Datornördens förbannelse

Permalänk

När min far ville skaffa en bättre dator fick han ta över min gamla, eftersom jag i samma skede byggde min nya. Jag tyckte min gamla burk var högljudd, så jag bytte ut kylningen, skaffade nytt tystare nätagg och monterade in en ny Seagate Barracuda och kastade den gamla IBM-disken, och så ominstallerade jag allt nödvändigt innan farsan fick den. Den blev som en nästan helt ny dator, och så har han livstids support av mig. Han hjälper ju mig med det han kan när det gäller olika saker.

Lite jobbigare är det att behöva hjälpa en syster. Vi talar inte med varandra, så farsan får vara mellanhand och sitta i två telefoner samtidigt... Bara en sådan sak som att hon glömt bort lösenordet till HOTMAIL, och jag fick ordna en återställning av lösenordet och göra ett nytt. Bad henne komma ihåg det, och helst ändra det så att bara hon vet vilket lösenord hon har. En vecka senare ringer farsan och har henne i andra luren: "Vad hade hon för lösenord nu igen? Visst var det något med..."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kjell Brel
Känns lite som många känner igen sig, men är helt oförstående inför att folk skulle göra så här inom andra områden och att vad de egentligen säger med sina inlägg är att de varit (är) dåliga på att säga nej.

Min sambos moster är jäkligt bra på att baka så hon blir alltid tillfrågad om hon har lust att sätta ihop en tårta så fort någon i släkten fyller något lite jämnare. "Får jag låna din släpvagn?" dyker ju upp alltsomoftast och varför inte den ständiga favoriten "jag har köpt akvariefiskar - hur skall man sköta såna?".

Lär er sätta gränser så kommer ni längre här i livet, men ge fan i att intala er att det bara händer inom just ert kunskapsområde.

Det är sant att det inte är det enda kunskapsområde som man kan råka ut för en massa förfrågningar om hjäp. Men till skillnad från om man frågar en elektriker, målare, murare el. dyl. , då man för det mesta betalar dem svart för deras arbete, eftersom det ju skulle kostat mycket mer annars, så är det i 90% av fallen inte ens tal om att betala något. "För det där fixar du ju på fem minuter" , vilket aldrig något som har med en dator någonsin gör och man blir kvar i tre timmar.

Kan föressten inte erinra mig att jag någonsin bett någon om hjäp om hur man fixar ett problem inom något de jobbar med, när de är på fest, semester eller liknande.

Personligen gör det inte så mycket om folk vill ha hjälp då och då, bara de respekterar ett nej när jag har annat för mig (fest, semester, grav bakfylla, mitt i en tennismatch....ja ni hajjar).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Känner igen mig i varje ord! Har till och med fått samtal från min gamla skola som ville att jag skulle fixa en dator fick iaf 300 kr för det och min flickväns far är en datatekniker lr ngt och det enda vi sagt till varandra har handlat om datorer

Permalänk
Medlem

Lösningen

För att inte bli utnyttjad så måste man vara bra på att kräva kompensation.

När mina kompisar ringer och kräver gratis datasupport så ser jag till att det inte blir gratis. En av de vanligaste svaret jag ger dem är. Jag kan komma över på middag i helgen så kan jag fixa till det då.

Det handlar om tjänster och gentjänster men se till att de är medvetna på varför de bjuder dig på en krogrunda. En kompis erbjöd sig att lägga om mitt parkett golv och jag kunde fixa hans dator (han är snickare). Era kompisar har säkert också talanger, leksaker, båtar, sommarstugor, trevliga dam bekanta eller feta bankkonton som ni kan utnyttja.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lindefors
Jag fattar inte varför folk tror att en PC eller dator bara ska göra vad folk tror sej vilja göra rakt upp och ner. Det är den mest avancerade apparat (rent tekniskt och koncepptuellt) människor har hemma i sina hem och sen så förväntar dom sej att man ska kunna använda dom rakt av utan några som helst förkunskaper samt att datorn på något magiskt sätt ska förstå vad dom vill! Det är verkligen fascinerande!

