Permalänk
Medlem

Starta datorn med mobil - Problem

Tjena!
Jag har under ett antal månader funderat på att bygga ihop något så att man kan starta/stänga av datorn utan att befinna sig vid den.
Så jag bestämde mig för att använda mig av en gammal 3210:a. Eftersom jag inte är så jättebra på att rita kopplingscheman så har jag mer eller mindre ritat av "konstruktionen".

Schemat:

Förklaring:
När det ringer i mobilen skickas det även ut en signal till handsfreen så man hör ringsignalen i örat.
Jag har kapat denna öronsnäcka och kopplat den till en likströmsomvandlare (dioderna).
Dessa dioder leder till två tranistorer på rad (eftersom signalen är så svag).
När tranistorerna "aktiveras" leds det en ström på 12 V till ett relä som sluter kretsen som startar datorn!

Nu till problemet, inget händer! . Jag vet i alla fall att det inte är något fel på transistorerna, har testat att koppla en laddad kondensator mellan B och E, då "klickar" relät.
Och "likströmsomvandlaren" tror jag fungerar, men när jag mäter med multimeter visar den ibland 0.7 V ibland 0.3 V och ibland -0.6V
Och när jag testar att ringa så kan man oftast höra att relät vill "klicka" men att strömmen är för ojämn.

Nu till frågan, vet någon av er vad som är fel, har förslag, eller är jag helt ute och cyklar med hela detta projekt?

Visa signatur

Dator 1. Intel i5 4690K, 8 GB ram, Gigabyte GTX 770, FD Integra R2 650 W, Fractal Design R4, CM Hyper 212 EVO
Dator 2: Intel core 2 duo e8400 @ 3.0 Ghz, 4 GB ram, Gainward 8800Gt 512 mb. 11697 p @ 3dmark 06

Permalänk
Medlem

använd ett pip som ljud singnal? Bara en rengisning

Visa signatur

i7.

Permalänk
Medlem

Har faktiskt ett pipljud som ringsignal

Visa signatur

Dator 1. Intel i5 4690K, 8 GB ram, Gigabyte GTX 770, FD Integra R2 650 W, Fractal Design R4, CM Hyper 212 EVO
Dator 2: Intel core 2 duo e8400 @ 3.0 Ghz, 4 GB ram, Gainward 8800Gt 512 mb. 11697 p @ 3dmark 06

Permalänk
Medlem

hmm, testa en resistor, då kanske du får jämnare ström så det fungerar? är inte så insatt i det hela, men mitt tips

//olol

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk

Hej

Hur hög späing är det på sigalen?
Då du har en spänningsförlust på varje diod på ca 0,6V.
0,6V*4=2,4V, kan det vara det här som är problemet?

Plus att jag inte hade använt mig av en hel likrikningsbrygga, anser faktiskt att det borde räcka med en diod bara... då får du en spänningsfall på bara 0,6V istället för 2,4V. Men testa så får vi veta om det funkar eller inte.

Visa signatur

Om man ingenting frågar får man ingenting veta

Permalänk

testa höja och sänka ljudet i telefonen vet ja

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Eller att koppla i vibratorn i telefonen, om den nu har en sån...

Visa signatur

" Det är en Epademi " - Aftonbladet

Permalänk
Avstängd

Handsfree-signalen klarar givetvis inte att mata över två dioder (i taget) samt ett BE-steg (ytterligare en diod). Bygg en riktig förstärkare med dessa två transistorer i stället.

Gör en galvanisk koppling med en kondensator och förspänn den första transistorn. Likriktaren behövs inte, använd en monostabi vippa (mha den andra transistorn) så får du en kort kontinuerlig dragning av reläet.

Du förspänner transistorn med en spänningsstege utav två motstånd. Spänningen vid basen ska ligga strax under 0,7 volt, tillräckligt lågt för att den inte ska leda. Från handsfreeuttaget kopplar du en kondensator på 1 µF eller så, till basen på den första transistorn.

Alternativt använder du en operationsförstärkare, men det är inte lika kul...

Du kan också få en högre spänning om du använder telefonen (eller batteriets) vibrator i stället som EpaTant föreslår. Den spänningen är antagligen i storleksordningen volt snarare än millivolt.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

MBY: Jag har tyvär inga vidare djupa kunskaper inom elektronik, så det skulle vara riktigt bussigt ifall du kunde sketcha upp ett enkelt kopplingsschema över det du nys förklarade, eller "noobiserade"/förenklade förklaringen .

