Permalänk

Vga eller dvi?

Hej igår köpte jag en ny skärm en 22" om ni undrar =).
På den nya skärmen finns det både vga och dvi ingång.
Är det nån större skilnad eller blir typ samma sak om jag bytter till dvi? eller ska fortsätta använda vga?

Mitt graffekort är ett radeon 9250 250mb och har både vga och dvi utgång.

Ja vad säger ni ska åka och köpa en dvi kabel imorgon eller ska jag köra på med min vga?

Permalänk
Medlem

DVI.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Re: Vga eller dvi?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benny buse
Hej igår köpte jag en ny skärm en 22" om ni undrar =).
På den nya skärmen finns det både vga och dvi ingång.
Är det nån större skilnad eller blir typ samma sak om jag bytter till dvi? eller ska fortsätta använda vga?

Mitt graffekort är ett radeon 9250 250mb och har både vga och dvi utgång.

Ja vad säger ni ska åka och köpa en dvi kabel imorgon eller ska jag köra på med min vga?

DVI är bättre än VGA på det sätt att det är digitalt och kan skicka perfekt bild varje gång, tillskillnad från VGA som är analogt och skickar sisådär signalar. Jag vet inte fulla historien men DVI är iaf bättre

Permalänk
Medlem

Re: Vga eller dvi?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benny buse
Hej igår köpte jag en ny skärm en 22" om ni undrar =).
På den nya skärmen finns det både vga och dvi ingång.
Är det nån större skilnad eller blir typ samma sak om jag bytter till dvi? eller ska fortsätta använda vga?

Mitt graffekort är ett radeon 9250 250mb och har både vga och dvi utgång.

Ja vad säger ni ska åka och köpa en dvi kabel imorgon eller ska jag köra på med min vga?

Om du har ett så dåligt grafikkort som 9250 256MB är det bättre att köra VGA eftersom 9250 inte kan skicka ut digital signal i upplösningen 1680 x 1050, vilket är skärmens native upplösning. Kör du inte med denna upplösning blir bilden betydligt sämre. Kör du med VGA kommer du kunna köra 1680 x 1050.

Permalänk

Okej är mitt graffe kort så kass =(.
Det får nog bli ett nytt graffe kort och dvi kabel då..
Eller vad tror ni om att köra 1280 x 1024 och dvi kabel i nåt år och köpa helt ny dator då i stället?

Permalänk
Medlem

Min uppfattning är att köra någon annan upplösning än native är självplågeri, men det är väl bara att testa om du klarar det... (sen är 1280 x 1024 5:4 och inte 16:10 som jag antar att din skärm är... 840x525 är ett alternativ men kanske blir lite litet... 1440x900 kanske?)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benny buse
Okej är mitt graffe kort så kass =(.
Det får nog bli ett nytt graffe kort och dvi kabel då..
Eller vad tror ni om att köra 1280 x 1024 och dvi kabel i nåt år och köpa helt ny dator då i stället?

Skillnaden mellan VGA och DVI är betydligt mindre än mellan nativeupplösning och något annat, i alla fall är det min erfarenhet. Fel upplösning på en plattskärm är som att ta på sig sin mormors glasögon ungefär...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airosto
Skillnaden mellan VGA och DVI är betydligt mindre än mellan nativeupplösning och något annat, i alla fall är det min erfarenhet. Fel upplösning på en plattskärm är som att ta på sig sin mormors glasögon ungefär...

Haha, det var banne mig den bästa förklaringen jag läst här på swec! Släng er i väggen bilar!

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airosto
Skillnaden mellan VGA och DVI är betydligt mindre än mellan nativeupplösning och något annat, i alla fall är det min erfarenhet. Fel upplösning på en plattskärm är som att ta på sig sin mormors glasögon ungefär...

haha, ja iaf på en WIDE

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joshoa
haha, ja iaf på en WIDE

även på en vanlig icke wide blir bilden grumlig om man kör lägre än native

brukar synas rätt tydligt på vit text ser ut som att den har nån skum grå skugga typ

tästa att ändra mellan native och typ nått lägre får du se..