Vet inte vad dom lär ut på datorkörkortskurserna, men lite grundläggande datorkunskap och kunskap om opertativsystem, kommunikation, filsystem och internet är det minsta man kan begära!

Det är ju som om folk skulle köra bil utan någon som helst förkunskap, men ibland är det trevligt, som när man får en tusenlapp för en ominstallation :D.

Permalänk

Känner igen mig till 100%, till och med min gamla skolas datortekniker har bett mig om hjälp xD

EDIT: Precis när jag tryckt skicka ringde min mobil. Från ett nummer som jag inte känner igen.
Tada, det var visst en av mina lärare som behövde hjälp, dock ej med datorn utan med ett mixerbord :/
Min andra lärare ville att jag skulle göra en webbsida till hans nystartade företag. Håhåjaja. Bara jag får pröjs, och riktigt betalt, så är jag nöjd....

Visa signatur

Workstation: Dell Latitude E5400, WinXP/Ubuntu 9.10. 4 GB RAM, 250GB, P8700 @ 2.53GHz
HTPC: MythBuntu, 2GB RAM, 1TB, Atom dual core @ 1.6 GHz, Sanyo PLV-Z700
Server #1: Ubuntu, 2 GB RAM, 4*143 GB 10K RAID0 +2*73GB 15K RAID1. Intel Xeon dual core @3.2 GHz

Permalänk
Medlem

Även jag känner igen mig i detta. Vet inte hur många burkar jag har fixat. Tråkigt blir det aldrig som tur är, alltid lika kul att pilla med datorer.

Permalänk

Verkar som att det är många här på swe som känner igen sig, och jag faller nog också in i mängden. Men jag får typ alltid betalt när jag hjälper en vuxen, så då ska jag inte klaga. Förut rände man runt överallt, kunde bli ganska jobbigt. Men nu har jag lärt mig att säga nej, eller helt enkelt att om det är båttom så får dom lämna in den, jag fixar det när det finns tid och motivation. Jag AVKSYR även att pilla med saker hos andra, är det någon jag inte känner får dom vackert lämna datorn hos mig så får dom tillbaka den dagen efter om det skulle vara så att jag har tid.

Mycket enklare hemma där man har fler komponenter om det skulle behövas, internet och dyligt för drivrutiner. Så kan man även ta det i maklig takt, inte känna att man har någon flåsandes i nacken.

En annan sak som jag gissar att dom flesta av er råkat ut för är också när någon ska vara med och pilla, fråga och ge förslag. Vafan dom kontakta väll ändå oss just av den anledningen att dom inte kan?!

Nej det har sina nackdelar att bli känd sådär, får inte gå till överdrigt.

Visa signatur

C2D E6600 @ 3.0ghz + HYPER TX 2 - Sapphire 4850 512 mb- Corsair 5 gig pc6400CL5 Valueram - P5W DH Deluxe = 11224 3DMarks 06

Permalänk
Medlem

Har hjälpt folk med datorer sedan 1995-96 då vanliga Svenssons började skaffa datorer.
Har nu för längesedan lärt mig att ta betalt för det, även av nära kompisar.
Dom har fattat att jag inte är någon 24/7 support.

Självklart hjälper jag nära vänner genom telefon eller MSN om jag snabbt förstår att det är ett enkelt fel, tycker det är roligt att hjälpa till.
Men när kompisars kompisar ringer mig så frågar jag vem det är (händer då och då att helt främmande människor ringar och presenterar sig inte vem det är...), när dom förklarar att det är en kompis kompis så säger jag direkt om han/hon vill boka en tid hemma hos mig för hjälp och att det blir runt 300 kr/timmen.
Då börjar dom säga att det kanske går lösa per telefon. Förklarar då att då blir det svårt att ta betalt... Dom undrar vad jag menar och jag förklarar sonika att jag inte på något sätt får ut ett piss att hjälpa honom/henne och varför skulle jag vilja hjälpa utan att få något.
99% förstår och kommer några dagar senare med sin dator och är tacksamma för hjälpen och betalar villigt den tid jag lägger ner.

