Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av torkel2k
Du har så rätt så.

"jippi"

Jag måste vara dum, jag försöker hitta en sida där det står vad som är så bra med 7.04 men jag hittar inget vettigt.. Vad är egentligen så bra med nya som man inte kunnat få i 6.10?

Ta gärna med lite revolutionerande grejer o inte bara en "snyggare kontrollpanel"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jangs
"jippi"
Ta gärna med lite revolutionerande grejer o inte bara en "snyggare kontrollpanel"

Slänger upp tre snabba:

*Restricted drivers manager - Alla drivrutiner som inte är släppta som öppen källkod(Nvidia:s, många wlan-kort) kan installeras med ett enda musklick.

*Desktop effects - Har man fått igång 3d-acceleration går det att slå igång Compiz med ett musklick till

*XP migration någonting - Fixar över inställningar från program man har i Windows och kan även importera lite från mina dokument och dylikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av torkel2k
Slänger upp tre snabba:

*Restricted drivers manager - Alla drivrutiner som inte är släppta som öppen källkod(Nvidia:s, många wlan-kort) kan installeras med ett enda musklick.

*Desktop effects - Har man fått igång 3d-acceleration går det att slå igång Compiz med ett musklick till

*XP migration någonting - Fixar över inställningar från program man har i Windows och kan även importera lite från mina dokument och dylikt.

Restricted drivers manager och framför allt Desktop effects verkar ju faktiskt vara riktigt intressant! Har velat testa compiz/beryl men inte gjort det för att jag tyckt det verkat krångligt.

XP migration någonting kan ju vara bra för vissa, dock inget jag har nytta av.. Fick precis hem DVD versionen nu så snart ska jag installera och testa själv. förväntningarna är höga

Permalänk
Medlem

Släps ubuntu på dvd? trodde det bara var cd versionen på 700mb...

Permalänk
Medlem

Mummel... oavsett vilket alternativ jag väljer i bootmenyn på installationsskivan så blir skärmen svart och jag kan inte göra något. Detta problem fanns då inte med Edgy Eft installationen.

Permalänk
Medlem

Måste påpeka ett misstag förrut när jag sa att jag uppgraderat på fem minuter, det hade jag inte. Nu gör den den riktiga uppgraderingen. Nedladdningen gick fort men att packa upp tar mellan 2 och 3 timmar.

Citat:

Brukar inte påpeka att folk har fel. MEN! du har fel

I Ubuntu är det inte root-lösenordet den ber om utan ditt vanliga lösenord för användaren. Man bekräftar bara att det fortfarande är rätt användare som sitter vid spakarna.

Nu reserverar jag mig ifall jag har fel, men i tidigare Ubuntu versioner jag testat har det varit såhär.

wops.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

Sitter och skriver i den där testgrejjen nu innan man installerar. Ska inte installera nu, men jag gillar, jag gillar. Har inte suttit vid nåt annat os än osx och ms olika versioner sen 95 då jag pulade lite i freeBSD. Så fort jag fixar större hdd så blir det att köra dualboot!

Permalänk
Medlem

Jag har stött på lite problem med installationen av ubuntu. Får inte grub att fungera som jag vill. Har windows xp på en sata 2 disk och förutom det så har jag 2 IDE diskar + en vanlig sata. Grub installeras på hd0 men det är sda som bootar med windows. Alltså tror jag att grub skriver till fel ställe. Har provat att ändra så att / partitionen blir bootbar men det verkar inte vara rätt. Vet inte riktigt hur jag skall gå till väga. Har kört Breezy förut men då hade jag även windows på den första IDE disken och det var inga problem. Tycker dom förenklat partitioneringen för mkt (dvs svårt att fixa partitionerna bootbara).

Har alltså både ubuntu och windows på varsin partition på sata 2 disken. men MBR för grub skrivs väl till någon annan disk.

