Permalänk
Medlem

burk för 9000 papp

Jag har suttit här och funderat på min nya dator.
Jag har satt ihop en för 9k, men är inte säker på att allt blir bra eller om allt ens får platts i burken. SKulle vara tacksam om ni kunde hjälpa mig så jag vet om jag ska ta den eller om ni helt enkelt hjälper mig få ihop en annan för samma budget.

Här är iaf den jag har plockat ihop:
http://www.komplett.se/k/shoplist.asp?mode=receive&si=449321&...

PS. chassi-fläktar och ljudkort har jag redan.

MVH Markus.

Permalänk
Medlem

är inte amd lite ute just nu?

hade satsat på Core 2 duo istället!

Permalänk
Medlem

Sant, men jag är måttligt säker på att prollen klarar av det mesta + att den är billig för prestandan, eller ?

Permalänk
Medlem

Lägg till 520kr istället och köp en C2D E4300 och ett Asus P5B, så kan du dra upp prollen till ca 2,7GHz eller mer.

CPU: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=330167&s=sc

Mobo: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=321781&s=sc

Sen kan du spara lite pengar genom att köpa en samsung hdd istället för seagate. http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=329044

Visa signatur

Corsair Graphite 600T||EVGA SN G2 650W||Asus TUF Gaming B550-Plus||AMD Ryzen 5 5600 X||Zalman CNPS9X||Corsair Vengence DDR4 2X8GB 2666MHz||Sapphire Radeon RX 6700XT||WD BLACK SN850 NVMe M.2 500GB

Permalänk
Medlem

Onödigt att klocka den när man kan köpa en lika vass utan att klocka ? Eller har jag fel ?

Permalänk
Medlem

De är ett smartare val att köpa en E4300 och klocka upp den till t.ex. 2,7Ghz för då är den bättre än en AMD FX 62 som körs i 2,8Ghz. Men du avgör själv om du vill köpa Intel eller AMD.

Visa signatur

Corsair Graphite 600T||EVGA SN G2 650W||Asus TUF Gaming B550-Plus||AMD Ryzen 5 5600 X||Zalman CNPS9X||Corsair Vengence DDR4 2X8GB 2666MHz||Sapphire Radeon RX 6700XT||WD BLACK SN850 NVMe M.2 500GB

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Minory
Onödigt att klocka den när man kan köpa en lika vass utan att klocka ? Eller har jag fel ?

Jag har ingen större koll på hur Intel står sig mot AMD oklockat, men jag vet därimot att Intel går klocka mer vilket många lurar sig på och tror att en e4300 är jätte mkt bättre än en 4600+ oklockat.

Permalänk
Medlem

Varför inte klocka upp denna prollen för ? Måste väl bli bättre då ?

Men men, tåls att tänka på.

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/shoplist.asp?mode=receive&si=449349&... imo, går ju över prisgränsen, men men... (Infinity klockar bättre än Ninjan, Ninjan är dock bättre i passivt läge)

Permalänk
Medlem

4600+ är bättre än E4300 oklockad. Så ska du inte klocka så mycket ska du lätt ta AMDn! Den är dessutom lite billigare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KuziN
http://www.komplett.se/k/shoplist.asp?mode=receive&si=449349&... imo, går ju över prisgränsen, men men... (Infinity klockar bättre än Ninjan, Ninjan är dock bättre i passivt läge)

2 gb ram är ganska obligatoriskt för mig som grejar mycket med bilder

Permalänk
Medlem

Fasen köp en Core 2 Duo även om du inte klockar så är dom grymt bra prestande/peng, det är AMDs modeller också, men bara saken att ha en Conroe/Allendale i bagaget är lite häftigt skämt åsido men jag skulle köpa en sådan.

Mycket snack om att överklocka och vissa har inte tänkt göra det, jag lovar att jag kan hjälpa dig personligen, ( över PM då ) om du vill överklocka den. Du kan överklocka den en hel del utan att köpa ny kylare eller dyra minnen. En E4300 med 5300 minnen brukar klara sig upp emot 2.4 Ghz utan någon ansträngning om du har ett passande moderkort. Jag lovar att den prestandan är grym jämfört med 4600+ och kostar inte mycket mer.

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emil_fh
Fasen köp en Core 2 Duo även om du inte klockar så är dom grymt bra prestande/peng, det är AMDs modeller också, men bara saken att ha en Conroe/Allendale i bagaget är lite häftigt skämt åsido men jag skulle köpa en sådan.

Mycket snack om att överklocka och vissa har inte tänkt göra det, jag lovar att jag kan hjälpa dig personligen, ( över PM då ) om du vill överklocka den. Du kan överklocka den en hel del utan att köpa ny kylare eller dyra minnen. En E4300 med 5300 minnen brukar klara sig upp emot 2.4 Ghz utan någon ansträngning om du har ett passande moderkort. Jag lovar att den prestandan är grym jämfört med 4600+ och kostar inte mycket mer.