Så, var hård. Alla förstår att ni inte gör massa jobb gratis men är inte rädda att nyttja er om ni inte säger något.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Folk sparar otroligt mycket perengar på att slippa lämna in sin dator.
Bästa lösningen är att ta lite betalt som Knashatt säger.

Permalänk
Medlem

Jag satt för en timme sen och pratade med morsan om hur satans trött jag är på att hjälpa allas datorer. När man får det fjärde samtalet samma dag från personer som har problem med datorer är man så j*vla trött. folk som vill att man ska komma till dom och kolla vad det är, tar med sig hårdvara till skolan/jobbet som man ska ta emot och laga, sitta support klockan 12 på nätterna i telefon när man vill sova osv. Jag är väldigt intresserad och tycker att det är roligt med datorer, men när folk tror att ens liv kretsar runt en dator och att man inte har något som helst emot att hjälpa till jämt och ständigt med alla problem utan att få något för det så är det väldigt fel!
Och sen till slut, den jobbigaste delen, på slutet av dagen när man tror det är klart. Då kommer en fråga på msn av någon extremt okunnig person "duu, hörruu. Vad ere för fel om ljudet inte funkar ? "
!! Vad ska man säga ?
man vill svära och skrika om att det kan vara tammefan extremt många olika saker som gör att ljudet inte funkar, jag har inte en aning om vad du har gjort med datorn som gjorde att ljudet sumpades och jag vägrar att hjälpa en själ till i mitt liv. Men man blir sittandes där och får fråga om allting om vad hon/han har gjort och leda dom genom en extremt dryg guide om hur dom får tillbaka sitt ljud.

Tack för en otroligt bra krönika. Den är så välskriven och man förstår varje ord.
Underhållande läsning Mvh bommers

Permalänk
Medlem

Bra artikel. Klockren helt enkelt.

"Du kan en del om datorer va?"

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

jag får ca 30-60 samtal om dagen från folk osm behöver hjälp. Sen att jag jobbar som teknisk support är juh en annan grej Agerar även helpdesk åt halva släkten, skoj, men ibland jobbigt.

Permalänk
Medlem

Ett tips! Säg aldrig att ni vet något om datorer på fester etc. då blir det så mycket lugnare Var inte rädda att ni förlorar riktiga jobb pga det, vi lever i ett lite konstigt land där "social kompetens" är viktigare än annan kompetens, det är läskigt vilken kunskapsreserv som finns i landets olika hörn.

Permalänk
Medlem

Hehe känns bra att man inte är ensam

Jag har min släkt ca 20 mil från där jag bor och åker dit och hälsar på ca 1ggn per kvartal , då blir det alltid en vända runt släktens datorer för rensning , uppgradering och diverse fix o trix för att få allt att funka med internet och ad-ware problem.
Jag får också ta hand om programmering av tvkanaler , dekodrar och annat tekniskt av den enkla anledningen att jag ORKAR LÄSA MANUALEN .

Som tur är ju släkten bra att ge support , brukar alltid få gott att äta och lite extra paket med mat och annat bra o ha att ta med mig hem efter mina support-vändor.

Min värsta erfarenhet dock då det gäller datorsupport är en händelse för många år sedan då jag sålde en cdbrännare till min dåvarande flickväns en kompis - jag hade deras dator hemma hos mig och var tom så snäll att jag monterade in brännaren , installerade NERO och testbrände några skivor så jag visste den fungerade.
Ca 2-3 månader senare så får jag höra ryktesvägen att de som jag sålt brännaren till snackar skit om mig för att de tyckte jag sålde brännaren på TOK för dyrt , man kunde ju köpa en ny brännare för samma peng.
DOH! så montering / installation och test av brännare är det GRATIS eller?
Efter detta tillfälle så bestämde jag mig för att aldrig sälja datorprylar till kompis-kompisar utan bara nära vänner eller till okända.

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Harakiri
ORKAR LÄSA MANUALEN .

