Permalänk
Medlem

Zalman VF900 till X1950XT

Funderar på att byta min standardkylare på mitt grafikkort (Sapphiron X1950XT PCI-E) då värmen går upp till 90 grader vid kraftig belastning. Zalman VF900 verkar trevlig, men passar den mitt kort?

På Zalman's hemsida står stöd för X1900 series; beroende på hur man tolkar så kan det antingen vara ALLA kort med X19 eller bara X1900 korten.

Någon som äger ett och kan nämna hur fläkten presterar jämfört med standardkylare på Ditt kort?

Länk till Zalmans hemsida -> http://www.zalman.co.kr/eng/product/view.asp?idx=192&code=013

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem

Många har fått den att fungera till deras X1950xt kort, men inte jag. Den klarade inte av att kyla kortet i min rigg. Däremot köpte jag AC Accelero till mitt kort och den klarar det galant. Kan tillägga att den kylaren dessutom, enligt mitt tycke, är mycket tystare på full varv än Zalman VF900. Den är dessutom enklare att montera och är billigare.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800x, Asus Rog Strix B550-F Gaming, Kingston DDR4-3600MHz 2 x 16 Gb, Asus Rtx 3060 Dual OC v2, Kingston KC 3000 1TB, BeQuiet Pure Base 500 TG, Fractal Design Newton R3 600w, BeQuiet Dark Rock Pro 4

Permalänk

Det är lite lurigt kort med just Vf900. Jag har Zalman VGA-Fläkt VF900-Cu, kommer inte över 80 grader (oklockat). Normalt är ca70-75 i krävande spel. Annars fungerar det hyfsat. Den låter knappt något när du surfar (mindre krävande applikationer)

Min standardkylare hade ungefär likvärdigt kylning som zalman. MEN äckligt mycket högre ljudnivå...förskräcklig ljudnivå.
Tror inte jag rekommenderar zalman 900 ändå...tyst är den å funkar fint, men ja skulle vilja att den kylde desto mer. har du mkt bra luftflöde kanske du får ner tempen lite granna, men köp en annan kylare...

Permalänk

Alla sa först att Zalman va bäst vf-900 m.m. sen nu duger de inte alls till oc kylning till nyare kort. Vad ska man ha för kylning? Vilken är bästa luftkylaren nu till nyare grafikkort?

Permalänk
Medlem

Thermalright HR-03 är en väldigt bra grafikkortskylare!

Den är gjord för att ha en 92mm fläkt monterad på sig, men man kan lätt montera 2st 80mm eller 2st 92mm men det blir lite knepigare med 2st 92mm:are!

Den finns till ett väldigt överkommligt pris på Microstore.se

Här har du en länk! https://www.microstore.se/ItemInfo?itemId=97845329&itemName=T...

Den sägs alltså vara den bästa och ska man få bättre kylning får man nog modda dit en processorkylare

Visa signatur

|| E6600 @ 3.2GHz [Stockkylare] Asus P5B Deluxe Powercolor X1950XT OCZ 6400 2048Mb ATI Edition Zalman ZM600-HP Samsung SP 250GB Samsung DVD-Brännare S-ATA Coolermaster Mystique 631 ||

Permalänk

Tackar JayC Den ser ju jävligt fet ut! Den var ju inte så dyr heller.
Vad säger ni om de här?
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=331193
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=332762

Såg det här vad betyder det?
DO NOT TO USE THE WHITE "CUSHION PAD"!
Kylpasta??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaSaz9023
Såg det här vad betyder det?
DO NOT TO USE THE WHITE "CUSHION PAD"!
Kylpasta??

Chansar på att dom menar dom vita kuddarna som sitter på minnena på originalkylningen.

Visa signatur

Core 2 Duo E8500 @ 3.8GHz | Gigabyte EP45-DS3 | XFX 8800GT 512MB | Corsair XMS2 2x2GB | 1210 GB HDD | Antec P182 + Corsair HX520 | Viewsonic VX2025WM

Permalänk

Ok, tack!

Permalänk
Medlem

Hojsan, lånar tråden lite..
Är oxå ute i graffekorts-kylnings-svängarna och har kollat in just vf900:an, men min största fråga är just att den skyfflar runt all luft (som antagligen är ganska varm/ljummen) och försämrar kylningen för resten av grejerna. Kylningen på nuvarande kortet (samma som trådskaparn) skyfflar ju ut all luft på baksidan, men den är ju inte helt ljudlös. Så ni som äger en vf900, har ni märkt att chassi tempen har ökat? Det är det jag undrar mest över, vill ju inte att resten av grejerna ska bli en gnutta varmare

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

Funderar själv på att köpa AC Accelero men då jag såg bilden på Thermalright HR 03 blev jag nog kär

Har denna låda för ögonblicket

så den sidomonterade 250 mm fläkten räcker nog till om man inte ska klocka men det blir nog det så en 92mm fläkt isf kopplad till fläktstyrning så den körs bara när den behövs dvs när man spelar då det inte spelar så stor roll om det dundrar lite eftersom jag mest kör bilspel.

Föresten så finns 250 mm fläkten att köpa lös för den som vill modda in en sån!