Permalänk
Medlem

Here we go again..

Alltså; Lenovo har tillverkat en del datorer innan, och gör det fortfarande. Det nya är att de alltså äger ett par varumärken mer än förr, framför allt Thinkpad och Thinkcentre. Support, FoU osv är fortfarande samma på dessa datorer, men det är en annan ägare. Kvalitet har aldrig varit ett problem med thinkpads, och det blir inte ett större problem för att någon rapport säger att en lenovodator håller dålig kvalitet, en lenovodator utvecklas av lenovo, en thinkpad av gammalt ibmfolk som numera har en ny chef.

Att dellen är dyrare, fulare, klumpigare och långsammare gör ju dessutom att den borde vara utesluten som ett alternativ.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Avstängd

he he whatever. säger sig självt att lenovo och IBM inte har samma grymma kvalite.

sen att Dellen, i mina ögon är dubbelt så snygg, har bättre skärm (1280 x 800 true life),har optisk enhet, bättre support, bättre kvalite, samma pris om du kör med en core 2 duo 1.66ghz, osv. gör ju dessutom ett mycket bra alt.

1.66ghz core 2 duo räcker gott & väl, kommer aldrig ha andvändning för en T7200 i en 12" med intel gma 950. säger sig självt. (du kan varken köra tunga autocad program, etc. eller spela tunga 3D-spel på en 12" med intel gma 950 ändå). sen att du kan surfa en ½ sekund snabbare med en T7200, vem bryr sig om det.

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KSMB
he he whatever. säger sig självt att lenovo och IBM inte har samma grymma kvalite.

sen att Dellen, i mina ögon är dubbelt så snygg, har optisk enhet, bättre support, bättre kvalite, samma pris om du kör med en core 2 duo 1.66ghz, osv. gör ju dessutom ett mycket bra alt.

1.66ghz core 2 duo räcker gott & väl, kommer aldrig ha andvändning för en T7200 i en 12" med intel gma 950. säger sig självt. (du kan varken köra tunga autocad program, etc. eller spela tunga 3D-spel på en 12" med intel gma 950 ändå). sen att du kan surfa en milliondels-sekund snabbare med en T7200, vem bryr sig om det.

Okej. Jag noterar följande:
IBM har dålig support
IBM har dålig kvalitet
Du har inte läst tråden (trådskaparen är alltså INTE intresserad av en optisk enhet)
Dellen är ett betydligt sämre alternativ när det kommer till mobilitet och batterialternativ (hur står sig 2 kg, 297*221*31 mm mot 1.3 kg, 268 x 211 x 20 mm eller totalt max 9 celler mot totalt max 12 celler batteri?)

Att sedan påstå att en långsammare dator med kortare garantitid än alternativet skulle vara mer prisvärd kan man ju också ifrågasätta.,

Nej, nu får det räcka. Vi vet att du gillar dell, men för helvete - sluta.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk

Helt rätt 4bstract, vi ska ej kasta mer paj än vi behöver...

Det är säkert två bra burkar, de är väl dock inte riktigt konkurrenter...

Nu skulle jag gärna ha svar på min fråga jag ställt tre gånger, har x60 tv-out?

Om inte, nån som har erfarenhet av vga->svhs konvertering?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KSMB
citat "Notebook Review: IBM Lenovo 3000 N100
Written by suyog
Published December 23, 2006

For long, the name IBM has been associated with quality, service and reliability. So when Lenovo bought out the PC division from IBM, certainly many eyebrows were raised, with questions about whether this would impact their QSR (Quality-Service-Reliability) metrics. I did not think up till this point that it would change, but I am quite sadly mistaken. My experience over the past two weeks working on Lenovo laptops and working with their representatives, right from call center people to high-profile men in leading positions like "VP of Web Marketing", has been nothing short of painful, with general sense of I-don't-really-know-what-you-are-talking-about attitude displayed by all and sundry. Given that Lenovo now also markets Thinkpads, one wonders how long will it be before Thinkpads reach the trash-bin too.

I really waited. I really waited long to write this review. I wanted to give Lenovo enough chances to redeem themselves. But sadly, they went from bad to worse each step of the way, and finally, when it seems like they are ready to fix my problem, their response has been too little, too snobby, too late, and perhaps not worth the time and effort I put in. There was an ulterior motive explaining why I put so much time in Lenovo - a few of my best friends work with Lenovo. It would not have been fair if I were to speak ill about their workplace, unless I had any real reason to. Unfortunately, I do.
"
hela rapporten:
http://blogcritics.org/archives/2006/12/23/161800.php

Lenovo 3000 N100 är inte en ThinkPad.. det är Lenovos egna modell och har inget med ThinkPad att göra mer än att dem har samma ägare.. om du går in på Lenovos hemsida så har dem till och med klart och tydlig visat att dem har två sektioner av bärbara datorer..

till vänster har dem Lenovos egna modeller

"Innovation for everyone 3000 Family Notebooks"

och till höger har vi

"The Ultimate Business Tool ThinkPad Notebooks"

det är som vilket annat märke som helt.. Dell har Inspiron för privata den vanliga svensson.. och sen så har dem Latitude för affärsmänniskan..