Svär inte
Om du öppet erkänner sådant så är det ju inte undra på att man får en massa extra jobb... när folk frågar så ska man bara fråga tillbaka om de är läskunniga eller inte.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

man känner igen sig.. jag jobbar nu med it/telefoni på ett medelstort företag, extraknäckte även ett tag på HP's support. Känns verkligen som om man är en gratis helpdesk på fritiden ibland.
Men min bägare har också runnit över, nu hjälper jag bara familjen/närmsta vännerna med sina datorer. Kompisars kompisar osv. fakturerar jag. xD

Permalänk
Medlem

Ja se dagens I-Landsproblem.
Skaffa ett 099 nr á 10:- min och sen är det bara att köra på.
Lägg till en liten informationsröst i början som talar om att detta samtal kostar dig 10:-\min så ger dom fan i att ringa.

Visa signatur

Server: Core i5 13500 | ASRock B760M Pro RS/D4 | Kingston Fury 64GB DDR4 3200MHz | OS Unraid | 14TB lagring | Cache 2x M.2 NVMe 500GB

Permalänk
Medlem

Köpte min första dator 1998...tror jag...EN GRYMMING P166MHz 256MB-ram
Matrox med 16MB minne...kunde ingenting då...hadde problem med massa saker

Sedan så har jag bytt delar, sålt delar...
Försökte lösa problem själv...ibland så har det gått ibland inte...
Dom jag frågade (fans inte så många då) Tog inte betalt vi bytte saker...
Men många bytern så ångrar jag mej en idag...

Tänk på det...
Vem lärde OSS!!! Vad har det kostat OSS!!??

Du kanske inte tänker på det men, att uppnå de kunskap man har nått idag...har inte varit Gratis...

Och TID ÄR INTE GRATIS HELLER....
Du sitter och läser här på SweC....kostar dej tid...
Någon annan ringer bara upp....och inget mer...man går och hjälper till...
får bara en Tack... lägger man in ett program...så ringer dom upp och frågar hur det funkar...eeeeeeeeeee.....SUCK!!!

Jag har nu 2 olika telefon nummer...ena är VIP...dom som inte frågar om hjälp...och den andra...är för alla...vara om jag vill...

Visa signatur

:D

Permalänk
Medlem

"jag känner oxå igen mig" som alla andra.

Nu börjar de här bli långt bak i tråden, o där brukar folk ha en tendens att hoppa över inlägg.
Men jag har ett litet tips ang detta.
Många utav mina kompisar har blivit lata o frågar för de minsta lilla problem dom hamnar ut för. sånt som vilken människa löser hur lätt som hellst bara man lägger ner 5 minuter.

Även om jag kan förklara lösningen väldigt snabbt o smärtfritt via msn/telefon eller liknande så gör jag inte de. Utan bara ger dom en liten ledtråd. T.ex. "Där hittar du lösningen", "Om du gör något sånt här så borde du hitta lösningen".

Antingen sätter dom sig in i problemet o löser det själva och därmet lär sig så det fastnar till nästa gång. Annars vänder dom sig till sin andra datorkunniga kompis och därmet inte längre mitt problem.

Detta gör att man känner sig mycket mera nyttig. Och så tar kompisarna upp mindre av ens tid genom att dom själva blir succesivt mer kunniga eller slutar fråga en.

Visa signatur

insert något finurligt

Permalänk

Oou, känner igen mig som sa**n.

Specielt på en punkt när folk tror att man kan precis ALLT om datorer.

Ensam vet jag att jag inte är med denna "förbannelse", men nu vet jag att jag har hammnat bland alla andra likasinnade

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Harakiri
Hehe känns bra att man inte är ensam

Jag har min släkt ca 20 mil från där jag bor och åker dit och hälsar på ca 1ggn per kvartal , då blir det alltid en vända runt släktens datorer för rensning , uppgradering och diverse fix o trix för att få allt att funka med internet och ad-ware problem.
Jag får också ta hand om programmering av tvkanaler , dekodrar och annat tekniskt av den enkla anledningen att jag ORKAR LÄSA MANUALEN .

Som tur är ju släkten bra att ge support , brukar alltid få gott att äta och lite extra paket med mat och annat bra o ha att ta med mig hem efter mina support-vändor.