Vad är en galvaninsk koppling, vad menas med förspänning av av den första transistorn, vad är en monostabi(l ) vippa, och vad är en spänningsstege? Jag testade att googla på mina frågor utan framgång :P.

Hoppas alternativt att någon annan orkar svara .

Edit: Och tyvärr, mobilen är från den tiden då folk ogillade vibrerande saker i fickan .

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är åxå intresserad av detta har själv en 3210 som bara ligger.. vet inteo m ja behöver det men skulle ju vara coolt

Visa signatur

laptop - Compaq 615
foto - Nikon D3000 + 18-105
Bloggen med lite foton och skitsnack

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Handsfree-signalen klarar givetvis inte att mata över två dioder (i taget) samt ett BE-steg (ytterligare en diod). Bygg en riktig förstärkare med dessa två transistorer i stället.

Gör en galvanisk koppling med en kondensator och förspänn den första transistorn. Likriktaren behövs inte, använd en monostabi vippa (mha den andra transistorn) så får du en kort kontinuerlig dragning av reläet.

Du förspänner transistorn med en spänningsstege utav två motstånd. Spänningen vid basen ska ligga strax under 0,7 volt, tillräckligt lågt för att den inte ska leda. Från handsfreeuttaget kopplar du en kondensator på 1 µF eller så, till basen på den första transistorn.

Alternativt använder du en operationsförstärkare, men det är inte lika kul...

Du kan också få en högre spänning om du använder telefonen (eller batteriets) vibrator i stället som EpaTant föreslår. Den spänningen är antagligen i storleksordningen volt snarare än millivolt.

Hej, jag går i samma tankar och har väll igentligen samma frågor som mazda, så jag quatar dig MBY i hopp om att du ska hitta tillbaka till denna tråd. Har läst dom flästa av dina kloka steg för steg trådar och undrar om du skulle kunna göra en liknande? kanske göra en guide så här på helgen ?

hade varit underbart. Kan tillägga att jag har en K300I som jag ska leka med, alt en T100 också.

Sedan undrar jag också om du skulle kunna göra en alternativ ifall man inte vill starta datorn utan starta om den. För jag har ju en server som jag skulle vilja starta om ifall den hänger sig när jag är borta. Ledsen att det vart mycket men lika bra och ta allt på en gång.

Visa signatur

Main: GA-P35-DQ6, Q6600,8800GTS, 2gig Balistik 8500
Server: "4300, 12TB Lagring

Permalänk
Avstängd

Någon guide kan jag inte bistå med eftersom jag inte gjort något liknande själv. Det enda jag kan säga är att det behövs en liten förstärkare. Sorten spelar mindre roll. Sök på nätet efter scheman över småsignalförstärkare eller typ talförstärkare. En elementär koppling med en eller ett par transistorer duger fint.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Jag har en annan ide som funkar!
Ta och sopa av er gamla microsoft explorer mus och koppla in den till valfri usb ändra i bios att datorn skall starta med musklick/rörelse.
klistra/tejpa på 3310an på musen och vips så har du en utan avancerade ingrepp, behövs inte ens lödpenna

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av carlos25
Hej, jag går i samma tankar och har väll igentligen samma frågor som mazda, så jag quatar dig MBY i hopp om att du ska hitta tillbaka till denna tråd. Har läst dom flästa av dina kloka steg för steg trådar och undrar om du skulle kunna göra en liknande? kanske göra en guide så här på helgen ?

hade varit underbart. Kan tillägga att jag har en K300I som jag ska leka med, alt en T100 också.

Sedan undrar jag också om du skulle kunna göra en alternativ ifall man inte vill starta datorn utan starta om den. För jag har ju en server som jag skulle vilja starta om ifall den hänger sig när jag är borta. Ledsen att det vart mycket men lika bra och ta allt på en gång.

Istället för att koppla relät på power switchen så kopplar du det på reset switchen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hez
Istället för att koppla relät på power switchen så kopplar du det på reset switchen.

mm tänkte det. MEn jag läste i en annan tråd om en som använt en fotodiod. Tänkte att eftersom det ligger spänning på reseten hela tiden så borde det gå att bara koppla in dioden/transistorn direckt på reset knappen. Sedan när den får ljus, tex från skärmen på mob så sluter den kretsen. Någon som tror eller har några invändningar mot denna ide?

Visa signatur

Main: GA-P35-DQ6, Q6600,8800GTS, 2gig Balistik 8500
Server: "4300, 12TB Lagring