Permalänk

e6600 @ 3,6ghz Hjälp.

Kör för tillfället med 400x8. (3,2ghz) (dator i sign)
Ökar till 400x9 i bios, även volten på min core till ca 1.55 plus
fsb`n, PCI-e porten, vDimm osv med ca 0.10
Min dator botar inte.

Vågar jag öka spänningen på minnena mer?
Eller är det något annat som behövs?

Det bästa skulle vara om man kunde höja multiplern i
windows, någon som känner till program för detta?

Permalänk
Medlem

ja det finns, men det är risky och dåligt, om du ökar windows ... so what ? nästa gång du rebootar so startar den inte.

Permalänk
Medlem

helt off, men vad låg du på för temps innan du höjde till 9 ?
för vcore1.45 på 3.2 är väl ganska mycket redan då?
jag kör 1.325 på min 3.2a

Visa signatur

Antec P180B | Cooltek 500W | C2D 6600@3200mhz | Scythe Infinity | 2gb DDR2 OCZ GOLD@800mhz(1:1) | Nvidia 8800GT

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazume

När jag kör med 3,2ghz med vcore på 1.5 får jag ca 31c idle och ca 48 load.

Permalänk
Medlem

ugh,
jag kör får 41c~ idle och 62c~ load med min på 3200, med 1.325...
illa illa.
funderar på att lappa min processor dock.
förhoppningsvis blir det lite bättre då

Visa signatur

Antec P180B | Cooltek 500W | C2D 6600@3200mhz | Scythe Infinity | 2gb DDR2 OCZ GOLD@800mhz(1:1) | Nvidia 8800GT

Permalänk
Citat:

ugh,
jag kör får 41c~ idle och 62c~ load med min på 3200, med 1.325...
illa illa.
funderar på att lappa min processor dock.
förhoppningsvis blir det lite bättre då

Har aldrig lappat tidigare. Vad behöver man?

Permalänk
Avstängd

Jag kan inte få min e6400 stabil i 3.6ghz fast både minne och mobo klarar klocken (har testat) så det handlar om cpun. Har höjt till 1.6v inte hjelper det heller.. Kanske cpun som begränsar.

Citat:

Då kontrar jag med att jag kör 1.3v på min 3.2a

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

hehe, kommer inte ner lägre,
Prime stänger ner turturetest efter 20min
men ska pilla lite mer sen

Har du 1.3 inställt eller avläst btw?

Visa signatur

Permalänk
Vila i frid

Har har kört min e6600 tillverkad 0632 (packad 070110) med 1.60v avläst i 3600MHz. Kärna #0 vill inte lira även den här så för att bli Intel TAT-stabil i 100% last kör jag med 1.57 volt avläst i idle och 1.53 volt avläst med 100% last. 1.60 volt avläst motsvaras av 1.675 volt inställt i BIOS. Det går iofs att köra 100% med Orthos i 3600, men... vill inte ha några hängningar - OM det någongång skulle blir mer än vad Orthos belastar cpun med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Har har kört min e6600 tillverkad 0632 (packad 070110) med 1.60v avläst i 3600MHz. Kärna #0 vill inte lira även den här så för att bli Intel TAT-stabil i 100% last kör jag med 1.57 volt avläst i idle och 1.53 volt avläst med 100% last. 1.60 volt avläst motsvaras av 1.675 volt inställt i BIOS. Det går iofs att köra 100% med Orthos i 3600, men... vill inte ha några hängningar - OM det någongång skulle blir mer än vad Orthos belastar cpun med.

Vad kör på för volt på mch? din volt på cpu låter hög har du en L632A eller? pga den ska i regel kunnas köras i låg volt på coren.

Visa signatur

| AMD 5700X3D | ASUS PRIME B550-PLUS | Corsair 32gb 3600MHz | PowerColor Radeon RX 7900 GRE Hellhound | Asus TUF 1000w | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | En HTPC

Permalänk
Medlem

Förstår att du känner en viss rädsla för att öka spänningen då de flesta inte verkar veta vad som händer när man gör detta och tror att processorn ska kortslutas eller något.

