Ubuntu 7.04 är släppt

Permalänk
Melding Plague

Ubuntu 7.04 är släppt

Idag släpptes som väntat den skarpa versionen av Ubuntu 7.04 som går under kodnamnet Fiesty Fawn.

Läs nyheten: Ubuntu 7.04 är släppt

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Ska ta och bränna mitt första Unix prog nu så

hoppas verkligen att jag slipper dras med M$ skit som man tvingas köra på brist av annat bättre!

6.06an testade jag och är den minst lika bra som den så skippar jag M$ med dirext!

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Hedersmedlem

Blir garanterat en installation på min laptop. Hinner inte förrens imorgon dock. Skall bli intressant och se om mitt ljud och trådlösa nätverkskort går igång också.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

Hur är det med språkstöd finns det på svenska.

Permalänk

Sen så lät det trevlig med att dell leverera deras datorer utan xp och med ubuntu om man ville det.

Jag överväger att gå över helt till linux p.g.a. jag sällan spelar på datorn nu mera och det finns bra mediacenter lösningar till linux med.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Avstängd

Påväg ner...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Har installerat det på min WS nu. Dock ny i linux så kan inte så mycket men Ubuntu verkar lätt. Har bara grejat med ArkLinux idag i skolan. Men har en fråga vilka nvidia drivare skall man installera? just nu har jag inga. eller de som installeras från början? just nu så är max upplösningen 1024x768. Och bilden är lite centrerad till höger och kan endast ha 60Hz på skärmen. :/

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Hedersmedlem

Uppgradering pågår

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Avstängd

Trevligt att ny version av Ubuntu kommit.

På Dell's sida står det att Michael Dell använder Ubuntu Linux hemma på sin laptop.

Hoppas på flera Linux-relaterade nyheter på SweClockers!

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk
Medlem

happ, får man uppgradera lekburken då

Permalänk

DualCore:
har inte brännt mitt ännu , dock så tror jag språkstödet duger rätt bra faktist. dock så finns det nog endeldelsaker som inte ändras till svenska även om man ställer indet men är man någorlunda kvick i huvudet på engelska så duger det nog gott

Dock någon som vet hur man ska bränna det för att det ska upptäckas som en "instalations cd" ?

har packat upp det och lägger man sedan bara alla filer så som det visas och sen bränner eller måste man fixa något med att de ska startas efetr post?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
DualCore:
har inte brännt mitt ännu , dock så tror jag språkstödet duger rätt bra faktist. dock så finns det nog endeldelsaker som inte ändras till svenska även om man ställer indet men är man någorlunda kvick i huvudet på engelska så duger det nog gott

Dock någon som vet hur man ska bränna det för att det ska upptäckas som en "instalations cd" ?

har packat upp det och lägger man sedan bara alla filer så som det visas och sen bränner eller måste man fixa något med att de ska startas efetr post?

Du ska inte packa upp det Det är en ISO fil

Permalänk
Medlem

Normalt bränner man ju .iso filen

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adisbladis
Du ska inte packa upp det Det är en ISO fil

har jag dragit hem fel fil eller gjort fel?

den kom inte iaf i ISO format utan i WinRAR format och heter

ubuntu-7.04-desktop-i386?

ska ju ha det på en skiva man kan instalera det via o inte genom ett annat os så att säga.:S

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

om man inte har bränningsprogram syns det som en rar fil, men jag installerade nero7 och det hittade det som en img. fil så sen funka det..

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

ISO´filen är RAR filen, så du ska bara lägga in rarfilen i Nero o köra.

Visa signatur

CCNP
FCSS

Permalänk

ååå så trevligt, får se om det går att installera, eller iaf påbörja installationen direkt från windows nu då

Permalänk
Medlem

Tycker Ubuntu väldigt bra och smidigt att installera... de som fattas i huvudinstallationen av upphovsrätts orsaker och liknande kan man fixa väldigt smidigt med hjälp av ett program som heter Automatix. Alla ni som använder Ubuntu för första gången se till att ladda ner de också. Här är addressen.

http://www.getautomatix.com/

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vasadu
Tycker Ubuntu väldigt bra och smidigt att installera... de som fattas i huvudinstallationen av upphovsrätts orsaker och liknande kan man fixa väldigt smidigt med hjälp av ett program som heter Automatix. Alla ni som använder Ubuntu för första gången se till att ladda ner de också. Här är addressen.

http://www.getautomatix.com/

Exakt vad gör den saken?
ska ta och testa mitt första Linux system på redigt ihelgen så..

är detta ett tilllägg som man instalerar efetr man instalerat Ubuntu?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

måste man bränna? kan man inte installera på sin andra disk och köra installationen i XP så att säga?

