Permalänk
Medlem

Internet segar med uTorrent igång

Jag har Telia 2mbit ute i en liten liten by på 300 invånare.
Får 8mbit om en vecka.

Modemet är kopplat till en netgearrouter som skickar trådlöst till 2 datorer. Ibland 3 när farsan använder sin laptop.

Nu är det såhär att när jag sätter igång uTorrent så blir internet JÄTTESEGT och slutar ibland att fungera. Jag får heller ingen kontakt med routern. då måste man starta om modemet och routern för att det ska börja funka igen. Det spelar ingen roll om man tankar i 230 kb/s (maxhastighet :/) eller om det går i 20kb/s. Internet segar ändå.

Om några dagar kommer en kille och byter så vi har första telejacket på ett annat ställe, och då ska det dras kabel till min dator. Förhoppningsvist funkar det bättre efter det och 8mbit-uppgraderingen, men om det inte gör det.. Vad kan vara fel?

Sen undrar jag också om man kan öppna portar för flera ipadresser. Som det är nu så byter jag adress mellan xxx.xxx.x.2-4 varje gång jag startar om datorn, men routern låter mig bara öppna en port för ett specifikt ip. Med andra ord måste jag in och mixtra med routern vääldigt ofta!

P.S.

Hur vet jag om min dator/router/leverantör har full duplex? Vad är som begränsar det hela om jag bara har halv duplex?

Visa signatur

CPU: intel i7 6700K GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming 4G MOBO: ASUS Z170-P ATX RAM: Corsair 16GB DDR4 2666Mhz Vengeance LPX KYL: Cooler Master Hyper 212 EVO PSU: EVGA Supernova G2 750W BURK: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Det är samma sak för mig och många andra. Det beror inte på hastigheten i sig utan att du är ansluten till så många olika peers. Testa och sänka gränsen för totala anslutna peers i inställningar och se om det blir bättre.

Permalänk
Medlem

Re: Internet segar med uTorrent igång

Uppgradera din router till nyaste firmware, så kanske det funkar bättre.

När jag köpte min netgear router så blev det ungefär som du beskriver, men efter att jag uppdaterade firmware till nyaste så har det funkat jättebra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foster
Jag har Telia 2mbit ute i en liten liten by på 300 invånare.
Får 8mbit om en vecka.

Modemet är kopplat till en netgearrouter som skickar trådlöst till 2 datorer. Ibland 3 när farsan använder sin laptop.

Nu är det såhär att när jag sätter igång uTorrent så blir internet JÄTTESEGT och slutar ibland att fungera. Jag får heller ingen kontakt med routern. då måste man starta om modemet och routern för att det ska börja funka igen. Det spelar ingen roll om man tankar i 230 kb/s (maxhastighet :/) eller om det går i 20kb/s. Internet segar ändå.

Om några dagar kommer en kille och byter så vi har första telejacket på ett annat ställe, och då ska det dras kabel till min dator. Förhoppningsvist funkar det bättre efter det och 8mbit-uppgraderingen, men om det inte gör det.. Vad kan vara fel?

Sen undrar jag också om man kan öppna portar för flera ipadresser. Som det är nu så byter jag adress mellan xxx.xxx.x.2-4 varje gång jag startar om datorn, men routern låter mig bara öppna en port för ett specifikt ip. Med andra ord måste jag in och mixtra med routern vääldigt ofta!

P.S.

Hur vet jag om min dator/router/leverantör har full duplex? Vad är som begränsar det hela om jag bara har halv duplex?

Permalänk
Medlem

Jag uppdaterade firmware på den. Sen bytte jag lösenord på den. Nu när jag loggar in med samma namn som förut "admin" så säger den att det är fel :/

Jag gjorde inget misstag när jag skrev in lösenet..

Visa signatur

CPU: intel i7 6700K GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming 4G MOBO: ASUS Z170-P ATX RAM: Corsair 16GB DDR4 2666Mhz Vengeance LPX KYL: Cooler Master Hyper 212 EVO PSU: EVGA Supernova G2 750W BURK: Fractal Design Define S

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p00tie
Det är samma sak för mig och många andra. Det beror inte på hastigheten i sig utan att du är ansluten till så många olika peers. Testa och sänka gränsen för totala anslutna peers i inställningar och se om det blir bättre.

Hur många peers föreslår du? Min Netgear kopplar nämligen också ner om man har igång utorrent.

Visa signatur

12700K | Asus ROG Strix B660i | DDR5 Kingston 5200 MHz 32gb | Samsung 980 Pro | GTX 3070 | CM V850SFX | Cambridge DacMagic Plus | Dynaudio DBM50 | Infinity Beta Sw10 sub | CM NR200P | Alienware 34" |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stoffe (AMDGuru)
Hur många peers föreslår du? Min Netgear kopplar nämligen också ner om man har igång utorrent.

Jag kör på 250 anslutningar och det funkar fint..

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Re: Internet segar med uTorrent igång

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foster
Jag har Telia 2mbit ute i en liten liten by på 300 invånare.
Får 8mbit om en vecka.

Modemet är kopplat till en netgearrouter som skickar trådlöst till 2 datorer. Ibland 3 när farsan använder sin laptop.

Nu är det såhär att när jag sätter igång uTorrent så blir internet JÄTTESEGT och slutar ibland att fungera. Jag får heller ingen kontakt med routern. då måste man starta om modemet och routern för att det ska börja funka igen. Det spelar ingen roll om man tankar i 230 kb/s (maxhastighet :/) eller om det går i 20kb/s. Internet segar ändå.

Om några dagar kommer en kille och byter så vi har första telejacket på ett annat ställe, och då ska det dras kabel till min dator. Förhoppningsvist funkar det bättre efter det och 8mbit-uppgraderingen, men om det inte gör det.. Vad kan vara fel?

Sen undrar jag också om man kan öppna portar för flera ipadresser. Som det är nu så byter jag adress mellan xxx.xxx.x.2-4 varje gång jag startar om datorn, men routern låter mig bara öppna en port för ett specifikt ip. Med andra ord måste jag in och mixtra med routern vääldigt ofta!

P.S.

Hur vet jag om min dator/router/leverantör har full duplex? Vad är som begränsar det hela om jag bara har halv duplex?

Oftas när man tycker att det går segt att surfa så hänger det på att man "laddar upp" max kb/s beroende på vilken anslutning man har.

Visa signatur

Intel Core 2 Quad 2.8 GHz• 6144 Mb Ram •2x 8800 GT 512(NYA)•OS HD 60GB SSD•1TB HD •Gigabyte GA-P35-DS4• Windows 7 64-bitars •Iphone 4 16GB• Desert CombatBattle Field 1942