5.1 ljud från optisk kabel

Permalänk
Medlem

5.1 ljud från optisk kabel

Skaffade mig en H/K avr-245 och skulle testa att koppla in datorn via en optisk kabel, får ut ljud men när jag testade ett spel så fick jag bara ut stereo.
Ska man ändra något i windows eller ska man ha något slags filter typ ac3filter installerat för att få ut 5.1 i spel?

Har abit IC7-G som har en inbyggd optisk utgång.

En fråga till, volumen går enbart att ändra på I wave kontrollern, huvudvolumen gör ingen skillnad, blir urkopplad typ.. Kan man ändra så att Wave volumen blir Master?

Permalänk

Re: 5.1 ljud från optisk kabel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av LCL
Skaffade mig en H/K avr-245 och skulle testa att koppla in datorn via en optisk kabel, får ut ljud men när jag testade ett spel så fick jag bara ut stereo.
Ska man ändra något i windows eller ska man ha något slags filter typ ac3filter installerat för att få ut 5.1 i spel?

Har abit IC7-G som har en inbyggd optisk utgång.

En fråga till, volumen går enbart att ändra på I wave kontrollern, huvudvolumen gör ingen skillnad, blir urkopplad typ.. Kan man ändra så att Wave volumen blir Master?

Kollat då du har s-pdif out aktiverat, har spelet surround?
En massa saker som kan ha inverkan på vilken signal din H/K förstärkare får.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Det behövs ett ljudkort med "dolby digital live" funktion för att du ska kunna skicka ut surroundsignal från spel på digitalutgången. Du har förmodligen inte det, utan får använda analoga utgångar för surround eller nöja dig med stereoljud.

http://www.audioholics.com/techtips/specsformats/DolbyDigital...

Permalänk
Medlem

tackar för svaren.. då vet jag varför jag enbart får stereo, kanske ska se efter ett nytt ljudkort eller nåt.. då jag hör brus osv från analoga utgångarna och det är ju inte så trevligt..

Permalänk
Medlem

Om du bara ska använda digitala kablar så ska Auzentech HDA Digital X-Plosion vara ett bra ljudkort. Det ska kunna ge 5.1 genom optisk kabel. Auzentech HDA X-Meridian 7.1, som är efterföljaren ska ha mycket bättre analoga utgångar om det också är intressant. Om det bara är digitalt som du ska ha så räcker X-Plosion.

Har dock inte testat något av korten, men du kan ju kika på dem iaf.