HP.. har sina.. Apple har ju det med.. Pro och icke.. fast dem har inte visat det så tydlig bara.. =P

Edit: X60 har inte TV-out..

Visa signatur

d3d3LmRpY29ycC5zZQ==

Permalänk
Hedersmedlem

Någon som har lust att posta lite bilder på datorn, tjejen är student så jag kan beställa den genom henne men vill gärna kika lite först. (har inget login, men skaffar vid ev köp)
Den här beslutsångesten varje gång man ska köpa bärbart är skitjobbig

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toggelito
Helt rätt 4bstract, vi ska ej kasta mer paj än vi behöver...

Det är säkert två bra burkar, de är väl dock inte riktigt konkurrenter...

Nu skulle jag gärna ha svar på min fråga jag ställt tre gånger, har x60 tv-out?

Om inte, nån som har erfarenhet av vga->svhs konvertering?

Okej, jag tar piken.

Har forskat lite i detdär med s-video själv, det finns inget riktigt smidigt sätt att lösa det, man måste hålla på med externa dosor och grejer. Om du planerar att hålla på med s-video är den alltså inte det bästa valet.

Edit: externa dosor som i apparater för som kostar ~500 och kräver egen ström och tar upp en hel del plats.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Avstängd

kolla här grabbar och tjejer. finns bara 3 datormärken som jag verkligen avgudar. och en av dem är IBM. bara att jag tycker Dellen är ett bättre alt i detta fall.

a ng kolla på TV utan S-video utgång. blir oftast både kostsamt och halvbra.

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Hedersmedlem

KSMB: Jag tror de flesta har noterat din åsikt angående Dellen men helt enkelt skiter i den. Acceptera att åsikter är som röven...
För att göra ditt liv lite lättare ska jag ge dig ett hemligt tips; Testa att försöka se dig själv genom din omgivnings ögon och tänk efter hur du skulle själv skulle uppleva dina åsikter som du levererar ganska frekvent. No offence menad men det kan bli lite mycket också ibland

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Avstängd

hört talas om ying & yang (kaos & ordning). nånn måste va kaos för att inte få ordningen ta övestyr. kallas balans. (råka sippa på snuggan lite)

sen tänker jag aldrig lägga ner mina åsikter (bra som dåliga) an g datorer eller vad fasiken som helst.

simma lugnt.

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KSMB
hört talas om ying & yang (kaos & ordning). nånn måste va kaos för att inte få ordningen ta övestyr. kallas balans. (råka sippa på snuggan lite)

sen tänker jag aldrig lägga ner mina åsikter (bra som dåliga) an g datorer eller vad fasiken som helst.

simma lugnt.

Uppenbarligen har du inte läst och reflekterat över vad jag skrev i all välmening. Nu glider vi tillbaka till topic tycker jag så vi inte förstör tråden mer.

Peace!

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Avstängd

det 1:a var ett skämt (få som gillar/förstår satir nu för tiden).

back to topic.

köp Lenovon, du blir säkert mer en lycklig, synd bara med s-videon, etc.

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Medlem

Re: Lenovo X60

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter233
Funderar på att köpa en sån här:

Verkar ju vara ett grymt bra erbjudande. Någon som har en x60 och kan kommentera? Har modellen funnits ute länge?

Specifikationer
Processortyp Intel Core 2 Duo T7200 4 MB cache
Processorhastighet 2.0 GHz
Minnestyp DDR II SDRAM - 667MHz - PC2-5300
Minne som ingår 1 GB
Minnnesplatser (Lediga) 2(1)
Hårddiskstorlek 120 GB 5400 RPM
Hårddisktyp Serial-ATA
Skärmstorlek 12.1 tum XGA
Maximal skärmupplösning 1024 x 768 bp
Grafik (Grafikminne) Intel GMA 950, upp till 128 MB

Drifttid batteri upp till 4 timmar
Operativsystem Windows Vista Business Svensk
Pekdon Pekplatta
Dimensioner (BxDxH) 268 x 211 x 20/35.2 mm
Vikt 1.43 kg
Garanti 3 år inskicks service

Pris: 11 495:-

Va, upp till 4 timmar batteritid? Jag gillar Thinkpad x60 skarpt, har två i familjen som har den, men no-way att standard 4-cells batteriet räcker 4h. Om du någonsin gör längre resor är det bäst att du skaffar 8-cells batteriet, särskilt som den där processorn kommer att äta ström som f*n.

Bra deal. Var det exkl. eller inkl. moms?

Visa signatur

Antec Sonata II | Seasonic S12II 380W | Asus P5B | C2Q Q6600 | Scythe Ninja Plus B | 2x1024 Corsair | PowerColor Bravo X700 PCIe | 500GB + 160GB Seagate

Permalänk
Medlem

Inkl moms

Visa signatur

Dator: Intel Core 2 Duo E6750@3.2Ghz 2 GB DDR2 6400, 320GB HD, ATI HD3850 256MB, 22" Mirai TFT.
Laptop: Lenovo S10E.