Det är säkert löjligt enkelt att fixa men är lite trött i skallen så här på kvällskvisten

Permalänk
Medlem

ja Windows vill inte gärna starta med startaren på en annan disk än det självt befinner sig på. det kan dock lösas genom att mappa om i grub till rätt disk/partion, nån kan säkert tala om hur. själv orkade jag aldrig med att få det fungera utan la helt sonika bara grub på Windowsdisken trots att Linux var på en annan..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BeerCan
Jag har stött på lite problem med installationen av ubuntu. Får inte grub att fungera som jag vill. Har windows xp på en sata 2 disk och förutom det så har jag 2 IDE diskar + en vanlig sata. Grub installeras på hd0 men det är sda som bootar med windows. Alltså tror jag att grub skriver till fel ställe. Har provat att ändra så att / partitionen blir bootbar men det verkar inte vara rätt. Vet inte riktigt hur jag skall gå till väga. Har kört Breezy förut men då hade jag även windows på den första IDE disken och det var inga problem. Tycker dom förenklat partitioneringen för mkt (dvs svårt att fixa partitionerna bootbara).

Har alltså både ubuntu och windows på varsin partition på sata 2 disken. men MBR för grub skrivs väl till någon annan disk.

Det är säkert löjligt enkelt att fixa men är lite trött i skallen så här på kvällskvisten

Om du kör med alternate skivan så får du välja var du vill installera grub och liknande den ger dig också lite andra mer avancerade alternativ.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Släps ubuntu på dvd? trodde det bara var cd versionen på 700mb...

Surfa in på
http://www.kubuntu.org/download.php
Leta upp
DVDs (BitTorrent)
Klicka på BitTorrent så kommer du hit:
http://torrent.ubuntu.com/kubuntu/releases/feisty/release/dvd...

Såg föresten nu att dte var en Kubutnu version, tänker aldrig p åatt dte är olika. det var den jag menade att jag laddat hem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BeerCan

Jag provade att installera Ubuntu med vanliga desktop-skivan igår.
Jag minns inte var exakt, men det finns ett alternativ i installationsguiden där man kan ställa in var man vill ha grub installerat. Det ligger inte i klarsyn, utan man måste tryck på en knapp som hade namnet Avancerat, om jag minns rätt.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Jag är oerhört nöjd än så länge. Uppgraderade till final igår och allt tutar på. Bästa versionen hittills.

Jag får till och med wobblande fönster att fungera med mitt ATI-kort. Dock ingen 3D-kub..

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk

Är det någon som vet hur jag får bort hårddisk genvägarna från skrivbordet?

Visa signatur

i7 3770k, 16 DDR3, Geforce 570 GTX, 5Tb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Underworlds
Är det någon som vet hur jag får bort hårddisk genvägarna från skrivbordet?

skriv i terminalen

gconf-editor

Sedan går du till apps -> nautilus -> Desktop

Bocka ur volumes-visible

Permalänk
Medlem

Installerade: 7.04 DVD i386 (4+GB) men tar bara drygt 2GB på disken

1. var är resten (2GB+)?

Kör i VMWare och undrar

2. Varför ser jag inte min RAID5 (ich8r) + alla andra diskar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Installerade: 7.04 DVD i386 (4+GB) men tar bara drygt 2GB på disken

1. var är resten (2GB+)?

Kör i VMWare och undrar

Skulle gissa att de två "saknade" GB är andra språk och andra programdelar etc som behövs för att en live-cd/dvd ska fungera. Sen finns väl program för bluetooth och annat som installationen kände av att du inte hade och därför inte installerade?
Sedan är det ju drivrutiner till en massa saker m.m.

Permalänk

Märkte precis att det fanns ett paket som hjälper till att installera NetBeans 5.5 smidigt i Feisty så det tackar jag för!

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
skriv i terminalen

gconf-editor

Sedan går du till apps -> nautilus -> Desktop

Bocka ur volumes-visible

Tackar Tackar, det var bra, man lär sig nått nytt varje dag:D

EDIT:
En annan fråga, hur fixar jag ut genvägar på skrivbordet samt ändrar ikon på dem?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

"jippi"

Jag måste vara dum, jag försöker hitta en sida där det står vad som är så bra med 7.04 men jag hittar inget vettigt.. Vad är egentligen så bra med nya som man inte kunnat få i 6.10?

Förutom det som redan nämnts så är det riktigt smidigt att installera codecs för multimedia. När man försöker spela ex mp3 eller något som den inte har stöd för från början så frågar den snällt om du vill installera det. Mycket smidigt i mitt tycke.

Det har även blivit lättare att få igång trådlöst nätverk.

http://www.ubuntu.com/getubuntu/releasenotes/704tour

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anti1oop
Jag är oerhört nöjd än så länge. Uppgraderade till final igår och allt tutar på. Bästa versionen hittills.

