Permalänk
Medlem

Någon som har tips på program till Ubuntu som kan jämföras med Media Center till Windows? En kompis behöver ett program.
Och hur var det man skulle installera program man laddat ned som mapp/fil? Var väl nåt man skulle skriva? Tacksam för hjälp!

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av I`m
Någon som har tips på program till Ubuntu som kan jämföras med Media Center till Windows? En kompis behöver ett program.
Och hur var det man skulle installera program man laddat ned som mapp/fil? Var väl nåt man skulle skriva? Tacksam för hjälp!

./configure
make
sudo make install

Vet du inget om det så bör du verkligen se om det inte finns binärer dock. Typ deb-filer, dessa installeras igenom:
sudo dpkg -i <paket>

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

Jag har tva fragor som jag skulle bli uberglad om nagon kunde svara pa:

* Hur ar drivrutinsstodet for ATI-kort (mer specifikt Radeon X1950GT)? Kommer Beryl snurra pa fint med detta kort och befintliga drivrutiner?

* Om man har en 64bits-processor (AMD), finns det da nagon anledning att inte anvanda 64-bitsversionen (tanker pa drivrutiner o dyl)?

Tack!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pestor
* Om man har en 64bits-processor (AMD), finns det da nagon anledning att inte anvanda 64-bitsversionen (tanker pa drivrutiner o dyl)?

Livet blir enklare med x86-versionen, Flash och dylikt kan vara lite halvknepigt att få igång på x64 samt kräver det att man kör 32bit firefox. Win32-codecs är också ett problem under x64.

För desktopbruk skulle jag helt klart satsa på x86.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"