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan lenovos laptops och Thinkpad är väll ungefär som toyota och lexus?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lorenz
Skillnaden mellan lenovos laptops och Thinkpad är väll ungefär som toyota och lexus?

Otroligt bra liknelse.

För alla som inte riktigt har koll: lexus tillhör toyota

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4bstract
Otroligt bra liknelse.

För alla som inte riktigt har koll: lexus tillhör toyota

dom flesta tolkar givetvis frågan som stor skillnad (är en jäkla skillnad på lexus o toyota)

ungefär så jag ser skillnaden mellan lenovo o IBM.

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
Någon som har lust att posta lite bilder på datorn, tjejen är student så jag kan beställa den genom henne men vill gärna kika lite först. (har inget login, men skaffar vid ev köp)
Den här beslutsångesten varje gång man ska köpa bärbart är skitjobbig

Såg din post nu, det blev lite mycket tjaffs i tråden.
En egen bild, bra storleksjämförelse.

Eftersom att jag inte orkar rota fram en riktig kamera så länkar jag istället till en bra recension.

Två saker skiljer dock den svenska varianten mot den recenserade;
wwan finns inte, således sitter det ingen utbuktande antenn för detta på skärmen.
Knappar för åäö finns. Tänk dock på att dessa är lite smalare än resten av tangentbordet. Irriterande ibland. Om du vill veta exakt hur smala så är de precis som alla andra avsmalade knappar på den amerikanska versionen.
Enterknappen är större på svenska versionen med..
Äsch, det var faktiskt en del skillnad på tangentbordet. Skicka ett PM om du inte hittar någon bild på det, så kan jag fota själv.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

vad menar folk med att Lenova x60s saknar en "optisk enhet" och är därför inte vista ready?
skulle jag inte kunna köpa den och sen uppgradera till vista??
*förvirrad*=/

det som får en skeptisk till att köpa modellen är att den börjar kännas ... gammal
tycker Lenovo borde uppgradera sina modeller lite för att x60s går inte på 24000kr i affärerna längre utan du hitter dem för 15000kr.
man kanske ska vänta på det intergrerade intel dx 10kortet och hoppas lenovo släpper en ny modell till ett bra studentpris och köpa sin "mini" dator då.

Visa signatur

jag e jag

Permalänk
Medlem

Det finns många som kör Vista på x60s utan problem, men du måste ha tillgång till antingen dockan (med dvd) eller en extern dvd.

EDIT
Tidigare i tråden har jag skrivit att det enda som skiljer X60 från X60s är processorn. Till det yttre var detta för visso sant, men jag råkade springa över lite information om fler skillnader.
Mindre fläkt, möjlighet till slimline-batteriet, möjlighet till ultrabrite-skärm.
Den mindre fläkten skulle alltså förklara varför den specificerade vikten skiljer.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk

Intressant om skillnaderna, dock finns det ju x60 som väger 1.33 också (enligt lenovo.com)... jaja, det verkar ju inte vara någon avgrund av skillnader.

Kom att tänka på en sak, skulle det vara möjligt att bota från en usb-sticka? En externdvd kör man ju via usb...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toggelito
Intressant om skillnaderna, dock finns det ju x60 som väger 1.33 också (enligt lenovo.com)... jaja, det verkar ju inte vara någon avgrund av skillnader.

Kom att tänka på en sak, skulle det vara möjligt att bota från en usb-sticka? En externdvd kör man ju via usb...

Det går att boota från usb-stickor, jag har backtrack på min

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

the X60s has the ultralight LCD option, which is 0.2 lbs lighter than the regular LCD

Verkar vara en lättare skärm han syftar på, inte en blank?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Äsch, det var en typo från min sida bara

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
Verkar vara en lättare skärm han syftar på, inte en blank?

Så är det nog också, har inte sett en x60s med "blank"skärm.

Permalänk

Lättare skärm är ju trevligt, är det en sån "ledlight" skärm som exempelvis sitter i vissa vaio? inte bara en ljuskälla men många små ledkällor?

Permalänk
Hedersmedlem

http://forum.thinkpads.com/viewtopic.php?t=24480&sid=c9c50cd5...

Vet inte om det är samma tråd som ovan men de reder ut begreppen ordenligt iaf

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Funderar på att beställa en X60.

Står mellan den, Dell Xps m1210 och macbook.

Vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

Suck, dustin ändrade precis leveransdatumet till 29:e mars...

Visa signatur

Dator: Intel Core 2 Duo E6750@3.2Ghz 2 GB DDR2 6400, 320GB HD, ATI HD3850 256MB, 22" Mirai TFT.
Laptop: Lenovo S10E.

Permalänk
Medlem

Gjorde dem? Jag ser fortfarande 2007-03-01.