Permalänk
Avstängd

brödrost fråga

eftersom det finns en del för vitvaror kan jag ju passa på o fråga hur en brödrost fungerar.

när ja va liten körde jag ner en kniv i en brödrost o då blev det mörkt i hela huset när någon säkring gick.

men seriöst nu,hur funkar den o va sitter det för komponenter i den,jag har alldrig öppnat enn brödrost innan men får väl göra det.
med tanke på hur mycket rostat bröd man äter så borde man veta lite om den iallfall!

Permalänk
Medlem

Ska knappast kalla mig för någon expert på området men tror att det är så enkelt att ström leds genom trådar av nån skum legering av 80% nickel och 20% krom som då blir glödande av resistansen i tråden, sedan så sitter det en termostat som känner av när bördrosten kommit upp i rätt temperatur och då aktiverar en timer (som man oftast kan ställa in) för att sedan sluta när brödet är lagom rostat.

Sen tror jag att det som "håller brödet nere" är en elektromagnet .. men jag är inte säker på det men det verkar väl mest rimligt.

Fast det är väl snarast hur en gammal brödrost fungerar, idag finns det nog lite mer avancerade brödrostar ... läste om en som hade moddat sin brödrost så han slog på och av den via internet t.ex

Edit:

Skulle kanske vara lite kul att försöka modda brödrosten lite men tror knappast det är så många komponenter .. ett par kondensatorer och någon spole för att magneten ska fungera antar jag .. man får väl försöka optimera lite så man får en starkare magnet och kan sätta i en starkare fjäder så man slipper plocka ur brödet Sen tror jag att det är så enkelt att strömmen går direkt ut i glödtråden så det blir nog svårt att trimma ..