Funderingar runt "ACE RAW DEAL" nätagg!

Permalänk
Medlem

Funderingar runt "ACE RAW DEAL" nätagg!

Tjena!

Kollade lite på dustin häromdan på lite nätagg och såg att det fanns några olika "ACE RAW DEAL" Nätagg.

Ett på 620W
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010105614

Och ett på 520W
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010105612

Men det är ju sjukt låga priser på dom 620W kostar 455kr.
Tittade lite på hur många Ampere linorna klarade och det såg lite snålt ut.
Är dock inte så insatt i det hela, så är det nån som har några erfarenheter om nätagregatena?

Mvh Majkey

Visa signatur

AMD 5800X | MSI X570 Tomahawk | 4x8GB 3600CL18 | Palit 4080 OC Game Rock | Corsair AX860

Permalänk
Medlem

Amperen är i lägsta laget för nätagg med så pass hög effekt.. Frågan är om du behöver 520/620 Watt? Kanske lägga pengarna på ett 400Watt agg av bättre kvalitet.

Det finns 400 Watt agg som levererar tre stycken 12v linor med 16A på varje.. fast då kostar det mer än 455kr

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soulnut
Amperen är i lägsta laget för nätagg med så pass hög effekt.. Frågan är om du behöver 520/620 Watt? Kanske lägga pengarna på ett 400Watt agg av bättre kvalitet.

Det finns 400 Watt agg som levererar tre stycken 12v linor med 16A på varje.. fast då kostar det mer än 455kr

Japp, kände mig lite osäker så det fick bli ett "COOLER MASTER EXTREME POWER ATX12V 2.0 380W". Kändes som det var ett säkrare kort.

Visa signatur

AMD 5800X | MSI X570 Tomahawk | 4x8GB 3600CL18 | Palit 4080 OC Game Rock | Corsair AX860

Permalänk
Medlem

Re: Funderingar runt "ACE RAW DEAL" nätagg!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Majkey
Tjena!

Kollade lite på dustin häromdan på lite nätagg och såg att det fanns några olika "ACE RAW DEAL" Nätagg.

Ett på 620W
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010105614

Och ett på 520W
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010105612

Men det är ju sjukt låga priser på dom 620W kostar 455kr.
Tittade lite på hur många Ampere linorna klarade och det såg lite snålt ut.
Är dock inte så insatt i det hela, så är det nån som har några erfarenheter om nätagregatena?

Mvh Majkey

Specifikationerna är rena fantasisiffror och även om det trots det skulle kunna vara bra så är det oftast ett väldigt tydligt tecken på usel kvalité

Nätagg +3.3v +5v +12v1 +12v2 ACE RAW DEAL 620W 30A 30A 14A 15A Chieftec GPS-450 30A 28A 14A 15A

Något är uppenbarligen fel när ett 620W agg endast ger 10W mer än ett mediokert 450W agg. Undvik!

(Jag tog Chieftec agget som gämförelse bara för att det råkade ligga ett brevid mig)

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk

*Återupplivar död tråd*

Jag börjar själv fundera lite på detta agg. Specifikationerna som Curly skrev kan inte ha varit riktigt friska då de är helt annorlunda enligt den officiella hemsidan: http://colorcase.se/webshop/include/hemsidor/ace-case/620.htm... . 20A på var sin 12V-rail låter ju bra, plus att det är ett svenskt företag med säte i Mölndal.

Har nån testat det här agget? Tänkte använda det ihop med ett 8800gts 640mb och C2D E4300. Det är ju löjligt billigt, 455 spänn på dustin.

Visa signatur

VD för Glowpad UF

Permalänk
Medlem

Bättre å lägga ett par slantar till så man garanterat får ett stabilt system, bara för att det står ett par siffror på hemsidan betyder det inte att den levererar har dock inte lyckats får tag på något test med det agget.

Satsa på ett med gra kvalle direkt speciellt om du ska överklocka också.

Permalänk

Visst, men det är din subjektiva åsikt. Varken du eller jag har testat agget, och det finns inte helle några tester på internet. Vem vet, det kan vara ett skitbra agg som de säljer billigt för att visa sig på marknaden.

