Cisco stämmer Apple över Iphone

Permalänk
Melding Plague

Cisco stämmer Apple över Iphone

Inte helt oväntat har Cisco stämt Apple för att ha använt namnet "iPhone", ett varumärke som Cisco har ägt sedan år 2000. Linksys, en underdivision av Cisco, lanserade en familj med ip-telefoni-lösningar den 18 december med namnet "iPhone".

Läs nyheten: Cisco stämmer Apple över Iphone

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ajdå...kollar de inte upp sånt noggrant som 3 innan?

Visa signatur

Intel Core i5 3570k @ 4.2 / ASRock Z77E-ITX / Sapphire 7950 OC @ 1150/6200 / A-Data 8GB 1600MHz / Kingston V300 120GB + WD 3 TB / Noctua NH-L12 / Bitfenix Prodigy / bq! E9-CM 480W / LG IPS236V / Ett fan av tysta datorer.

Permalänk
Medlem

Väntat så det skrek om'et.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rufsen
Ajdå...kollar de inte upp sånt noggrant som 3 innan?

Det gör de. Vad jag läst så har de pratat med Sisco innan de ens lanserade telefonen under veckans keynote. Någonting säger mig att de är villiga att ta strid. Troligen med argumentet att Siscos telefon är en IP-telefon medans apples är en vanlig mobiltelefon.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Hoppas dom får betala ett rejält skadestånd så dom lär sig att sluta sno andra företagsnamn och produktnamn. Inte första gången dom håller på så här.
Konstigt att dom lyckades slingra sig ur stämningen angående att dom hade ett avtal med Apple musikförlaget att dom inte skulle ha nånting med musikindustrin att göra. Och nu kommer detta.
Nä ett stort jävla skadestång är på plats!!!

KTL: Lär dig stava till CISCO inte Sisco!

Sen så spelar det ingen roll vilken sorts telefon det gäller. Ett skyddat varumärke är ett skyddat varumärke.

Permalänk

Jag tycker det är larvigt.
Om någon döper en produkt till Free 10 om 4 år, tar du då illa upp?

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Jag är lite förvånad. Jag trodde att Apple hade kollat upp det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av caizer
Nä ett stort jävla skadestång är på plats!!!
KTL: Lär dig stava till CISCO inte Sisco!

Lär dig stava själv.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KTL
... Troligen med argumentet att Siscos telefon är en IP-telefon medans apples är en vanlig mobiltelefon....

Vinner de målet pga det så är det väl fritt fram för andra företag att släppa en musikspelare som heter iPod och som bara spelar upp t ex Vorbis och Ogg.

Permalänk
Medlem

Dåligt gjort av Apple. Det visar att dom lider av storhetsvansinne. Varför inte vänta en månad med att lansera iPhone så att det juridiska är fixat? Det kan väll inte vara så svårt...

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av caizer
Hoppas dom får betala ett rejält skadestånd så dom lär sig att sluta sno andra företagsnamn och produktnamn. Inte första gången dom håller på så här.
Konstigt att dom lyckades slingra sig ur stämningen angående att dom hade ett avtal med Apple musikförlaget att dom inte skulle ha nånting med musikindustrin att göra. Och nu kommer detta.
Nä ett stort jävla skadestång är på plats!!!

KTL: Lär dig stava till CISCO inte Sisco!

Sen så spelar det ingen roll vilken sorts telefon det gäller. Ett skyddat varumärke är ett skyddat varumärke.

Slingra sig ur? Dom kom ju överens, det är ingen större risk att man blandar ihop Apple Inc med Apple Corp som enbart pysslar med beatlesmusik. Nu verkar ju Beatles vara på väg till itunes store så dom fick nog ett fint avtal där.

Och det är ju Apple som startade hela i-namn trenden med iMac, alla andra försöker ju bara få en del av Apples framgång.

Jag tycker Apple gör helt rätt i att sno namnet, inte ett öre ska Cisco ha. Har ju talats om en iPhone från Apple i åratal, sen försöker Cisco tjäna en hacka på att släppa en produkt med namnet innan Apple, riktigt fult gjort.

Jazip: Ehm, för att det är Macworld Expo den här veckan, om en månad är det inte det. Sen ville dom presentera den innan den skickas till FCC för godkännande, då i princip allt som går igenom FCC läcker ut på internet.