Det som kommer hända är att din processor blir varmare om du ökar vCore, jag kör just nu på 1.525(bios) vCore med FSB 400x9. Idle ligger på 30/35 beroende på om jag har fönstret öppet eller inte, load ligger på 55/60 beroende på samma yttre omständigheter.

Allt hänger på vad du har för kylning. Mer ström = mer energi = mer värme.

Visa signatur

"Det finns inga dumma frågor, bara dumma människor."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av steps
[...] de flesta inte verkar veta vad som händer när man gör detta och tror att processorn ska kortslutas eller något.
[...]
Mer ström = mer energi = mer värme.

Skulle du kunna förklara de där uttalandena lite närmare?

Sedan när skulle CPUn kunna kortslutas pga. högre spänning? ...och sedan när pratar vi om mer ström? Högre spänning är det som gäller (enhet Volt). Däremot stämmer det att ju mer effekt (enhet Watt) som utvecklas desto mer ström (enhet Ampère) går åt och därmed blir processorn varmare.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ten
Vad kör på för volt på mch? din volt på cpu låter hög har du en L632A eller? pga den ska i regel kunnas köras i låg volt på coren.

Korrekt. Mina gamla 0629 (nu ute på tradera) kunde jag köra på 0.10 volt lägre spänning vid 3440. Spela roll om spänningen är hög så länge inte värmen drar iväg. Går den sönder finns det nya att köpa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av steps
Förstår att du känner en viss rädsla för att öka spänningen då de flesta inte verkar veta vad som händer när man gör detta och tror att processorn ska kortslutas eller något.

Det som kommer hända är att din processor blir varmare om du ökar vCore, jag kör just nu på 1.525(bios) vCore med FSB 400x9. Idle ligger på 30/35 beroende på om jag har fönstret öppet eller inte, load ligger på 55/60 beroende på samma yttre omständigheter.

Allt hänger på vad du har för kylning. Mer ström = mer energi = mer värme.

Vi som varit med några år minns SNDS
http://www.google.se/search?hl=sv&q=%22Sudden+Northwood+Death...

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Ja har 3.2 och den ligger på 1.40 bios och 1.25 Cpu-Z och ja kunnde inte heller klocka den till 3.6 men ja uppdaterade bios då gick det fast inte med 400 fbs utan 425.. så testa lite över så ska d nog funka

Permalänk

Min e6600 ligger på 1.35 i bios och 1.312 avläst IDLE, 1.296 vid LOAD. Sänker jag spänningen mer, eller höjer frekvensen utan att höja blir den orthos ostabil.

Inte heller vill min nå 3.6Ghz stabilt, dock går den att boota utan större problem vid det. Ska leka lite med högre spänningar när jag har fått mer chassikylning, så får vi se om det ger sig.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johle
Skulle du kunna förklara de där uttalandena lite närmare?

Sedan när skulle CPUn kunna kortslutas pga. högre spänning? ...och sedan när pratar vi om mer ström? Högre spänning är det som gäller (enhet Volt). Däremot stämmer det att ju mer effekt (enhet Watt) som utvecklas desto mer ström (enhet Ampère) går åt och därmed blir processorn varmare.

På fråga 1 svarar jag: Bastiljen
På fråga 2 svarar jag: 14 juli 1789

Tror och hoppas att han förstod vad jag skrev även om du inte gjorde det och var tvungen att skriva samma sak med lite andra ord. Jag kände inte någon större anledning att försöka lära honom ohms lag utan ville försöka få fram att han inte behöver oroa sig för att kortsluta processorn samt att den kommer bli varmare om han ökar spänningen.

Visa signatur

"Det finns inga dumma frågor, bara dumma människor."

Permalänk
Medlem

Min Vcore : 1.58V
MCH : 1.6V
Minne : 2.1V (Geil, fabrik spec.)

