Ubuntu 7.04 är släppt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wwraver
Det där fann jag aningen roande Att folk inte läser vad som skrivs är helt fantastiskt. Eller så finns det helt enkelt folk med en muterad tolkningsförmåga, ursäkta uttrycket.
Jag gav ett svar, med glimten i ögat, på någon som skulle ha Vista till att spela. Kolla runt eller testa själv så märker du hur värdelöst optimerat systemet är, och att det är bättre att ha XP till sådant.

Snarare tråkigt att man inte kan skriva i en Linux-tråd utan att nyinskolade Linux-fanboys (inget negativt om Linux överhuvudtaget) misstolkar och går till angrepp på helt fel premisser.

Efter att ha följt Linux-utvecklingen sedan iaf 2000 och kört diverse distar sedan 2004 på olika burkar skulle jag knappast kalla mig nyinskolad. Jag är bara så jävla trött på alla tomtar som ska dra in och beklaga sig över Windows i varenda diskussion. Om du nu är en riktig entusiast som vill att Linux ska spridas och bli betydligt mer etablerat borde du ju också förstå att det inte är något systemet tjänar på. Nåja.

Att Vista är dåligt optimerat kan jag inte heller hålla med om, inte heller att det är kraschbenäget. De tester som har gjorts visar att Vista har prestanda som för det mesta ligger runt 5-8% under det XP presterar. Jämför detta med övergången till XP från 98, då skillnaderna var betydligt större, till XP:s nackdel. Detta med drivrutiner som varit riktigt dåliga från t.ex. Nvidia.

Men tråden handlar ju om 7.04, så nu lägger jag ner det här.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk

Efter att många tjatar på att ATI's drivrutiner..

så hur svårt skulle det vara att fixa så 1024*1280 funkar med ett sapphire radeon 9250 256mb

är ju ett gammalt B kort men funkar fint för mig iaf

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Hedersmedlem

FULLMOON: ATI:s eller nVidia:s egna drivrutiner är endast nödvändiga för full 3D accelleration, vilket betyder att open source drivrutinerna bör fungera bra så länge du inte siktar på att att spela mer krävande OpenGL spel och ha 3D desktop effekter. Om ingen miss gjorts så borde Ubuntu installera rätt open source drivrutin för att ge dig en snabb och fungerande desktopmiljömiljö och fullt filmmedia stöd.

Permalänk
Medlem

Beryl dog när jag uppgraderade

Verkar vara en bug, får vänta på fix

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk

Skulle lära mig ubuntu bara det funka med GF8800GTS

Visa signatur

Asus P5W-DH Deluxe (1707 BIOS, rev 1.04G), Conroe E6600 L632A604 @ 400x8 - BIOS vCore 1.43, Corsair TWIN2x2048-6400C4D Dominator, Geforce 8800GTS, Tagan EasyConnect 530W, Seagate Barracuda 120 GB (for OS's), Samsung 400 GB (data), NEC 3550A DVD, Noctua NH-U12, Antec P182B. WD Raptor 74/150 GB (for OS's) Ska inhandlas[/B]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av martin.mev
Skulle lära mig ubuntu bara det funka med GF8800GTS

Ubuntu fungerar med 8800 serien

Permalänk
Medlem

Läste lite i den här tråden förut, och såg att många hade problem med upplösningen. Råkade nyss snubbla över denna länk, och tänkte att någon kanske skulle uppskatta den (har inte orkat kolla om någon annan gett svar på det problemet redan).

För övrigt har jag äntligen vågat kasta ut Windows från bärbara, och nu är det istället en Kubuntu-installation som fått ta över. Sensmoral: drakarna kan kasta ut fönstren.

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Ubuntu fungerar med 8800 serien

Jo visst.. har du någon ny "how to do" guide? Läs massor och det verkar som det krävs mycket kunnande för att men ska lyckas få igång det.

Visa signatur

Asus P5W-DH Deluxe (1707 BIOS, rev 1.04G), Conroe E6600 L632A604 @ 400x8 - BIOS vCore 1.43, Corsair TWIN2x2048-6400C4D Dominator, Geforce 8800GTS, Tagan EasyConnect 530W, Seagate Barracuda 120 GB (for OS's), Samsung 400 GB (data), NEC 3550A DVD, Noctua NH-U12, Antec P182B. WD Raptor 74/150 GB (for OS's) Ska inhandlas[/B]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av martin.mev
Jo visst.. har du någon ny "how to do" guide? Läs massor och det verkar som det krävs mycket kunnande för att men ska lyckas få igång det.

ptja, det man behöver göra är att se till att den senaste nvidia drivern är installerad.

Här är en avancerad howto för att installera den senaste drivrutinen.

apt-get install nvidia-glx-new

Permalänk
Medlem

fan nu har jag skitigt i det bla skapet. Jag dela upp min C och korde in ubuntu pa en partion men nu hittar den inget OS nar den ska boota upp?