/D

Visa signatur

Stationär: R9 5900X - B550-F GAMING WIFI II - 2x16GB DDR4 3600MHz CL16 - Radeon RX 9070 XT - Fury Renegade 2TB + 970 EVO Plus 1TB - 750W 80+ Gold - Fractal Design Define C - Samsung LC49RG90
Bärbar: MacBook Pro 14 M3
Mobil: Apple iPhone 16

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Exakt vad gör den saken?
ska ta och testa mitt första Linux system på redigt ihelgen så..

är detta ett tilllägg som man instalerar efetr man instalerat Ubuntu?

What is Automatix2?

* Automatix2 is a graphical interface (written in python and bash) for automating the installation of the most commonly requested applications in some Debian based distributions.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har aldrig riktigt fastnad för Ubuntu, men med Linux finns det att välja och vraka efter smak.

Språkstöd: Ubuntu har mycket bra språkstöd. Egentligen dyker först problem upp vad gäller program utanför själva operativ systemet, men det är ju samma i XP; alla program har inte fullt språkstöd.

Någon nämnde automatix, men för den som vill veta vad som händer och kanske lära sig lite på vägen, så rekommenderar jag följande guide:
http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu_Feisty

Alternativt också: http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu_Edgy - eftersom Feisty guiden inte är helt komplett ännu.

Ubuntu innehåller inte patentskyddad multimediastöd och drivrutiner, men guiderna ovan förklarar enkelt hur man anpassar systemet efter egna önskemål.

Permalänk

Dedde, vad jag vet så är att bränna .iso filen det enda alternativet. Låter som du inte kört unix tidigare så jag råder dig att pröva först innan du börjar installera. Leta runt ett par timmar så du upptäcker lite innan du ger dig in i det underbara landet ubuntu. Har använt det ett tag nu och det blir bara bättre och bättre. Hur funkar dual boot med denna version? Någon som har prövat?

Permalänk
Medlem

Blir till att installera ubuntu 7.04 i helgen då man har tid. Undertiden får man väll seeda på torrent och se hur hög ratio man kan få med en 10lina den springer iväg rätt fort när storleken ändå bara är 700mb på den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sucker121
Dedde, vad jag vet så är att bränna .iso filen det enda alternativet. Låter som du inte kört unix tidigare så jag råder dig att pröva först innan du börjar installera. Leta runt ett par timmar så du upptäcker lite innan du ger dig in i det underbara landet ubuntu. Har använt det ett tag nu och det blir bara bättre och bättre. Hur funkar dual boot med denna version? Någon som har prövat?

nä har inte kört unix, eller jag fixade det förut, men då fuckade mbr:en sig och jag va tvungen att formatera för att kunna spela och få tillbaka xp.. sen dess har jag inte vågat men nu tänkte jag testa.. så hur blir det om man installerar denna? dualboot? fungerar det?

/D

Visa signatur

Stationär: R9 5900X - B550-F GAMING WIFI II - 2x16GB DDR4 3600MHz CL16 - Radeon RX 9070 XT - Fury Renegade 2TB + 970 EVO Plus 1TB - 750W 80+ Gold - Fractal Design Define C - Samsung LC49RG90
Bärbar: MacBook Pro 14 M3
Mobil: Apple iPhone 16

Permalänk
Medlem

Dualboot funkar fint. Gick iofs ifrån Edgy till Feisty, ingen ny-install. Men har svårt att tro att det skulle vara några problem. Har Feisty och XP Pro inne.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk

Du har inte en tom disk att pröva med? Då kan du ju pröva utan att riskera jobbet att installera xp igen. Jag fick tag på faisty för några dagar sedan men har tyvärr inte hunnit pröva tillräckligt för att uttala mig pga en del krångel (datorns fel inte ubuntu). Jag har dock tidigare kört dualboot och det har fungerat bra men jag köpa mig två chieftech rack från komplett så jag kan dra ut diskarna lätt.

Permalänk

Jag funderar faktiskt också på att dra hem Ubuntu, många år sedan jag sist körde linux på någon av burkarna så jag är riktig ringrostig.
Ska bli roligt och se vad som har hänt, folk säger ju att linux -'07 inte är samma som linux -'04. Och jag använde främst linux runt -'97 så.. Jag har allt använt linux därefter, men inte som primärOs.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

är linux mer lättdriven än windows?

Visa signatur

| Antec Solowannabe | Corsair HX520W | Phenom X2 550 | Noctua NH-U12P | Asus M4N82 Deluxe | Zotac GT240 | Samsung 320GB | Crucial Ballistix 2x1024MB |

Permalänk

darkwingduck: Svar ja, en dator med win drar ordentligt mycket mer kräm än en med ubuntu gör.