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

sitter pricis och funderar samma sak, sitter på en c2d 8400 och ett 4850 med vga till min 22"are.
i windows kör jag 1680x1050 men i spel så kan jag köra lägre för att få det att flyta så bra som möjligt.

Menar ni att det kommer se ut som moster agnes om jag byter från min vga kabel till en dvi kabel?

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem

Har de en DVI utgå på grafikkortet så ska du köra DVI.

Både grafikkort och LCD skärmar arbetar med digital signal.
Kör du en VGA kabel så konverteras video signalen från digital till analog och sedan till baka till digital i skärmen.

DVI stödjer också högre upplösning än VGA, men vilket grafikkorten spelar alltid med i slutändan

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blaze101
sitter pricis och funderar samma sak, sitter på en c2d 8400 och ett 4850 med vga till min 22"are.
i windows kör jag 1680x1050 men i spel så kan jag köra lägre för att få det att flyta så bra som möjligt.

Menar ni att det kommer se ut som moster agnes om jag byter från min vga kabel till en dvi kabel?

Jag tror att det bara kommer bli någon skillnad om din skärm kan ta imot DVI- eller DVI-D, om jag inte har missuppfattad det hela så är DVI-A exakt likadan som VGA bara då att det är en DVI kontakt men fortfarande är analog.

Permalänk
Medlem

happ då köpte jag en kabel i onödan då, märker nada skillnad

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem

Jag sitter på en 22" på jobbet som är kopplad med VGA eftersom datorn endast har en VGA utgång. Kommer det göra någon som helst skillnad att köra en VGA->DVI adapter på datorn så jag kan köra DVI in i skärmen? Eller kommer det exakt samma resultat som att köra VGA som jag gör idag?

Jag tycker skärmen är lite sämre här än hemma där jag dels har bättre dator, men även DVI hela vägen.

Permalänk
Medlem

DVI (fullkopplad) kan förmedla både analog och digital signal och därför finns det också DVI->VGA-adapter som gör att man kan koppla in en VGA-kabel till en DVI-utgång. Dock är signalen fortfarande analog.
Ska man dra nytta av DVI så måste ju signalen vara digital hela vägen från grafikkort till skärm, skulle den i något läge omvandlas till analog så vinner man inget mot att köra analog hela vägen mellan grafikkort och skärm.

Visa signatur

#include disclaimer.h

Intel E2180 | Thermalright Ultra-120 Extreme | MSI P945 Neo5 | Powercolor HD4670 | Huntkey 350W | Cooler Master CM Stacker 820

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blaze101
sitter pricis och funderar samma sak, sitter på en c2d 8400 och ett 4850 med vga till min 22"are.
i windows kör jag 1680x1050 men i spel så kan jag köra lägre för att få det att flyta så bra som möjligt.

Menar ni att det kommer se ut som moster agnes om jag byter från min vga kabel till en dvi kabel?

Nej, vi menar att det troligen ser ut som moster Agnes redan nu om du inte kör nativeupplösningen i spel! (Så tycker du det är ok som det är, antar jag att du är mer förtjust i Agnes än du vågar erkänna )

DVI skall ge bättre bild än VGA - så länge man kan köra nativeupplösningen förstås. Att köra rätt upplösning är generellt viktigare än att köra rätt kabel.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davidvpt
DVI (fullkopplad) kan förmedla både analog och digital signal och därför finns det också DVI->VGA-adapter som gör att man kan koppla in en VGA-kabel till en DVI-utgång. Dock är signalen fortfarande analog.
Ska man dra nytta av DVI så måste ju signalen vara digital hela vägen från grafikkort till skärm, skulle den i något läge omvandlas till analog så vinner man inget mot att köra analog hela vägen mellan grafikkort och skärm.

Tack för svaret, då slipper jag grubbla mer på om jag ska köpa en konverter till jobbet eller inte.