Permalänk

Bootfel

Jag var dum nog att installera Vista samtidigt som XP förut. Det skapade en fin liten lista som man fick välja operativsystem från.
Nu har jag tagit bort båda operativsystemen och formaterat hårdisken men listan ligger fortfarande kvar och stör och nånting gör att jag inte kan installera XP (vista går fint men det vill jag inte ha!).

Så mitt problem är alltså detta: Jag vill rensa min Master Boot Record!

Okey, gå in i Återställningskonsollen på XP-skivan!
Nej. Kommer inte åt den pga att den tror att XP ligger kvar på disken och på sätt kräver att jag anger adminlösenord (vilket förvann i formateringen tillsammans med resten av SAM-databasen)

Använd Ultimade Boot Disk!
Vet inte om det e jag, datorn eller bootdisken. Men den fungerar i alla fall inte. Kommer inte åt något program på den.

En startdiskett då?
Har ingen diskettstation.

Köp en ny hårddisk!
Hmm, jo. Det skulle ju gå. Men efter att just uppgraderat datorn för
11 000 så har jag varken råd eller lust.

Skulle haft tag på en bootbar cd med fdisk men jag har ingen aning om vart man kan hitta en!

Har nu krånglat med min dator i snart ett halvår och skulle vara tacksam för ett svar så jag kan använda datorn till vad den är tänkt för istället för att behöva brottas med Drivrutiner, bootdiskar och krånglandes Operativsystem.

Tacksam för svar! (om någon orkar läsa)

Permalänk
Medlem

Du kan aldrig ha formaterat hårddisken. Gör det så löser det problemet på din 11000 kr dator.

Visa signatur

okim

Permalänk

Jag tror jag formaterat den nästan 10-15 gånger faktist! Men efter ditt medelande blev jag ännu vresigare och tog bort ALLT (hade ett par partitioner som jag formaterat var för sig) Formatera, vilket tog närmare två timmar.
Så nu, med en windowspartition på 320Gb funkar det (hoppas jag).
Så jag får väl lov att tacka.

PS.
det va bara uppgraderingen (moderkort, processor, ram, och nätagg) som kosta 11 000. Sen tillkommer kostnader på chassi, hårddiskar, ljudkort och inte minst grafikkort (sli). För att inte tala om mina två lcdskärmar och htpcn som står bredvid...