Visa signatur

VD för Glowpad UF

Permalänk
Medlem

Om du inte behöver 620 watt så kan du ju lägga pengarna på ett 400Watt av annat märke istället..

Detta bör vara stabilare.. och tystare
http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=FORT400...

En kompis köpte Ace 520Watt och det är ingt alternativ om du har en tyst dator i övrigt. Jetplans-varning.

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MandrillHaren
Visst, men det är din subjektiva åsikt. Varken du eller jag har testat agget, och det finns inte helle några tester på internet. Vem vet, det kan vara ett skitbra agg som de säljer billigt för att visa sig på marknaden.

Det är billigt enbart för att de snålat in på komponenterna.
Underdimensionerade kondensatorer och spolar, dålig filtrering etc.
Effekten som anges är peak power, istället för kontinuerlig effekt som anges hos kvalitetsnätaggregat.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

En kille skrev att han drev 12 diskar med detta och hans system var stabilt.... Jag har beställt det till min AMD X2 4200. 449Ke. på www.NetOnNet.se

Permalänk
Medlem

Jo men 12 diskar säger inte särskilt mycket om hur stabilt nätaggregatet är på t.ex 12v railen eller hur hög effektivitet. Skulle vara bra om någon kunde kolla vad dom har för kondensatorer i dom.

Visa signatur

|Chassi: Antec P182 |PSU: Corsair 520w |Moderkort: Gigabyte P35-DS4 |CPU: Intel Core 2 Quad Q6600 B3 @ 2.4GHz + Scythe Mine 1100 Rev.b |GPU: Gainward 8800Ultra @ 650/2250 |Minne: 4GB Corsair 6400 CL4 |HDD: WD 500gb 7200rpm |Ljudkort: Creative SB X-Fi Fatal1ty Pro| - |Samsung 206BW (R)

Permalänk

Har just köpt ett ACE RAW DEAL 620W. Låter bra på deras hemsida och på Dustin. Men fungerar säkert som ett mediokert nätagg. Jag har ändå inte någon särsklilt krävande dator.

AMD Athlon 64 X2 4600+
Crossair 1 GB RAM-minne
MSI "någonting" moderkort
PNY Geforce 8600GT 256mb GDDR3 PCI-E
Två skit små hårddiskar på 10 + 14.4 gb
En CD/DVD LÄSARE(Ingen brännare, en skitgammal pryl)
APEVIA X-PLORER (massa blå neon ljus och 3 fläktar)

Hoppas att jag kan köra allt detta med detta nätagg. Har sett både bra och dåliga rekomendationer för detta nätagg. Men man får ju aldrig veta om det är bra eller inte om man inte provar det. Sett många som klagar på att detta nätagg är väldigt högljudt men det spelar för mig ingen roll eftersom min dator inte står på mitt rum. Dessutom så spelar jag musik eller spelar hela tiden.

Men är det någon som har provat detta nätagg än? Jag får mitt på måndag skulle jag tro.

Permalänk
Medlem

Det bör gå finemang då ditt system är väldigt snålt, drar LÅNGT från 620W, men varför inte köpa ett Corsair 450W, kostar ju inte så himla mycket mer, och lär vara väldigt stor skillnad i kvalitet.

Personligen så tycker jag det är mindre smart att köpa ett "kasst" agg, då det kan ha sönder andra komponenter när det dör.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MandrillHaren
Visst, men det är din subjektiva åsikt. Varken du eller jag har testat agget, och det finns inte helle några tester på internet. Vem vet, det kan vara ett skitbra agg som de säljer billigt för att visa sig på marknaden.

Finns en tråd om just Ace aggen där folk har skrivit vad dom tycker när dom testat det och det är inga goda visitord direkt.

UL-number fattas, vilket är standard på alla agg med god kvalité sen Fulltec kondingar som har låg kvalité så NEJ TACK! FSP 350w för 320kr på www.inet.se är ett 10000ggr säkrare kort.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...
Tråden om Ace för övrigt.