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D @ 5,0ghz | Custom H2O Loop | TUF GAMING X670E-PLUS | 32GB Corsair @ 3000mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk

Jag har nu uppdaterat BIOS och testat att höja min Vcore till 1.6 och de andra värdena ca 0.20+.
Datorn botar fortfarande inte med 9x400.
Har även testat 8x425 och samma resultat där..

Någon som har en aning vad det kan vara för fel?
Eller pallar inte min processor för mer helt enkelt?

Permalänk
Hedersmedlem

Kan helt klart rekommendera lappning. Har även jag en e6600 & noctua.
Låg förut på 47-49 idle & runt 65-70 under load (OBS TAT-temperaturer!!!).

Nu efter lappning ligger jag på 39-42 idle/surf och 58-60 load.
En MYCKET bra förbättring imo :).

(lappade både ihs & heatsink)

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
Jag har nu uppdaterat BIOS och testat att höja min Vcore till 1.6 och de andra värdena ca 0.20+.

Någon som har en aning vad det kan vara för fel?
Eller pallar inte min processor för mer helt enkelt?

Ja är ingen vidare expert på just core 2 duo men vad ja läst om just FSB-freq's på diverse moderkort så bootar i visa fall inte datorn upp på vilken frekvens som helst. Vad ja menar är att i ditt fall så är just 400 fsb inte bootbar (fråga mig inte varför) men om du nu istället höjer ett steg eller kanske 3 eller kanske 5 ifrån just 400 så skulle detta kunna lösa problemet.
De kan räcka med att du bara ställer om till 401.
Stötte på detta fenomen när ja läste antingen här eller på XS, tror bestämt att de var XS.

Såg att ingen föreslagit detta så de känndes som rätt tillfälle, men om du nu redan testat 400 till ca 410 FSB X antal gånger och försökt med allt så kan de ju vara minnesinställningar och dylikt som bör ses över. Kul och jobbigt ska de vara med klockning!

*happy FSB-hunting =)*

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk

ingen har ju föreslagit det på grund av att han kör 400x8 nu, som är det absolut första han skriver i tråden

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Avstängd
Citat:

hehe, kommer inte ner lägre,
Prime stänger ner turturetest efter 20min
men ska pilla lite mer sen

Har du 1.3 inställt eller avläst btw?

Inställt 1.3v
Cpu-z visar 1.296/1.312 /fattar inte varför den ändrar sig.. fast mestadels av tiden står det 1.312 v

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Min nya e6600'a lär jag dra upp i 1.675 volt inställt (1.60 avläst) för att den ska funka i 3600MHz.

Använd Clockgen eller Systool och höj spänningen i små steg och se om du kan klocka lite till innan det skiter sig - isf är det bara att fortsätta kräma på spänning.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Min nya e6600'a lär jag dra upp i 1.675 volt inställt (1.60 avläst) för att den ska funka i 3600MHz.

Använd Clockgen eller Systool och höj spänningen i små steg och se om du kan klocka lite till innan det skiter sig - isf är det bara att fortsätta kräma på spänning.

Låter som mitt bästa alternativ just nu.
Tyvärr stödjer inget av programen mitt moderkort.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gi][Gurra
Kan helt klart rekommendera lappning. Har även jag en e6600 & noctua.
Låg förut på 47-49 idle & runt 65-70 under load (OBS TAT-temperaturer!!!).

Nu efter lappning ligger jag på 39-42 idle/surf och 58-60 load.
En MYCKET bra förbättring imo :).

(lappade både ihs & heatsink)

Har letat lite på forumen gällande lappning men inte hittat något
till större hjälp..

Vad jag har förstått så skall man sanpappra cpu`n och cpu kylaren.
Skall det verkligen behövas på en 500kr+ kylare?

Och vilket sandpapper sedan? :S

Permalänk
Medlem
Citat:

Låter som mitt bästa alternativ just nu.
Tyvärr stödjer inget av programen mitt moderkort.