Hur ska jag losa det har? sitter just nu i live cd med ubuntu

har vista pa en part sen ubuntu pa den andra alla filer ligger kvar pa bagge partionerna.

nagon som har en losning?

Visa signatur

iMac 27" 2.8GHz Quad-Core Intel Core i7 - 8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - ATI Radeon HD 4850 512MB - 2TB Serial ATA Drive - 8x double-layer SuperDrive

Permalänk
Medlem

T-birds: Kanske är MBR som har blivit knasig, kör en fixmbr från en winXP skiva. Eller fixa det från Ultimate Boot Cd

Permalänk
Hedersmedlem

Ok, Vista installationen fanns redan sedan tidigare, eller hur? Efter det har du installarat Ubuntu om jag förstår det rätt till den andra partitionen? Under installationen av Ubuntu, var valde du att installerade Grub (boot-loader)?

Eftersom du nu kör live-cd:n, betyder det att du vid uppstart inte hamnar någonstans alls?

Om du kommer åt filerna på Ubuntu partitionen, öppna följande fil om den finns: "menu.lst" (du hittar den /boot/grub/menu.lst). Visa vad den filen innehåller.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
FULLMOON: ATI:s eller nVidia:s egna drivrutiner är endast nödvändiga för full 3D accelleration, vilket betyder att open source drivrutinerna bör fungera bra så länge du inte siktar på att att spela mer krävande OpenGL spel och ha 3D desktop effekter. Om ingen miss gjorts så borde Ubuntu installera rätt open source drivrutin för att ge dig en snabb och fungerande desktopmiljömiljö och fullt filmmedia stöd.

Okey tackar för svaret

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd

Bra att xubuntu och kubuntu 7.04 kom samtidigt! Håller just på att installera xubuntu på en Thinkpad 600T, PII-300, 96 MB RAM.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Min windowsdisk värkar vara helt fuckt upp alltså... vete fasen vad som hände. Det skumma e ju att den inte bootar någon av os:en, den säger bara no oprative systems.

ajja skit i samma va det.. kör ubuntu nu iallfall men skulle villa veta ett par saker

hur/vart kan jag läsa om wine och hur man instalerar det och använder det gärna på svenska?

Visa signatur

iMac 27" 2.8GHz Quad-Core Intel Core i7 - 8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - ATI Radeon HD 4850 512MB - 2TB Serial ATA Drive - 8x double-layer SuperDrive

Permalänk

Finns en tråd också som kan vara kul att kolla in

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Visa signatur

Jag har en dator?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T-birds
hur/vart kan jag läsa om wine och hur man instalerar det och använder det gärna på svenska?

Antagligen ont med svenska guider. Får väl vara gullig och skriva en simpel howto:

sudo apt-get install wine

Sedan för att starta ett program genom wine

wine sökväg

exempel:
steam.exe ligger på skrivbordet

wine /home/username/Desktop/steam.exe

För att göra lite inställningar i wine

winecfg

Ett hett tips kan ju vara att gå in på manualsidorna för programmet. För att komma åt ett programs manual skriv

man programnamn

står precis hur det fungerar.

Sen funderar jag på om google är trasigt eller ur funktion för vissa. Ska man lära sig något får man börja söka upp information först, hittar man inget vettig får man fråga Engelska borde de flesta kunna år 2007.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Antagligen ont med svenska guider. Får väl vara gullig och skriva en simpel howto:

sudo apt-get install wine

Sedan för att starta ett program genom wine

wine sökväg

exempel:
steam.exe ligger på skrivbordet

wine /home/username/Desktop/steam.exe

För att göra lite inställningar i wine

winecfg

Ett hett tips kan ju vara att gå in på manualsidorna för programmet. För att komma åt ett programs manual skriv

man programnamn

står precis hur det fungerar.

Sen funderar jag på om google är trasigt eller ur funktion för vissa. Ska man lära sig något får man börja söka upp information först, hittar man inget vettig får man fråga Engelska borde de flesta kunna år 2007.

gronis@gronis-desktop:~$ sudo apt-get install wine
Password:
Läser paketlistor... Färdig
Bygger beroendeträd
Läser in tillståndsinformation... Färdig
Paketet wine är inte tillgängligt, men ett annat paket hänvisar till det.
Detta betyder vanligen att paketet saknas, har blivit föråldrat eller
bara är tillgängligt från andra källor
E: Paketet wine har ingen installationskandidat
gronis@gronis-desktop:~$

får jag bara

Visa signatur

Permalänk

Sist jag använde Ubuntu så var jag tvungen att formatera om partitionen till något skumt filsystem. Väl inne i ubuntu kunde jag inte komma åt några av mina NTFS diskar... Är det så fortfarande?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nephropathia
Sist jag använde Ubuntu så var jag tvungen att formatera om partitionen till något skumt filsystem. Väl inne i ubuntu kunde jag inte komma åt några av mina NTFS diskar... Är det så fortfarande?