Permalänk

Ace raw deal har en ripple som överstger de tillåtna gränsvärden enligt AT12 specen. En för hög rippel kan skada dina komponenter på sikt.

Gränsvärdena för rippel enligt ATX specifikationen är;

på +12V och -12V; 120 mV
på +3.3V, -5V, +5V och +5vsb; 50mV

Enligt Ace hemsida har samtliga agg följande rippel;
+12V; 150mV
-12V; 150mV
+5V; 150mV
-5V; 150mV
+3.3V; 80mV
+5vsb; 60mV

Jag har inte sett någon test av Ace aggregaten, antingen vill inte Ace ha sina agg testade, eller så tycker ingen att det är värt att testa dem.

Håller med fesen. NEJ TACK.

Permalänk
Medlem

He he, får ända inflika att jag kör mitt system med klockad x2 prolle + 2 sata diskar + Gigabyte 8800GT 700/920Mhz (Zalman) 100% stabilt med mitt Ace... Ligger på 12.2V vid "full load"...

MEN detta Ace agget följer med chassiet "Ace clubs", "ACE 480W" (märkt max 500W) så det är kanske bättre quality på det än "Raw deal" aggen...

R.

Visa signatur

AMD X2-6400+@3.4Ghz|Gigabyte 8800Gt@ 700/1715/950|2Gb Corsair DDR2 800Mhz Cl4|AsusM2A-WM Hdmi.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ricky_SE
He he, får ända inflika att jag kör mitt system med klockad x2 prolle + 2 sata diskar + Gigabyte 8800GT 700/920Mhz (Zalman) 100% stabilt med mitt Ace... Ligger på 12.2V vid "full load"...

MEN detta Ace agget följer med chassiet "Ace clubs", "ACE 480W" (märkt max 500W) så det är kanske bättre quality på det än "Raw deal" aggen...

R.

ja det fungerar kanske, men för hög rippel gör att dina komponenter kan dö för tidigt. Vad finns det som säger att ditt agg som levereras med ett chassi inte har ett för högt rippel, när de andra har det?
Finns absolut ingen anledning att köpa ett agg som inte håller ATX12V specen.

Permalänk
Medlem

Well, det är märkt att det håller "ATX 2.2 (1?)" standard, så återförsäljaren får stå för eventuella "dödsfall" i hårdvaran...

En datorbutik här i stan har dessa chassie med ACE agg i sina datorpaket o har sålt 100+ av dom... har själv 2st som går 24/7... (håller tummarna)

Men, håller med om att "ACE raw" är helt felmärkta... Mitt agg heter Ace AL8500BTX

R.

Visa signatur

AMD X2-6400+@3.4Ghz|Gigabyte 8800Gt@ 700/1715/950|2Gb Corsair DDR2 800Mhz Cl4|AsusM2A-WM Hdmi.

Permalänk
Medlem

Sen så kan ju dåliga nätagg få roliga effekter som hårddiskar som stänger av helt plötsligt. Jättekul i XP näatemet låser sig för att det är helt beroende av hårddisken ^^.

Var visserligen på ett Q-tec 550W agg men jag skulle inte tro att Ace aggen håller mycket högre kvalité.

Permalänk

Jag hoppas verkligen att det går bra för dig.

Vad gäller butiker så litar jag inte på dom, de säljer de agg de kan tjäna mest pengar på. Många säljare vet inte ens vad de pratar om. Det finns bra säljare, men också många mindre bra.

Jag vet inte vad som står på ditt aggregat, men på de agg som säljs separat står det "ATX 12V 2.0V "compatible " på. Det betyder att aggen kan driva en 2.0 rigg, inte att de uppfyller kraven.