Har letat lite på forumen gällande lappning men inte hittat något
till större hjälp..

Vad jag har förstått så skall man sanpappra cpu`n och cpu kylaren.
Skall det verkligen behövas på en 500kr+ kylare?

Och vilket sandpapper sedan? :S

När du "lappar" innebär det att du slipar ner IHSen på CPUn/heatsink så att den blir planare. Du tar helt enkelt slippapper, lägger på något som är garanterat plant, och kör CPUn i ett mönster tills den är plan.
Jag gjorde detta på min CPU, jag använde först 180-papper, sedan 240, 400 och 1000. Vissa säger att över 800 gör ingen skillnad, men det ser lite snyggare ut Man kan typ köra med autosol eller nåt annat poler-material efteråt, men det är bara för utseendets skull. Jag använde som underlag en 40x30 glassskiva som glasmästarn sa skulle vara plan. De va nån speciell glasgjutmetod som hade använts. Den biten köpte jag för ~50 spänn, så det tyckte jag var värt. Sen körde jag bara CPUn mot papperet, drog framåt under jämnt tryck, lyfte upp, flytta tillbaka, ner och framåt igen. Sen när man såg kopparen under (zinkfärgen?) så var det bara at köra på tills hela heatsinken var i samma nivå. Då bytte jag papper och snurrad CPUn 90 grader. Sen fortsatte tills det gamla mönstret på CPUn var utbytt mot det nya mönstret som var 90grader från det första. Då bytte jag igen, och fortsatte upp till 1000.

Spelar ingen roll om du använder våt- eller torr-slippapper, men jag ville inte ha fritt vatten i närheten av CPUn så jag använde torrslip.

Ungefär så, kan vara lite luddigt förklarat, men undrar du nåt specifikt e de bara å hojta Hoppas det förklarar lite iaf.

Sänkte min temp med typ 20grader, samtidigt som jag bytte vattenblock.

Finns en del guider på Xtremesystems-forumet annars.

Permalänk

Jag kör 1,7 vcore, mch 1,85 och minnena 2,1 för att nå 3,6ghz med min E6600. Fattar ej hur andra kan nå dit med mycket mindre vcore. Måsta vara mitt moderkort som är orsaken. Med dessa settings har jag 40-41 idle och 63-65 load.

Visa signatur

i7 2600K @ 5Ghz^50*100][Cooler Master HAF 932][Asus P8P67 Deluxe Rev B3][Thermalright 120 UE][4*4096GB Corsair Vengance 8-8-8-24][2*120GB Intel 510 SSD Raid0][Radeon HD6870 1000/1200Mhz]

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontuz1972
Jag kör 1,7 vcore, mch 1,85 och minnena 2,1 för att nå 3,6ghz med min E6600. Fattar ej hur andra kan nå dit med mycket mindre vcore. Måsta vara mitt moderkort som är orsaken. Med dessa settings har jag 40-41 idle och 63-65 load.

1.70 inställt är inte 1.70 verklig spänning. Mät och förvånas - not.

Min gamla e6600'a kunde jag plåga till 3600 men inte Orthos stabil i mer än max 10 minuter på 1.50 volt avläst, mer kräm gav bara mer värme och den kräktes. Min nya e6600'a går med 1.675 inställt (1.60 avläst) i 3600 Orthos-stabilt i max 20 minuter. Jag nöjer mig med 3550 24/7 då även denna drar iväg på core #0 om man plågar den med Intel TAT.

Permalänk

Har nu gjort ytterliggare ett test. (bios)
FSB 400x9
RAM 400mhz
CPU 1.70
DDR2 +0.20
PCI-E +0.20
(G)MCH +0.20
FSB +0.20

Datorn botar inte.
Har min processor helt enkelt nått sin gräns?
Eller skall jag behöva höja vCore till 2.0v?

Permalänk
Vila i frid

Well, svaret sitter du själv på - dvs att testa enligt stegen i noob-guiden här på sweclockers och köra med uteslutningsmetoden.