Jag vet hur man klockar den, har gjort det på min nuvarande intel men så tänkte jag köpa en krafftig så jag slipper klocka. Jag menar, klocka 4600+ går ju också, så att om jag klockar 4600+ någon gång i framtiden så måste den väl vara bättre än E4300 klockad ?

Permalänk
Medlem

Okej, sry, menade inte så

En E4300 går att klocka så grymt mycket, det är den största fördelen med Core 2 Duo-processorerna. Om du ska klocka finns det inget annat än core 2 duo. 4600+ e ingen dålig CPU absolut inte, men om du ska klocka så köp en e4300, inget är garanterat men läs lite på forumet vad andra skrivit om den

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk
Avstängd

Har själv köpt en X2 3600+ och den fungerar super bra.
Har ochså Cosar 2GB i den.
Hårddisken är en Samsung T166 250GB 16MB SATA2
ochså den fungerar fint och tyst.

Visa signatur

Alienware Area-51 7500

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Minory
Jag vet hur man klockar den, har gjort det på min nuvarande intel men så tänkte jag köpa en krafftig så jag slipper klocka. Jag menar, klocka 4600+ går ju också, så att om jag klockar 4600+ någon gång i framtiden så måste den väl vara bättre än E4300 klockad ?

Nej, du kan inte klocka en 4600+ mer än till 2.6-2.9GHz i bästa fall.
E4300, däremot kan du med enkla medel lätt nå 3.0-3-2GHz och med lite ansträngning uppåt 3.5-3.6GHz, på luft.
Gör du det har AMD inget att konkurrera med oavsett prisklass.

Räkna också in att Intelprocessorn är runt 20% snabbare än AMD:n vid samma klock.

Mvh

Edit/ Iom att detta är en "köpråds-tråd" är den felpostad,
samt att topic:en är lite rolig; "9000 papp" är ju en daftologi då det blir "nio tusen tusen" dvs nio miljoner...

Permalänk
Medlem

När det gäller budgetsystem vinner AMD alla gånger.

3600+ = 800kr
mobo = 800kr
2gb minne = 1200kr
= 2800 kr

e4300= 1500kr
mobo (ds3/p5b) = ca 1200kr
minne 2gb =1200kr
= 3900 kr

När det gäller klockningen kan du dra upp en 3600+ till 2.8-3ghz. En e4300 kommer till ungefär samma när man kör med så billiga minnen. e4300 kommer givetvis fortfarande vara bättre även fast man inte kan klocka den till max , men när det gäller spel så spelar CPUn inte så stor roll jämfört med grafikkortet.
När man kör AMD har man 1000kr att lägga på ett bättre grafikkort vilket räcker till ett 8800GTX. 3600+@ 3ghz + 8800gtx spöar e4300 @ 3ghz + 8800gts 320mb.

Permalänk
Medlem

Det finns folk som kör Corsairs ValueRAM i över 800MHz,
vilket med E4300 gör 3.6GHz, förutsatt att kylningen räcker till, så...?

Mvh

Permalänk
Medlem

Lite ändrade planer nu
Jag har tjötar på far min så att han hjälper mig så jag får ihop 9500 kr.

Har nu plockat ihop följande:

- Cooler Master Centurion 5 Miditower ATX

- Hiper HPU-4M530 Type-M Black 530W ATX

- Cooler Master Hyper TX

- Gigabyte GA-965P-S3 / Asus P5B iP965 (inte säker)

- Intel Core 2 Duo E6400

- Corsair Value Select VS2GBKIT667D2 2x1024MB Kit (tot. 2GB) DDR2 PC2-5300 667MHz CL5

- Seagate Barracuda ST3250620AS 7200.10 250GB 7200rpm 16MB SATA2

- NEC ND-3550

- Gainward BLISS GeForce 8800GTS 320MB DDR3 TV-out DUAL DVI SLI-ready RETAIL PCI Express

Jag vet inte hur det är med kylningen för prollen men jag har för

Grafikkortet vet jag inte vilket märke som är bäst att ta, vet inte skillnader mellan dem så. Rekomendationer är varmt välkommna. Även moderkort´s alternativ är mycket varmt välkomna

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av getskägg
Det finns folk som kör Corsairs ValueRAM i över 800MHz,
vilket med E4300 gör 3.6GHz, förutsatt att kylningen räcker till, så...?

Mvh

Ja men då gäller det att man har tur med både minnena och CPUn, runt 3Ghz tror jag en person som aldrig klockat förrut skulle komma upp i med value ram, men det spelar fortfarande ingen stor roll. Även om han skulle köpa en extreme x6800 + 8800gts 320mb skulle det vara långsammare i spel än en x2 3600+@3ghz + 8800gtx