Om ett agg uppfyller ATX12 specen ska det stå "ATX 12V 2.0 compliant" inte "ATX12V 2.0 compatible". Det är en stor skillnad mellan att uppfylla kraven och att vara kompatibelt med någonting

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Har också en butik i Stan med jävligt roligt utbud. Ace Raw Deal och Xion. Sedan har dom bara Tagan som är så mycket dyrare. Inga billigare nätagg utan antingen skit, eller bra för en stor peng

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Har också en butik i Stan med jävligt roligt utbud. Ace Raw Deal och Xion. Sedan har dom bara Tagan som är så mycket dyrare. Inga billigare nätagg utan antingen skit, eller bra för en stor peng

Köp på nätet

Permalänk

Har just installerat mitt nya ACE RAW DEAL 620W och mitt första intryck när jag öppnade post-paketet var, "Vilken snygg förpackning!". Ser urläcker ut. Och man märker knappt att det är ett budget agg. Alla kablarna har "strumpor" och allt ser väldigt bra ut.

Har nu installerat det och det flyter än så länge på bra. Kan nu köra alla spel utan att dator hänger sig pga. mitt gammla nätagg som var alldelles för klent.

Vet ju inte hur det funkar om några veckor/månader men just för tillfället så är jag nöjd. Men så just nu så rekomenderar jag verkligen ACE RAW DEAL som ett bra budget agg för dem som inte kan/vill hosta upp mer än 500 kr.

Om det är någon som är intresserad så kan jag lägga upp lite bilder på förpackningen och agget.

//Mikael

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar INGEN att köpa Ace. Mitt agg stängde av sig random vid belastning. Dödade dessutom en av mina dvdbrännare. Och nej jag hittar inte på, så antingen fick jag ett riktigt dåligt måndagsex eller så är de så dåliga! Köpte ett Corsair HX520 och nu är allt frid och fröjd! Ingen random avslutning vid belastning (inte ändrat hårdvaran)

Så, UNDVIK!

Permalänk
Hedersmedlem

Alla kan tillverka billiga agg som ser bra ut utanpå eftersom det knappt kostar någonting.

Det som verkligen kostar är kvalitetskomponenter och bra konstruktion inuti, vilket Ace uppenbart inte har eftersom det inte ens uppfyller ATX-specen. Det bättre aggen ligger kanske runt hälften av tillåtet rippel enligt ATX vid max angiven effekt. Betydligt mindre under den gränsen.

Är man rädd om sina saker bör man inte använda ett sådant "högrippel"-agg hur fint det än är på ytan. Tro mig jag vet, av egen bitter erfarenhet. Uppfyller inte ett billigt agg ATX ens som nytt lär det snart bli synd om tex moderkortets egen strömreglering (speciellt kondensatorerna) som konstrueras utifrån en viss standard.

En anledning till döda moderkort och svullna kondensatorer är just rippel. När man går över den specificerade gränsen för just den kondensatortypen börjar hettas kondensatorn upp och börjar bilda farliga mängder gas (ofta vätgas, beror på typen). ESR ökar (serieresistansen) och det bildas ännu mer värme i ett accelererande tempo tills att kondensatorn oftast spricker och till sist kortsluter.

Detta är ett ansenligt problem på moderkort eftersom det krävs väldigt låg ESR för tex processormatningen och det innebär oftast vattenbaserad elektrolyt som är extra känsliga för gasbildning. Ju billigare/sämre kondensator desto fortare går det.

Ett Corsair VX450 är betydligt snällare mot komponenterna och mycket bättre prestanda överlag. Innehåller kvalitets-kondingar som UCC, Hitachi och Rubycon som fungerar felfritt även efter många år. Mycket ovanligt om du inte köper proffsagg för server-bruk och då talar vi helt andra priser.

Prisskillnaden är runt en 100-lapp. Är inte övriga datorn värd det?

Edit: Läsning för er som är intresserade av ämnet: http://industrial.panasonic.com/www-data/pdf/ABA0000/ABA0000T...

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blackmamba
Om det är någon som är intresserad så kan jag lägga upp lite bilder på förpackningen och agget.

//Mikael

Det har jag redan gjort, i huvudtråden om ACE. http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=67547...

Men dödsdomen har fallit över ACE. Jag trodde själv att ACE aggen var prisvärda, men tiden har gått och killar som stefan555 och skott har fått mig på bättre tankar. Och mitt ACE nätagg gjorde också sitt jobb, men jag vågar då inte låta det driva någon av mina riggar idag. För jag vill sova gott om natten helt enkelt.

