stadsnät problem, överbelastning, hur göra?
Håller på att försöka luska ut var överbelastningen sitter i mitt stadsnät då ingen operatör är intresserad verkar inse att det finns ett problem. Detta har jag luskat fram.
Nu har det kommit fram till mig att hela stadsnätet som har ett invånarantal på ca 10000pers har en länk från stadsnätet till internet som ligger ca 400MBit totalt.
Är det bara jag men säger det inte sig själv att en länk på 400Mbit är ganska litet för trafik från stadsnätet till internet(använder ordet internet för att göra det enklare att förstå)?
Man får ta inte lite aspekter i räkningen så som att det finns 3st olika ISP:er i stadsnätet och alla sitter på varsin länk mellan stadsnätet och internet.
De ska sitta på sammanlagt 400Mbit med en delning som ser ut så här.
ISP1 har 200Mbit, ISP2 och 3 har 100Mbit vardera.
Sedan får man inte glömma bort att alla invångare i kommunen sitter inte med fiber utan det kanske rör sig om 10%. Då hamnar siffran på 1000 kunder uppkopplade på stadsnätet och där varje ISP får en trejdedel var av dessa kunder.
Det blir i runda svängar 300 kunder per ISP.
All trafik inom stadsnätet oberoende på vilken operatör skickas aldrig utanför stadsnätet. Så all trafik inom stadsnätet tar inga onödiga vägar ut ur stadsnätet och på så sätt påverkas inte länken mellan stadsnätet och internet av detta.
Alla utnyttjar inte sin internetaccess heller konstant och till max. Alla vet att det inte skulle vara hållbart om alla skulle utnyttja sin internetaccess till max samtidigt. Då blir det oekonmiskt hållbart.
Men med alla dessa siffror är inte en 100Mbit överförings länk mellan ett stadsnät och internet väldigt litet?
En av ISP:erna har fördubblat sin kapacitet från 100Mbit till 200Mbit vilket är bra för dem men det känns ändå som att 200Mbit är för lite.
Detta märks också på kvällar då man får ut ungefär 1-2Mbit av sin 100Mbit lina.
Hur ska man få sin ISP att förstå att det är fel på nätet och de måste lätta på plånboken och köpa mer bandbredd till länken för att bli av med dessa överbelastningar på kvällar.
ISP:erna kan väl inte göra precis som de vill och leverera en dålig internet access?
...