stadsnät problem, överbelastning, hur göra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bugg
Du vet inte om de har märkt av trögare hastigheter på kvällarna i gräsmyr. ?

Men väx upp nu och håll dig till ämnet.

Ja undra vem det är som ska hålla sig till ämnet kiddie.
lägg av nu

Visa signatur

Gammal gamer, numera mest jobb och farsa till nästa generation gamers 😀

Permalänk
Medlem

Du får tanka hem TPTest och testa under en längre tid så du får lite "bevis". Sen kan du fortsätta att prata med grannarna osv. När du har tillräckligt med kött på benen ringer du isp:n, ber att få prata med en högre chef (dom som svarar i telefon vanligtvis brukar inte kunna bestämma så mycket..) och kommer fram till en lösning.

Permalänk
Medlem

Hittade följande som gäller ett fall som avgjorts i ARN som talar om att det SKA någon gång levereras den utlovade hastigheten.

--------------------
LN 6
Allmänna reklamationsnämnden
BESLUT 2005 -12- 21 Änr 2005-53
Anmälare: C. Z.
xxxxx
xxxxx
Motpart: TeliaSonera Sverige AB
Att: Göran Vipfors
Kundrelationer
205 21 Malmö

Tvisten: Internetabonnemang

NÄMNDENS AVGÖRANDE
Nämnden rekommenderar TeliaSonera Sverige AB att sätta ned månadsavgiften för C:s bredbandsabonnemang till 389 kr per månad från och med avtalets ingående och till dess att företaget kan visa att en hastighet om 24 Mbit/s kan uppnås.

YRKANDEN M.M., SE BILAGA A.

NÄMNDENS BEDÖMNING
Nämnden konstaterar inledningsvis att tvisten — med beaktande av samtliga omständigheter i ärendet — får anses vara en sådan konsumenttvist som nämnden kan pröva.

C har i ärendet gjort gällande att bredbandstjänsten är felaktig då hastigheten inte motsvarar vad som avtalats, medan TeliaSonera å sin sida har anfört att 24 Mbit/s inte har garanterats. C har även gjort gällande att Telia har uppmätt 11 Mbitls i stationen för vidarebefordran till honom. TeliaSonera har inte bemött detta påstående,varför nämnden finner att det kan läggas till grund för bedömningen.

Av TeliaSoneras produktbeskrivning framgår att den aktuella tjänsten omfattar upp till 24 Mbit/s nedströms och upp till 1 Mbitls uppströms. Nämnden finner att denna formulering måste innebära att bredbandshastigheten i vart fall skall ligga i närheten av den utfästa maxhastigheten och att maxhastigheten även skall vara möjlig att uppnå vid gynnsamma förhållanden. Då det i ärendet får anses klarlagt att hastigheten enligt TeliaSoneras egna mätningar har uppgått till maximalt 11 Mbit/s är tjänsten att anse som felaktig.

C har för denna felaktighet yrkat nedsättning av månadsavgiften med 69 kronor. Av utredningen framgår att månadsavgiften för det aktuella abonnemanget, “upp till 24 Mbit/s” uppgår till 419 kr och att priset för den närmast följande
abonnemangstypen, “upp till 8 Mbit/s” uppgår till 389 kr per månad. TeliaSonera har enligt vad som ovan anförts inte uppnått den avtalade hastigheten för abonnemanget “upp till 24 Mbitls”, men däremot mer än väl uppnått vad som kan krävas för abonnemanget “upp till 8 Mbitls”. Nämnden finner det därför rimligt att C får betala det
pris som gäller för “upp till 8 Mbit/s”, dvs. 389 kr/månad, till dess att TeliaSonera kan visa att den avtalade högre hastigheten kan uppnås.
På nämndens vägnar
Bertil Kallner
ordförande
------------------------

Hela ärendet hittar du på: http://aguiden.com/arn/2005-5317.tif
Spara ned "dokumentet" och öppna det i programmet Microsoft Office document imaging."

Kolla även här http://www.ktib.se/Konsumentratt/Beslut-fran-ARN-och-MD/ men kontentan blir att du med stor sannolikhet kan häva köpet av tjänsten iom att dom inte kan leverera utlovad hastighet men som sagts kör tptest i loggat läge när belastningen är som lägst på linan för att ha svart på vitt om du får utlovad hastighet eller inte.

Permalänk
Medlem

Problemet med tptesterna är ju att de kommer ogilla testerna just pga att de inte är rättvisa då min lina är både snabb(ska vara snabb) och ligger relativt långt ifårn tptest servrarna då jag bor uppe i Umeå. Tidigare vid samtal med någon support kille dömde han ut mina tptester efter att jag kollat upp lite fakta så stämmer det till en viss del.

Men jag ska köra tptest lite olika tider på dygnet och i samband med att jag gör mina ftp tester som garanterat visar att det är något fel på kvällar.

Jag har försökt köra tracerts men jag får hela tiden timeout efter ett par hopp så att köra tracerts för att se att datan tar samma väg varje gång är inte möjligt.

Vem bör man prata med på företaget? Det måste finnas någon person med en bestämd position som någon nätansvarig, för självaste chefen kommer jag nog inte att få prata med.

I värsta fall får man dra upp det med ARN och se om man har något att komma med.

Min bror som har samma ISP ringde in tidigare i veckan och klagade där han bads skicka in tptest till skycom. Det har han gjort och detta fick han som svar tillbaka

Citat:

Hej,

Du har tjänsten flatrate som innebär att du har fri mängd data under en månad. Kapaciteten på linan är 100mbit men det varierar beroende på mängden trafik etc, för enskild kund, vi har alltså ingen garanti på hastigheten.

Mvh.
Martin

--
SkyCom - Support
http://skycom.se/page.php?open=40&showparent=23

Det känns som ett hopplöst lopp. Förhoppnings får man något vettigt ut ur skycom när man får prata med någon förhoppningsvis högre uppsatt person.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Nej dom lämnar ingen garanti Skycom men lika f******t ska dom nån gång kunna leverera 100Mbit till kunden för annars kan man vända sig till ARN om man vill bryta avtalet i förtid pga detta förhållande och Skycom vägrar detta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bugg
Du vet inte om de har märkt av trögare hastigheter på kvällarna i gräsmyr. ?

Forsta aren hade dom problem med en switch i byn. Hon ar ju ingen stortankare sa hon marker inte sa mycket, men det fungerar klockrent har hon sagt.