Jag får till och med wobblande fönster att fungera med mitt ATI-kort. Dock ingen 3D-kub..

dra in Beryl manager och allt som hör till också, (om du inte gjort det redan) ger lite mer möjligheter.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Underworlds
Tackar Tackar, det var bra, man lär sig nått nytt varje dag:D

EDIT:
En annan fråga, hur fixar jag ut genvägar på skrivbordet samt ändrar ikon på dem?

om du vill ha en genväg från menyerna, dra ut den på skrivbordet bara.

vill du göra en ny, högerklick på skrivbordet > skapa startare. hur du ändrar ikon märker du när du är där.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
dra in Beryl manager och allt som hör till också, (om du inte gjort det redan) ger lite mer möjligheter.

om du vill ha en genväg från menyerna, dra ut den på skrivbordet bara.

vill du göra en ny, högerklick på skrivbordet > skapa startare. hur du ändrar ikon märker du när du är där.

Tackar andra grejjen jag lär mig idag:D

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Då har man efter mycket pill lyckats installera nya Ubuntu. Var lite strul pga många olika partitioner så jag var tvungen att blåsa hela hårddisken. Spelar ju dock mindre roll eftersom Ubuntu är himla trevligt. Skulle jag behöva windows virtualiserar jag det bara via VMware.

Fick även igång ljudkortet nu också. Dock inte trådlösa nätverkskortet, ska se om jag får igång det via ndiswrapper.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

Har gått från win nu till ubuntu. Har bara 1 litet problem ja får inte skiten att boota på hd. Använder sata disk som systemdisk.

Visa signatur

Stationär 1: Cooler Master Cosmos 1000,IntelCore Quad Q6600@2,40ghz,Raptor 74Gb, Win7 64bit, Gigabyte Ga-Ep Ds4, Ati Radeon HD 4870.

Stationär 2: Fractal Design Define XL, Intel Core I7 2600K@3.40GHZ, Intel 320 Series 80GB SSD,Noctua NH-U12P Win7 64bit, ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Asus Hd 6870.

Permalänk

har ett problem

drog hem Ubuntu och så brände jag det på farsans dator ( behöver ingen egen ) dock så har vi inte neru utan något annat standad krafs som är helt okey.

men när jag sätter i skivan så händer det ingenting.. msåte ha gjort fel på bränningen eller dragit hem fel sort :S

vill köra på live cd'n så att man kan kola runt lite o sen instalera det.. har inget os på datorn som ska ha OS'et så..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
har ett problem

drog hem Ubuntu och så brände jag det på farsans dator ( behöver ingen egen ) dock så har vi inte neru utan något annat standad krafs som är helt okey.

men när jag sätter i skivan så händer det ingenting.. msåte ha gjort fel på bränningen eller dragit hem fel sort :S

vill köra på live cd'n så att man kan kola runt lite o sen instalera det.. har inget os på datorn som ska ha OS'et så..

Bara du bränner det som en image-fil så ska det fungera. Har du integritetskontrollerat imagefilen?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flash01
Har gått från win nu till ubuntu. Har bara 1 litet problem ja får inte skiten att boota på hd. Använder sata disk som systemdisk.

Ändra till IDE-mode i BIOS, går det igång då så är det din SATA-interface som inte stöds i Ubuntu.

Permalänk

När jag försöker spela upp en mp3:a så frågar den mig inte om jag vill installera stöd för det. Kan det bero på att jag kör Xubuntu?

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Avstängd

Trevlig bootbar Linuxver, men inget stöd för CDR/W - DVDR/W?

Så hur spara utan HD?

Tror jag fortsätter med Knoppix.....

/SWIN

/edit

Could not open "nerolinux-2.1.0.4b-x86.rpm"

Archive type not supported.

Nähäpp...

Visa signatur

Just nu: HP Z420 server med 3 x 10k SAS diskar i Raid 0, E5-1620, 24 GB ECC minne, KFA2 1070 Ti

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWIN
Trevlig bootbar Linuxver, men inget stöd för CDR/W - DVDR/W?

Could not open "nerolinux-2.1.0.4b-x86.rpm"

Archive type not supported.

Nähäpp...

inte så konstigt, ubuntu och debian använder deb paket. RPM paket hör till fedora, mandrake, CentOS mfl.

Dock kan du konvertera RPM paket till DEB paket med ett program som heter alien.