Permalänk

Jag hoppas Apple får byta namn på sin telefon, känns elakt mycket Linksys annars som får sitt namn i skymundan av Apples telefon. Nä, skadestånd och tvinga Apple att byta namn, det tycker jag låter mest rätt.

Varför ska Apple ha rätt till allting på "i"? Dessutom känns iphone som ett genialskt namn på ip-telefoner, de måste de ju tänkt på när det köpte namnet också.

Spruce: De har köpt namnet för 6år sen. Ip-phone är ett genialt namn och behöver inte alls ha nån koppling till apple.

Permalänk
Medlem

Haha klantigt Apple

Permalänk

Helvete, varför är ni så dumma? SJÄLVKLART är inte Apple klantiga, de vet MYCKET VÄL vad som kommer hända.

Troligtvis en förlikning. Apple betalar enorma summor till Linksys, Apple får då uppmärksamhet i media (betalar tillbaka en del av summan), och rätt till varumärket iPhone. Det är självklart, och väntat.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Jag hoppas Apple får byta namn på sin telefon, känns elakt mycket Linksys annars som får sitt namn i skymundan av Apples telefon. Nä, skadestånd och tvinga Apple att byta namn, det tycker jag låter mest rätt.

Varför ska Apple ha rätt till allting på "i"? Dessutom känns iphone som ett genialskt namn på ip-telefoner, de måste de ju tänkt på när det köpte namnet också.

Spruce: De har köpt namnet för 6år sen. Ip-phone är ett genialt namn och behöver inte alls ha nån koppling till apple.

Klart det har, Apple var först med i-namnen, sen tog många andra efter. Cisco sitter och ruvar på namnet i 6 år och sen släpper en produkt 1 månad innan den riktiga iPhone kommer, inget sammanträffande direkt.

Permalänk

Man är väll inte så dum att man för 6år sen köper upp ett företagsnamn man aldrig tänkt använda? Att man kastar ut Iphone just nu tyder väll snarare på att man inte vill förlora sitt namn och förtydligar det med att släppa produkter innan konkurrenter hinner sno det?

Är det rätt att Apple bara ska kunna sno ett namn som faktiskt Cisco betallt för?

Vad är så unikt med i och Apple att inga andra företag ska få börja sina produktnamn med denna bokstav?

Permalänk

Helvete, varför är ni så dumma? SJÄLVKLART är inte Apple klantiga, de vet MYCKET VÄL vad som kommer hända.

Troligtvis en förlikning. Apple betalar enorma summor till Linksys, Apple får då uppmärksamhet i media (betalar tillbaka en del av summan), och rätt till varumärket iPhone. Det är självklart, och väntat.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Det här är en kalkylerad risk ifrån Apples sida, men jag kan inte låta bli att hoppas på att de åker på däng, med tanke på hur glada de har varit i att stämma folk som använder ordet "pod" i sina produkter (som när de hotade ett elbolag med stämning för att de hade en produkt som hette "PowerPod" som reglerade elnätet i bostäder).

Givetvis finns det något i att Cisco lanserade sin iPhone för bara ett litet tag sedan, å andra sidan är ju Apple lika goda kålsupare de, när de registrerar patent bara för att ha dem ifall någon annan gör något dylikt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem

Varumärket är ju klart värt mycket mer för apple än för linksys, och cisco lär inte vilja sälja det till något rabatterat pris. Apple gör nog vad de kan för att komma undan så billigt som möjligt.

Kanske lägger de fram någon argumentation i rätten om att namn som börjar på i som iPod och iPhone är så allmänt igenkända och förknippade med apple, att de liksom ord som anka och bil inte går att varumärkesskydda

Permalänk
Medlem

Troligen planerat av Apple.. Dom kommer ju få massa reklam tack vare Cisco stämer dom vilket troligen kommer vara värt mer en vad dom kommer bli stämda för.

En annan sak jag tänkt på är iPone värkligen det riktiga namnet då? Det kanske bara används som kod namn för den, tex. Apple TV som dom kallade iTV enda till releasen.