Se där, jag behöver inte skriva egna inlägg!

word word word

Visa signatur

| Arctic Cooling T1 | X2 3800 + Zalman 7700-alcu | Asus A8N-SLI Deluxe | Kingston ValueR. PC3200 4*512 |
| GB HD2600 512mb |

Permalänk
Medlem

Klosterkatten, värkligen sant det du säger. Jobbigaste som fins när det gäller hårdvara är att pilla på andras. Personligen känner jag mig skrajj ifall något skulle hända.

Smell, agreed! Jag tror dom fläste på swec har det lika dant. Så fort man hjälper någon kommer det fler och fler. Också så har man ju familjen som tjatar så fort man kliver in igenom dörren.

Riktigt rolig krönika, om endå dom som frågar ständigt också kunde läsa den!

Visa signatur

Hiper Type-R 530W | Pentium D 805 @ 3,12ghz Vappochill micro tower | Asus P5VDC-X | Western Digital 120GB | 1024MB @ 666mhz Crusial | ATI Radeon X1650Pro 256mb 600/1600mhz |

Permalänk
Medlem

Pja, jovisst bränner man ett par hundra timmar om året som datorsupport.

Känner verkligen igen mig i att folk tror man kan allt bara för att man ofta är inne och grötar hårdvarumässigt i datorn och gillar PC-spel.

Fråga:
-"Du... jag fick ett program och ditt namn av en kompis, tror du att Pinnacle studio xx funkar bra i min dator? Jag har massor av videofilmer att redigera"

Vissa dagar vill man bara svara:
-"Eh... jag fick precis reda på vad du heter, klart det funkar i just din dator! Ha de'!"

Vad man svarar med Farbror Barbro's pedagogiska röst:
-"Vad har du för utrustning?"

Alltid samma gensvar:
-"Äh... jag vet inte, en sån där dator... JO! en HemPC är det! Just det en grå HemPC är det med vit knappsats och vit mus..."

Då vet man att det kommer nog att bli ett långt supportärende.

Nåja... man får lära sig känna en väldig massa folk, man behöver inte gå hungrig och man(jag iaf) får till 99% en slant för besväret.

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!

Permalänk
Medlem

Polare : Ring...Ring....Ring...
Jag : Hallo.... (Flås...flås...) [Fejk Flås förstås...det skall låts som jag är upptagen]
Polare : Tja! Där är du...försökte nå dej ! hehehe....
Jag : Jaha... är inte hemma...är Långt ifrån hemma...kommer kem kl 23:00...CA!
Skall jag ringa dej då eller ?
Polare : Jaha...fan ochså...Köpte nytt grafikkort behöver hjälp med det...
Jag : Aha...hmm...ehh...jag kan komma över till dej på Lördag...nejj...vänta...
Det gick inte...skulle hjälpa polarens..polare med Om installation....
Jag sa nej till dom men han erbjöd mej 500:-...så jag måste ta den först
Du vet...har så dåligt med cash just nu...
Polare : aah...ok...hmm...när kan du ?
Jag : Vi kan ta det.....ehhh...kan du komma förbi och lämna hela burken
så kan jag ta det en natt...du vet...när jag hinner...så får du den till på
Söndag...
Polare : jaha...men jag tänkte kolla hur man gör... så tänkte jag skulle ta
hem den samma dag... oohh...måste jag ta den med mej...den väger
ju mycket....
Jag : Joo men då hinner jag göra den klart denna vecka...
vill du så kanske jag kan komma förbi nån gång nästa vecka
Polare : ok..ok...jag kommer förbi sen med den då...

Visa signatur

:D

Permalänk

word

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Svär inte
Om du öppet erkänner sådant så är det ju inte undra på att man får en massa extra jobb... när folk frågar så ska man bara fråga tillbaka om de är läskunniga eller inte.

