Permalänk
Medlem

Vänta? Ny teknik och prisras

Hej alla,

Går liksom många andra i köptankar rörande en ny dator, ganska vass sak på 10-13k (utan skärm och OS). Men är inte ute efter paketförslag, det finns det redan många tillsynes bra på sidan.

Däremot så undrar jag om det är rätt tid att köpa nu. Plockade igår ihop en dator som landade på ungefär samma pris som en god vän till mig betalade för nästan samma för ca 7 månader sen, båda med E6600, den stora skillnaden var att min isf skulle ha ett ganska vasst dx10-kort (8800 GTS).

Min känsla är att priset inte sjunkit i samma tankt som det brukar, men alla sådana avvikelser (rörande allt på denna jord egentligen) brukar ju bara vara tillfälliga, så kort sagt:
- Vet någon om det inom en snar framtid kommer nya processor- eller grafikkortsserier som man bör vänta på, antingen för att få det andra paketet billigare eller för att få ett bättre för samma pris? Och isf ungefär när?

Är lite för oinsatt i detta nuförtiden och vore enormt tacksam om någon av er experter på ämnet kan upplysa mig lite!

Permalänk
Medlem

"Sorry to burst your bubble" men detta är ett problem för alla oavsett när man köper. Du kan köpa närsomhelst, om ett år kommer det inte att vara i toppsegmentet och dina delar kommer rasa i pris ja. Det är helt enkelt oundvikligt. Vill du köpa för ras pengar? Ja ta en gammal p4 nu då för väntar du med att köpa t.ex ett core2 system så kommer en e6600 vara lika oattraktiv (och billig) om ett år eller två som en p4 är nu.

Köp det bästa nu och lev med det ett tag eller uppgradera hela tiden... det är allas våra två valmöjligheter.

Sammanfattat: du kan inte ha kakan och äta den på samma gång nej.

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Medlem

Det är ju dock så att, om inte releasedatum ändras, så kommer grafikkorten som bygger på R600 och budgetgrafikkortet 8600 och P35-chipsetet mycket snart.

Kan kanske vara värt att vänta på?

Men jag håller med, man kan ju heller inte bara sitta och vänta - för det kommer nya saker hela tiden...

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk

Det kommer nya saker, men i omgångar. Som exempel kommer bla E6600 sjunka i pris med ca 30% i slutet av april så där sparar man ju in 1000 spänn. Har inte kolla upp många andra komponenter men jag antar att ddr3 kort som är menade för directx 9 kommer att gå ned i pris snart med.
Men detta går ju endast ned i pris för att vassare prylar kommer ut... Så en dator kostar alltid lika mycket, du får bara lite mer för pengarna hela tiden (om du ska ha det som är hett just nu).

Fast iof så ser jag inget fel med att vänta till slutet av april för att spara in en tusenlapp. Jag kan kanske tom vänta till juni/juli för 680i chipset att sjunka i pris. Men som sagt, bara Intel har gått ut och sagt att de ska sänka priserna, det andra är bara vilda spekulationer ännu.

EDIT: Fuck it! Kommer fan vänta till hösten och blåster stålarna på soppa till hojen i sommar istället
(Inte för att spara pengar, utan för att se vad för godis som kommit ut då. Mycket kommer hända i slutet av sommaren/början av hösten.)

Permalänk
Avstängd

Vänta till hösten. Det låter som en bra idé. Någon som har koll på de olika tillverkarnas releaseplaner så hade det varit dandy. Jag har inte haft koll på marknaden på länge (2001) och skulle därför behöva veta vilka systemskiften som är på gång. Dualcore, har det börjat fungera ordentligt än? Grafikkortssidan ligger den före eller efter speltillverkarna, enligt er visa gamers?

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Medlem

För egen del väntar jag på AMDs X4 "Barcelona", för att fortfarande inte någonsin ha byggt en Intel-dator från scratch sen jag byggde min första från grunden upp runt en Duron 1GHz

(jag moddade flera Intel-burkar på P166-PII400-tiden och har en Intel-laptop och hmm en Intel-server, men det räknas inte)

AMD ftw
(ja, jag är inte 100% seriös bara lite entusiastisk)

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Nejdå, förstår helt och fullt att man inte kan vänta i en evighet och att det alltid kommer nya saker, men frågan rörde som sagt om det inom en snar framtid är utannonserat att det kommer några stora saker som kan få dom gamla att sjunka. Exempelvis en ny processormodell (som när C2D kom) eller en ny grafikkortsmodell. Typ som du först pratade om xJom

Är så förvånad att systemet en god vän köpte för 7 månader sen inte fallit mer i pris än 1-2 tusen från ca 11k då...

Anyone?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jeynas
Är så förvånad att systemet en god vän köpte för 7 månader sen inte fallit mer i pris än 1-2 tusen från ca 11k då...

Anyone?

Lite nyfiken på vad det är han har för grejer som inte sjunker i pris så mkt ;O?

Permalänk
Medlem

var det inte då e6600 kom ut?

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Medlem

Mmm, han köpte just en 6600 1-2 månader efter att den hade kommit, har inte exakta specifikationerna i huvudet men vi satte ihop en nästan lika dan häromdagen, fast med ett 8800Gt istället och då vart den lite under en tusenlapp billigare. Extremt prisvärd 6600?