Visa signatur

Zadazi - Citera mig om du vill att jag ska komma ihåg att svara. :P

Permalänk

Hela grejen handlar om Er, kära ryktesspridande internetanvändare! Om Apple hade fixat det juridiska först hade telefonen läckt ut på annat håll och det kan stjälpa hela projektet. Det är också anledningen till att den inte släpps förrän i juni, de måste fixa med det juridiska med amerikanska telebolag.

Det viktigaste var alltså att ha en helt färdig produkt att visa upp på Macworld.

Visa signatur

Jag hittade precis lösenordet till min gamla användare BCX =)
Den använder jag från och med nu!

Permalänk
Avstängd

haha där får appel för sina fjolliga namn.

fast tänk på hur många fjortisar som inte köper den nu om dom inte kommer på något nytt namn med som börjarpå i.

Permalänk

haha, Apple redan stämd

Visa signatur

Game: PC7 - Nexus 400W - 3700+ med NINJA- 2gb - x800gto med AC - raptor36gb/seagate200gb - 5500z - G5
School: HP 6510b= T7100 - 3100x - 2gb

Permalänk
Medlem

Det är ett klart intrång i det andra företagets varumärke, enligt 4 § och 6 § VML. Att det inte föreligger produktlikhet påverkar inte det hela enligt 6 § 2st samma lag då båda företagen är väl etablerade. Ska bli intressant att se hur stort skadeståndet blir. Vidare kommer Apple inte att kunna använda sig av namnet "iphone" utan kommer nog att dömas att sluta med intrånget. Emellertid dyker lite andra frågor upp som kan påverka bedömningen, som t.ex. om det andra företaget i verklig mening nyttjat varumärket på senare tid.

Visa signatur

© BisHoP

Permalänk
Medlem

Fast nu pratar du om den svenska VML, eller hur? Den gäller inte i det här fallet.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem

Och Apple är ett så mycket bättre och "snällare" företag än Microsoft, snälla allihopa är lika goda kålsupare!

Personligen hoppas jag det blir dyrt för apple om de verkligen snott namnet och att det inte bara är en pr ploj.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Är sjukt less på att allt ska heta i-osv. Just iPhone var ett okej namn men ändå. Släng gärna ut i:et, Apple. Tack.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Klart det har, Apple var först med i-namnen, sen tog många andra efter. Cisco sitter och ruvar på namnet i 6 år och sen släpper en produkt 1 månad innan den riktiga iPhone kommer, inget sammanträffande direkt.

intel bildades 1968, och man kan nog säga att de var först med litet i i början av produktnamnen, långt innan Apple lanserade iMac.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Jag ser detta bara som ett sätt för Cisco att få lite rubriker och gratis reklam!
Dm har vetat att Apple sysslat med en telefon, och på webben har fake bilder på den sk Apple iPhone funnits i 3-4 år. Så 2 veckor innan så släpper Cisco sin produkt, personligen tror jag att samma dag Cisco fick en fråg av Apple så photoshoppade dom in iPhone på lådan och lanserade den. I mina ögon så handlar det bara om att åka räkmacka och plocka gratis reklam, iPhone kommer att vara förknippat med Apple de närmsta åren oavsätt om Apple säljer den produkten.

Ska dock bli ytterst intressant att se hur detta slutar, ordet iPhone är som sagt inte direkt förknippat med gubbföretaget Cisco, sånt spelar också in i leken när detta kommer att avgöras. Apple har råd att betala Cisco lite böter om dom skulle förlora dock så är jag inte så säker på det eftersom Cisco tradmark inte handlar om trådlös telefoni. Dock så finns det redan ett företag som har trademark på iphone inom telefoni så då är dom ett större hot?

http://www.streettech.com/archives_gadget/iPhone.html

^^intel bildades 1968, och man kan nog säga att de var först med litet i i början av produktnamnen, långt innan Apple lanserade iMac.^^

När bildades Iran eller Ikea..
http://www.taz.de/pt/2007/01/11.1/kari

Fre

Visa signatur

Eat your greens kids

Permalänk
Medlem

Om den ursprungliga iphonen lanserades 96 så är den ju äldre än imac. Apple kanske snodde I-namnen från infogear ^^

Permalänk

vi får väl hjälpa apple med att hitta på ett nytt namn då iphone tråkigt nog är upptaget... vad sägs om j-phone? i-phon3?