Permalänk

Byte av fläkt i Zalman CNPS7700-CU

Tjo gott folk!

Jag har som rubriken antyder en Zalman CNPS7700-CU som cpufläkt i min burk som jag kör på lägsta varvtal men jag irriterar mig ändå en smula på att fläkten har ett störande läte som hörs även vid lägsta varvtal (ja jag är gnällig).
Det jag nu undrar är om nån vet om man enkelt kan byta fläkt men behålla kylflänsen utan att det blir en allt för kackig lösning (läs ghettomod).

Jag kör i övrigt Adda-fläktar i burken på 5-7v och är nöjd med ljudnivån på dessa så jag skulle då vilja byta ut orginalfläkten i Zalman kylaren mot en dylik.

Frågan är alltså:
Går det att ta loss zalmanfläkten och sätta en annan i dess ställe?

Tacksam för svar, tips och ideer.

Visa signatur

If it ain't broken: tweak it...
folding@home

Permalänk
Medlem

Re: Byte av fläkt i Zalman CNPS7700-CU

Citat:

Ursprungligen inskrivet av silverridge
Tjo gott folk!

Jag har som rubriken antyder en Zalman CNPS7700-CU som cpufläkt i min burk som jag kör på lägsta varvtal men jag irriterar mig ändå en smula på att fläkten har ett störande läte som hörs även vid lägsta varvtal (ja jag är gnällig).
Det jag nu undrar är om nån vet om man enkelt kan byta fläkt men behålla kylflänsen utan att det blir en allt för kackig lösning (läs ghettomod).

Jag kör i övrigt Adda-fläktar i burken på 5-7v och är nöjd med ljudnivån på dessa så jag skulle då vilja byta ut orginalfläkten i Zalman kylaren mot en dylik.

Frågan är alltså:
Går det att ta loss zalmanfläkten och sätta en annan i dess ställe?

Tacksam för svar, tips och ideer.

Japp det ska gå om det är samma storlek etc...

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Avstängd

Är det inte lite svårt?

Permalänk

Re: Re: Byte av fläkt i Zalman CNPS7700-CU

Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte56
Japp det ska gå om det är samma storlek etc...

Jo samma storlek är det, den kommer att bytas (om det går) mot en 120mms addafläkt. Men hur är den fäst i kylaren? Jag vill helst undvika att skruva ur moderkort och allt för att sedan märka att det inte går att fästa den nya fläkten

Visa signatur

If it ain't broken: tweak it...
folding@home

Permalänk
Permalänk

Kanon tackar så mkt för det!!!

Visa signatur

If it ain't broken: tweak it...
folding@home

Permalänk
Medlem

Jag hade prövat smörja den med något fett i vaselinkonsistens först..
Brorsan har fått tyst på många(!) fläktar på det viset.
Om du ändå är beredd att byta fläkten, så kan du ju ändå prova...

Visa signatur

Gosh!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derfpa
Jag hade prövat smörja den med något fett i vaselinkonsistens först..
Brorsan har fått tyst på många(!) fläktar på det viset.
Om du ändå är beredd att byta fläkten, så kan du ju ändå prova...

Det är inte det att fläkten låter konstigt utan den låter som det är tänkt att den ska låta. Jag är helt enkelt ute efter en ännu tystare fläkt till den.

Chassiet i sig har inga som helst höga temperaturer så egentligen kanske jag inte ens behöver en fläkt till kylaren men det kan väl vara bra att ha nån form av extra kylning om man ska spela nåt spel nån gång. Just nu har jag t.ex. haft en cpuförbrukning på mellan 30-70% i över två timmar och cputempen ligger på 30grader med fläkten på lägsta.
Så nån högpresterande fläkt behöver jag knappast utan så länge den är tyst så är jag nöjd.

Visa signatur

If it ain't broken: tweak it...
folding@home

Permalänk
Medlem

Skulle va kul å dra på en delta (jetmotor) fläkt å kolla vad man kan komma ner i för temps med luft

Permalänk

rumstemperatur skulle jag tro, det blir ju svårt att komma under iaf...
Själv så har jag en rumstemp på mellan 19-20grader och cpun ligger på 24 grader idle och 30-35 vid maxload så jag känner min tillfreds med det. Varför skulle det behöva vara kallare?

Visa signatur

If it ain't broken: tweak it...
folding@home