Skumt filsystem vet jag inte, ext3 är ju standard i Ubuntu och det är ungefär så mainstream du kan bli i linuxvärlden NTFS-partitionerna borde du komma åt direkt. Om du vill ha skrivstöd måste du dock installera NTFS-3g i efterhand.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av T-birds
gronis@gronis-desktop:~$ sudo apt-get install wine
Password:
Läser paketlistor... Färdig
Bygger beroendeträd
Läser in tillståndsinformation... Färdig
Paketet wine är inte tillgängligt, men ett annat paket hänvisar till det.
Detta betyder vanligen att paketet saknas, har blivit föråldrat eller
bara är tillgängligt från andra källor
E: Paketet wine har ingen installationskandidat
gronis@gronis-desktop:~$

får jag bara

Du får aktivera universe och multiverse också, gå in i System -> administration -> programvarukällor och kryssa i alla paketarkiv.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Körde xgl/beryl på ubuntu 6.10 innan. nu la jag in 7.04 på laptopen och allt funkade bra. men nu helt plöttsligt slutade kuben att fungera :S vad ska jag göra då?

Permalänk
Medlem

Jo, jag installerade i alla fall Ubuntu idag med "säkra grafik inställningar" som val. Sen när det var installerat var det väldigt enkelt att får igång både beryl och drivrutinerna, vilket också var de enda drivrutinerna jag behövde installera.

Jag aktiverade bara "skrivbordseffekter" varpå jag blev informerad om att jag behövde drivrutiner till graffat, "vill du installera?" Tryck Yes, klar! Nått åt det hållet iaf..

Beryl va ju skithäftigt!

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem

t-birds: Löste du upplösningproblemet?

Installerade du nvidias drivare via ubuntus verktyg?

Om ja på ovanstående fråga så ska du skriva "nvidia-settings" i terminalen för att komma åt kontrollpanelen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Poka64

Om ja på ovanstående fråga så ska du skriva "nvidia-settings" i terminalen för att komma åt kontrollpanelen.

Du kan inte hjälap mig med samma fel fast med ati? behöver ej ha tillgång till max men gärna upplösningen iaf..

hittade någon guid i en FAQ men det vill sig inte redigt elelr jag vet inte om jag ändrar på rätt ställe ens :S

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Poka64

jupp jag löste det.. jag lekte lite väl mycket så skiten krasha så jag fick instalera om... då funka det som det skulle.. skitskumt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ok nu har jag lite problem..

jag slängde över allt jag ville spara på min 250gb:s hårddisk, sen installerade jag ubunto på min 120gb:s och valde att den skulle installera på hela hårddisken typ..

Nu kan jag inte skriva på den stora utav nån anledning, och på den lilla har jag inte rättigheterna att göra det.

hur ska jag fixa?

hjälp tack!

Visa signatur

Burk Nr.1 : Asus P8Z68 V-Pro | i7 2600k @ 4,4 | EVGA GTX780 Classified | Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600Mhz | Corsair Obsidian 650D | Corsair TX650M | Corsair H100

Burk Nr.2 : MSI P35 Neo2 | Core 2 Duo E6850 @ 3,2Ghz | Powercolor Radeon HD5850 1GB | Corsiar Twin2X 6400 2x2GB | Corsair 550W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MIffOPS
ok nu har jag lite problem..

jag slängde över allt jag ville spara på min 250gb:s hårddisk, sen installerade jag ubunto på min 120gb:s och valde att den skulle installera på hela hårddisken typ..

Nu kan jag inte skriva på den stora utav nån anledning, och på den lilla har jag inte rättigheterna att göra det.

hur ska jag fixa?

hjälp tack!

du läre köra in ntsf stöd så du kan skriva och läsa har jag för mej det va

Visa signatur

Permalänk
Medlem

e6600

Funkar AMD64 versionerna till c2d oxå,, närmare bestämt e6600?

Visa signatur

--<<<IP JUNG PHIL SUNG>>>>---

Permalänk
Medlem

Lite problem

Någon som är van vid linux och som kan hjälpa till lite.
har som sann trogen MS kund som till och med köpt vista nu instalerat Ububtu 7.04 på en äldre burk som skall bli media station om allt funkar som det skall.

dock har jag ett problem instalerade ubuntu 7.04 och allt verkade gå skit bra dock så funkade det inte att surfa.
efter någon minut så funkade det sen dog allt igen.
min andra vista dator funkade under samma tid som ubuntu burken bara la av med att fungera på nätet.
har ställt in dhcp kollat routern och allt men hittar fasen inte vad problemet kan vara.
nätverkskortet får ipnummer av routern men det går ingen trafik enligt den "mätare" som finns uppe till höger.

någon som vet vad problemet kan bero på och hur man avhjälper detta.?

Permalänk
Medlem

Re: Lite problem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av chappy
någon som vet vad problemet kan bero på och hur man avhjälper detta.?

DNS? Proxy? dvs. hur ser nätet ut?

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!