Permalänk
Medlem

Bra speltangentbord sökes

Vad ska man ha för tangentbord som lämpar sig väl till spel framförallt, men även allmänanvändande? Spelar bl.a. wow. Har ju sett Logitechs G-serie men som känns lite väl dyr. Gärna inte över 300 spänn.

Vad har ni själva? Är ni nöjda?

edit: Har en Logitech MX300 mus idag. Är det värt att byta den med?

Visa signatur

Beställt system >> Conroe 6600<>Asus P5B Deluxe<>Corsair XMS2 6400 2Gb<>BFG Geforce 7600GT OC<>HD 320Gb SATA2<>Antec P180b<>Corsair HX620w

Permalänk
Medlem

Jag använder ett Logitech Ultra-X flat. Det har samma sorts tangenter som en bärbar dator och är väldigt skön att använda. Är väl inget speltangentbord egentligen då det inte har några specialknappar eller så. Men det funkar bra för mig.
Det enda som är lite ovant är att knapparna inte sitter lika långt ifrån varandra som på ett vanligt tangentbord vilket kan innebära att man trycker fel ibland. Kostar 199:- på SIBA
Jag har även testat ett annat platt tangentbord, ett Revoltec lightboard flat. Det har samma sorts knappar som ultra-x men det har även bakbelysning. Tyvärr är inte känslan lika bra i det så jag använder det inte längre. Det kostade 199:- tror jag

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Det jag söker är ju egentligen ett tangentbord som klarar att ha flera knappar (gärna fler än 3) nedtryckta samtidigt vilket ju är viktigt när man spelar. Sen tycker inte jag att flata tangentbord är speciellt sköna men det är ju en smaksak tack för svaret

Visa signatur

Beställt system >> Conroe 6600<>Asus P5B Deluxe<>Corsair XMS2 6400 2Gb<>BFG Geforce 7600GT OC<>HD 320Gb SATA2<>Antec P180b<>Corsair HX620w

Permalänk
Permalänk
Medlem

Köpte mig ett Logitech G15 för cirka 2 veckorsen och kan säga att jag inte ångrar mitt köp alls. Helt klart det bästa tangentbordet jag har använt, knapparna är otroligt sköna, det har ett skjutreglage som gör att du kan stänga av windows knapparna (mycket bra när man spelar), den har även en USB-hubb vilket är skönt när man skall koppla in sin joystick. Dock är det bara USB 1.1 så att trycka in sitt USB-minne som är 1GB stort och fylla den vägen är väl inte så roligt.
Som dig spelar jag också WoW och har inte riktigt haft användning för G-knapparna ännu då dom sitter lite klurigt till om du skall använda dom medans du strider. Men man kan säkert lägga lite roliga emote eller dylikt där.

Priset va dock väldigt högt enligt mig, 750kr, men jag ångrar inte mitt köp.
Det finns ju ett Logitech G11 som är precis likadant, förutom att det saknar LCD skärmen (Använder knappt LCD skärmen ändå, mest för att se vilken låt som spelar på winamp medans jag spelar)

Gick från ett Logitech media keyboard elite.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 5600X | Palit GameRock 2080 | 32GB ram | CoolerMaster NR200P | Sabrent M.2 NVME SSD Gen4 | Windows 11 Pro 64-bit | Dell S2721DGFA 27" 165Hz

Permalänk
Avstängd

som ovan, kan rekommendera G15 starkt, G15 knapparna ger oändliga möjligheter till mer eller mindre "fuskiga" macron i wow med
har en perfekt utförd stunlock förutsatt att det inte laggar för mycket på den t.ex.

Permalänk
Medlem

G15 säger ni.. hmm.. lcd-skärmen e ju ett roligt inslag, men vet inte om jag kommer sakna en sådan om jag köper en G11

lutar isåfall åt en G11 eller en annan logitech, denna:
LOGITECH ULTRA-X FLAT MEDIA KEYBOARD USB
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010089531

någon som använder ett sånt? har fått bra kritik av kunder

Visa signatur

Beställt system >> Conroe 6600<>Asus P5B Deluxe<>Corsair XMS2 6400 2Gb<>BFG Geforce 7600GT OC<>HD 320Gb SATA2<>Antec P180b<>Corsair HX620w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nadde

LOGITECH ULTRA-X FLAT MEDIA KEYBOARD USB
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010089531

någon som använder ett sånt? har fått bra kritik av kunder

Bästa som finns tycker jag och skulle bli tokig om jag inte fick tag på nytt eller som slutar tillverka det.
Är så inne på det att var tvungen att skaffa ett till jobbet med.
Skriver mycket snabbare med det men det tar 1vecka at vänja sig. Lätt man trycker fel i början dvs mellan tangenterna men det gör man inte längre.
Nackdelen kan vara att ifall man tappar ner smulor eller liknande så kan det krångla då knapparna är mycket låga.
Helt outstanding och priset är sagolikt prisvärt så köp.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjarven
Bästa som finns tycker jag och skulle bli tokig om jag inte fick tag på nytt eller som slutar tillverka det.
Är så inne på det att var tvungen att skaffa ett till jobbet med.
Skriver mycket snabbare med det men det tar 1vecka at vänja sig. Lätt man trycker fel i början dvs mellan tangenterna men det gör man inte längre.
Nackdelen kan vara att ifall man tappar ner smulor eller liknande så kan det krångla då knapparna är mycket låga.
Helt outstanding och priset är sagolikt prisvärt så köp.

