så din HD kör DMA o inte i PIO mode. Hade samma fel innan oxå. Låter mysko kanske men kolla iaf.

Permalänk
Medlem

när jag får det så brukar det vara skivan som är repig eller smutsig, testa att rengöra skivan försiktigt och se om det blir bättre

Permalänk
Medlem

Problemet sker på alla dvd skivor som jag stoppar i och alla är helt nya, och av olika märken. k, men jag kan väl testa memtest86, behöver man skapa nån slags floppy disk för det eller?

Visa signatur

- Den stolte Materialisten

Permalänk
Medlem

Har du fortfarande inte testat på en annan dator?

Permalänk
Medlem

Testade skivan på en annan dator, och då fick den samma samma problem med alla skivor på den andra datorn, och jag vet att cd/dvd läsaren på den funkar prima, eller den brukade göra det, det känns som om den ursprungliga skivan innehöll någon form utav hårdvaro virus:p om det nu finns några såna

Visa signatur

- Den stolte Materialisten

Permalänk
Medlem

Antagligen har du bara en dålig brännare i kombination med dåliga skivor.