Ett gammalt ordspråk lyder RTFM, read the fucking manual. I-landsproblem i allra högsta grad. Folk köper prylar och vet inte ens hur dem funkar för att dem inte orkar bry sig. Sedan frågar dem alla andra utan att knappt vara intresserade av svaret, sånt gör mig irriterad -.-

Visa signatur

Asus M2N-E | Corsair 512x2 dual mode 800mhz CL5 | amd 4600+ | xfx 7900gtx | WD Raptor 74 |

Permalänk
Medlem

Re: word

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KOgnitiva
Ett gammalt ordspråk lyder RTFM, read the fucking manual. I-landsproblem i allra högsta grad. Folk köper prylar och vet inte ens hur dem funkar för att dem inte orkar bry sig. Sedan frågar dem alla andra utan att knappt vara intresserade av svaret, sånt gör mig irriterad -.-

Jo vad RTFM betyder är jag väl medveten om. Det är en av mina favorit-fraser när folk ber om hjälp. Men man ska inte erkänna att man själv gör det, för då tycker bara annat folk att de inte behöver göra det eftersom att man själv då kan göra jobbet åt dem. Det finns 3 saker man aldrig skall underskatta, människors kapacitet för dumheter, deras egoism och deras lathet.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

En grej jag också har märkt är när "halvaktiga vänner" (alltså sådana man kanske träffar en, två gånger om året på fester mm), men även riktigt nära vänner blir lite småsura när jag inte kan hjälpa relativt snabbt.

Men då förklarar jag helt enkelt att han/hon inte på något sätt är den enda som vill ha hjälp. Förklarar även att det ibland ringer kanske 2-3 telefonsamtal per dag av folk som har seriösa problem med sin dator.

Det viktiga är att förklara!!!!
Säg till han/hon som vill ha hjälp att du gärna hjälper till fast då när du SJÄLV har tid. Annars är det bara att gå till närmsta datorbutik som har öppet mellan 10:00 och 17:00, och vara beredd att betala 795 kr/timmen + att det kanske tar 3-4 dagar innan du får tillbaka datorn efter du har lämnat in den.

Eller så väntar han/hon 2 dagar och får problemet löst för 300 kr/tim.

VAR HÅRD!!! GÖR INGET JOBB GRATIS!!!!!
INTE ENS FÖR ERA NÄRMSTA SLÄKTINGAR UTAN KRÄV ÅTMINSTONE EN MIDDAG SOM TACK FÖR HJÄLPEN!!!!

Då kommer din hjälp faktiskt bli mer uppskattad, tro det eller ej.
Plus att du får ett mer seriöst intryck och på detta sätt kommer få ett bra rykte. Chansen är stor att många fler vill ha hjälp av dig.
Men, tänk på att du genom betalning även får ett mer ansvar, du bör ge åtminstoden 1 månads garanti om samma problem återkommer

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk

så sant, precis det han skrev. instämmer jag helt.

jag kopplar inte hur mycket folk med nära o kära jag har hjälpt... och på senare sikt att man inte ska låta sin tid rinna iväg att hjälpa folk hela tiden med deras datorer. det handlar om sin egen tid, bensin pängar, att öppna datan, tim lön etc. menar att man ska åt minståne får nått för att man gör jobbet. så man kanske ska se över sina vänner och tänka på sitt bästa. man ska inte låtas utnytjas av alla som vill att äns dator ska lagas. en 100ing för ett data arbete är okej. annars får mot parten vända sig till en seriös data frima. så enkelt är det. känner ni igen er ?

Visa signatur

OS: Windows 11 Prro | Chassi: Fractal Design Define 7 Svart | Moderkort: Asus Rog Strix Z390-F Gaming | Kylning: Corsair CPU Cooling Hydro H100X / 2*240mm | CPU: I9 Socket-LGA1151, 8-Core (16-Thread) 3.60GHz@5Gh (1.33v) | PSU: Corsair 1200W | HDD: Corsair SSD 120GB (OS), Intel 256GB SSD (Games), Seagate 1TB HDD (APPS/DL), Seagate 1TB HDD (Recordings) | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: Gigabyte GTX 980 Ti 6GB | Monitor: HP Omen 27, TN-panel, 27", 165Hz och Nvidia G-Sync

Permalänk
Medlem

Fick igår ett samtal av mitt ex (som dumpade mig ett par månader sen).

Hon och hennes nya kille behöver hjälp med deras dator (dom har flyttat ihop )...