MVH laggarbacken

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk

Jag skulle mycket hellre satsa på ett Corsair VX450. Det är stabilt, tyst, kraftfullt och innehåller bara kvalitetskomponenter. Det ger 33A på 12V-linan, vilket förmodligen är lika mycket eller mer än vad ett ACE 620W ger på 12V. ACE skriver dock aldrig ut vad deras aggregat ger totalt på 12V-linorna tillsammans. (Det går f.ö. inte att bara lägga ihop värdena per lina, då dessa endast är vad en lina klarar maximalt innan överströmskyddet slår till)
Jag är mycket skeptisk till ACE, då de är grovt överspecificerade, ger för högt rippel och innehåller budgetkomponenter.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Jag har haft mitt Ace Raw Deal 520w ett tag nu, och har under julhelgerna köpt nya kraftigare datordelar.

Det klarade faktiskt av att driva en E2160@2880MHz, ett 8800GTS 512MB@780MHz GPU, moderkort, 2GB Corsair XMS2 6400C5DHX, en hårddisk och DVD brännare. Men jag tyckte det var underligt att vcore hoppade mellan 1.39v och 1.41v, utan att något speedstep eller liknande var påslaget, utan load, i windows. Fast kanske var någon process i bakgrunden som påverkade processorn ojämnt.

Däremot har överklockning av CPU och GPU över ovanstående värden gått väldigt vingligt, trots att många användare lyckats bättre med CPU och framför allt minnen som jag inte kan överklocka 1MHz ens. Jag har mer och mer misstänkt att strömmen från Ace:t inte är riktigt "clean", men har inga bevis.

Grejen är att jag köpte nytt nätaggregat igår, av två skäl. Dels för att jag inte litatde på Ace:t till 100%, även om det gått bra hittills, men framför allt för att det var alldeles för högljutt för min smak.

Det nya fick bli ett Corsair HX520 på MediaMarkt (japp, de ska tydligen börja med nån sorts entusiast-hörna, det var kul tyckte jag, i Norrköping i alla fall. Jag prutade ner det från 999:- till 899:- eftersom det går att få på nätet för c:a 860:- som billigast med frakt).

Det nya är precis vad jag önskade, knäpptyst! Och jag är petig. Dessutom modulärt = mindre kablar, och jag tror att fast de båda säger 520w på förpackningen så borde skillnaden vara grotesk :).

Nej, mitt Ace får bli backup nätaggregat till något annat projekt. Jag har en hel del gamla datorer som vill ha ström ibland, och de drar inte i närheten så mycket ström som speldatorn ovan. Fast jag har ett gammalt 300w noname som jag hittade i vårt grovsoprum, det var dött när jag först tog upp det, men nu funkar det perfekt! Och det är faktiskt jättetyst också! Fast inte som Corsair:et förstås. Jag kanske skulle kört min speldator på det?

Summa summarum: Ace funkar faktiskt, men det känns som en nödlösning. Det är absolut inte tyst, och ingen bra review av det kan bekräfta specifikationerna. Däremot är det billigt, jag fick mitt för ~290:- med frakt (student på Dustinhome.).

Visa signatur

Spel: Intel i5 9600K@4,8GHz | Hydro H100i Pro | 32GB Vengeance RGB Pro 3000MHz | Z390 Gaming X | HX750 | GTX1060 6GB | MSI Optix G273QF | Corsair Obsidian 500D RGB | EVO 970 Pro 500GB + EVO 980 1TB
Barnens: Intel i7 920 | 16GB Corsair | GA-X58A-UD7 | HX520 | GTX460 SLI | P182 | EVO 840 256GB

Permalänk

Beställde det igår, fick det idag.. snabbt och bra.. FÖRUTOM att nätagget lät som f*n!

Visa signatur

I like turtles

Permalänk
Medlem

rätt onödigt att bumpa en över 1 år gammal tråd.
jag funderar förresten också på ett ace raw 620 watt då mitt gamla 420w colors(h)it agg håller på att ge upp.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur