Kan en raptor göra min 100/100 lina effektivare?

Permalänk
Medlem

Kan en raptor göra min 100/100 lina effektivare?

Hej

Jag har 100/100 lina och kan maxa 11.7 MB/s om jag har en torrent aktiv. Men om jag seedar 3-4 torrenter så blir det lite segt, och ligger på 5-6 MB/s.

Är det internetanslutningen eller min Samsung SpinPoint T166 400GB SATA2 16MB 7200RPM som begränsar hastigheten när jag har flera torrents aktiva?

Kommer jag att märka skillnad på hastigheten om jag köper en Raptor HD ?

Mvh jensg

Permalänk
Medlem

Raptorer kommer inte hjälpa din bittorrentuppladdningshastighet. De diskar du har är garanterat inte flaskhalsen, om du ligger på 5-6MB/s.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk

3-4 torrentar säger tyvärr inte så mycket, hur många användare har du per torrent? I Task Manager kan du kolla hur mycket som läses/skrivs från/till hårddisken för varje program*. Om du har några få användare per torrent är det möjligt att hårddisken inte används så mycket då torrentklienten kan lägga upp större delar av dina torrents direkt i minnet, men om du har flera hundra användare räcker kanske inte minnet till och programmet måste läsa delarna från hårddisken istället för varje del som förfrågas.

Du får fram hårddisk-användningen i Task Manager i menyn View -> Select Columns... -> kryssa i I/O Read Bytes o I/O Write Bytes, då får du två nya kolumner som visar hur många bytes som läses/skrivs till hårddiskarna för varje program.

Permalänk
Medlem

Det Raptorn är bra på är många, små snabba,accesser till "små filer".

Du kan nästan höra på HD'n, när du kör Torrent, om det behövs en Raptor. Det tror inte jag.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem

du kan få köpa min raptor för 1000 spänn.

Min polare kör med IDE 7200 rpms sletna diskar och han kommer upp i 8mb/s

Visa signatur

Dont be jealous that i've been chatting online with babes all day

Permalänk
Medlem

Tack för era svar! Blir nog en Raptor ändå Alltid roligt med nått nytt, eller hur?

Permalänk
Medlem

testat att ha de olika torrent filerna på olika hårdiskar?

Permalänk
Medlem

Jag tvivlar på att det är hårddisken som är problemet.
När jag körde VDSL kunde jag maxa linan (7/9) med torrents. Körde typ 50 samtidigt, samtliga med torrentklienten på min workstation - men filerna på min filserver. Datan gick alltså filserver->workstation->router (samma dator som filservern)->internet. Det låter osannolikt att det skulle vara en effektivare lösning än att köra allt direkt på en dator.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här