Funkar det bra att spela med det lika väl som det går att skriva?

Visa signatur

Beställt system >> Conroe 6600<>Asus P5B Deluxe<>Corsair XMS2 6400 2Gb<>BFG Geforce 7600GT OC<>HD 320Gb SATA2<>Antec P180b<>Corsair HX620w

Permalänk
Medlem

Det är inte lika bra som G15 om man är ute efter att kunna trycka ner flera knappar samtidigt, men jag gillar mitt ultrax flat ändå :).

Finns någon tråd där folk skrev en mening med båda shift nedtryckta för att jämföra olika tangentbord. Har för mig att G15 klarade av att skriva alla bokstäver medans mitt missade några.

Visa signatur

[ Fractal Design R4 ][ Enermax modu87+ 700W ][ Azrock z77 pro4 ][ Intel i5-3570k@3,4ghz ][ 8Gb DDR3][ HD7950 ][ sIntel SSD 120gb ][ Scythe Ninja ][ Zalman vf900-cu ][ BenQ XL2410T ]
Var god och citera mig om ni vill ha svar

Permalänk
Medlem

G15 är svårslagen, har aldrig använt ett bättre tangentbord faktiskt.

Det enda minus jag kan tänka mig för tangentbordet är att det endast är USB 1.1 på de två portarna - underligt är det men bättre än ingenting i alla fall. Ja, sedan om man har ett mindre skrivbord så fyller det lätt upp, personligen tycker jag det ger en skön känsla, nästan som att sitta i en cockpit.

Angående musen så har man hört mycket gott om MX518, har dock inte testat den själv.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

saitek eclipse är i alla fall det bästa speltangentbord jag använt.
ingenting för dom som gillar lull lull dock. Tangentbord rakt av och oerhört stabilt:)

Permalänk
Medlem

Kör också med ett tgb liknande Ultra-X

Fungerar utmärkt till mitt lilla skrivbord

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nadde
G15 säger ni.. hmm.. lcd-skärmen e ju ett roligt inslag, men vet inte om jag kommer sakna en sådan om jag köper en G11

lutar isåfall åt en G11 eller en annan logitech, denna:
LOGITECH ULTRA-X FLAT MEDIA KEYBOARD USB
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010089531

någon som använder ett sånt? har fått bra kritik av kunder

Det var ju detta tgtbord jag rekommenderade i första posten? Mitt är PS2 annars samma.

Det är grymt skönt. Tyst, inget plickande från tangenterna och väldigt skönt att skriva med och spela med. Men som andra(och jag) redan sagt så är det lite invänjning med de annorlunda tangenterna. men de är mycket skönare än vanliga tangenter när man väl vant sig.

Det har även en del multimediaknappar men saknar volymkontroll. Har ingen belysning heller.

Jag funderar på att skaffa ett Logitech g11 men tvekar lite då det har vanliga knappar. Annars har det allt jag vill ha. Men det är väldigt ovant att använda ett "vanligt" tangentbord igen när man kört Ultra-X i nåt år.

Ultra-x +:

skönt
tyst
snyggt
billigt

-:

ingen volymkontroll
ingen belysning
lite ovant i början
förhöjningsplupparna går sönder om man blir dödad i bf2(iallafall om man är som jag och skriker och slår på allt omkring sig)

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Jag hadde ett Logitech Elite som gick i väggen (snarare flög) så jag tänkte skaffa ett saitek eclipse.

Men fan ska man ha nytt tangentbord så ska det vara mer än en ersättare för mitt gammla tangentbord.

Jag menar att Eclipse är ett tangentbord med lite Leds i så det lyser förutom det så är det lika bra som ett från 1991.

Så mitt val stog solklart G15 ska ju vara prisvärt och jag älskar lcder och annat som ökar effektiviteten på dator användandet. Visst lite dyrt men om det är prisvärt så vad hade jag att förlora?

Sitter och skriver på mitt fina nya tangentbord. Älska G15!

Ps. Med ray's winamp plugin kan man bläddra igenom all musik med lcdn mitt i ett spel.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Hur mkt ram drar sådant?

Hatar saker som drar mkt ram.

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Hur mycket ram lcdn drar?

Typ 22mb ram.

Förresten usb portarna bak på G15 är inget att ens bry sig i.
Jag menar vad använder man Usb1.1 till? Jag har en av dom till att strömföra min andra lcd (2x20pix)

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug