Permalänk
Medlem

fakehårdvaru-raid0 i linux?

Hej
Jag kör för tillfället en AMD64 cpu med Windows XP på en raid0-array bestående av 4st sata2 samsung-diskar.
Kontrollerkortet(nForce) är inbyggt i moderkortet, så jag antar det är något hårdvarufake-kort?

Hur som helst har jag partitionerat upp disken med partition magic å försökt installera ubuntu utan lyckat resultat.
Den visar bara alla diskar och inte själva arrayen i partitionsprogrammet...alltså jag ska inte partitionera för det har jag redan gjort.
någon som har något förslag till hur jag ska bära mig åt på ett enkelt vis för att få skjuts på det utan att behöva fippla en massa.

tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Installera dmraid

Aktivera med

sudo dmraid -ay

Det borde vara allt.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

Linux mjukvaruraid bygger på partitioner, så din partitionering du gjort i PartMagic kan du nog glömma.

Linux ser inte ATARAID arrayer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Linux mjukvaruraid bygger på partitioner, så din partitionering du gjort i PartMagic kan du nog glömma.

Linux ser inte ATARAID arrayer

Så du menar att det här

haffe@Storkebaben:~$ sudo dmraid -ay RAID set "nvidia_ibeaffbj" already active RAID set "nvidia_dceeffde" already active RAID set "nvidia_ibeaffbj1" already active RAID set "nvidia_ibeaffbj2" already active RAID set "nvidia_ibeaffbj3" already active RAID set "nvidia_ibeaffbj4" already active

Är en illusion?

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Är en illusion?

Hehehe... Dagens svar!!!! Labero har varit framme

Ditt hostname fick mig att bli hungrig.....

Visa signatur

1. AMD Athlon XP 2600+@2227 | GT Silent Breeze | ASUS A7N8X | 1536MB TM PC3200 | Radeon X800XL | Raid 0 500Gb + 380Gb HD
2. AMD AthlonXP 2100+@2403 | Spire Falconrock II | Abit NF7 v1.2 | 512Mb TM PC2700 | Maxtor 80Gb | Radeon 9500

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Så du menar att det här

haffe@Storkebaben:~$ sudo dmraid -ay RAID set "nvidia_ibeaffbj" already active RAID set "nvidia_dceeffde" already active RAID set "nvidia_ibeaffbj1" already active RAID set "nvidia_ibeaffbj2" already active RAID set "nvidia_ibeaffbj3" already active RAID set "nvidia_ibeaffbj4" already active

Är en illusion?

Den var ny för mig faktiskt

trodde det var samma som som "md"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Installera dmraid

Aktivera med

sudo dmraid -ay

Det borde vara allt.

hmm jag fick inte någon fart på det sist då jag testade...har haft mycket för mig sedan dess så därför det tog sån tid till nu då jag svara.

hur ska jag göra vid installationen av tex ubuntu eller debian för att få den att hitta skiten(arrayen)?
eller måsta jag köra en mer manuell installtion som typ gentoo?...är inte så sugen på att köra gentoo pga att jag är mer bekväm av mig och kör gärna färdigkompilerade paket med apt-get annars var gentoo en smidig dist.