Permalänk

8800 GTX tokvarmt!

Smartdoctor skriker att kortet är för varmt.

När jag startar datan så är tempen på 60 grader, men stiger i jämn takt.
fläkt ligger på 200 % och vid 96 grader vågade jag inte ha den igång längre.

Är det fel på mitt kort eller kan jag göra nåt åt detta?

Har sammanlagt 4 fläktar inklusive kortets fläkt.

Tacksam för svar...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

är det bara Smartdoctor som klagar på tempraturerna? Vilken tempratur anger nvidias drivrutiner.

Permalänk

Min burk är nystädad och fin.

Vilken tempratur anger nvidias drivrutiner.
Ingen aning, vart ser jag det någonstans???

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Znipe-Swe
Vilken tempratur anger nvidias drivrutiner.
Ingen aning, vart ser jag det någonstans???

Nvidia's kontrollpanel.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk

Tack, kollade nu och just nu visar de samma temp - 81 grader
Ser ut som den vill ligga kvar vid ca 80 nu men det känns högt.

Permalänk
Medlem

80 är lugnt om det är vid load. Annars är det högt. Mitt idlar runt 65 med 50% fläkt. Peakar vid 85 i load. Så länge jag inte får artefakter bryr jag mig inte. Har bra ventilation i chassit och det vore dumt av företagen att tillverka ett kort om dom inte ansåg att dom kunde kyla de. Så jag maxxar på.
//Simon

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX

Permalänk
Medlem

Nvidia säger att 8800 korten ska klara 95c utan att ska skada. Fast vid den temperaturen kan man ju få ett annat problem: kondens (=kortslutning).

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulayo
Nvidia säger att 8800 korten ska klara 95c utan att ska skada. Fast vid den temperaturen kan man ju få ett annat problem: kondens (=kortslutning).

Förklara gärna närmare hur det bildas kondens på en 95 graders varm kylare. Visa gärna med ett litet experiment med tex en torr kastrul på spisen hur vatten börjar bildas innuti kastrullen när du slår på plattan. Klarar du av den enkla uppgiften kan jag lova dig nobelpris i kemi och fysik.

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
Förklara gärna närmare hur det bildas kondens på en 95 graders varm kylare. Visa gärna med ett litet experiment med tex en torr kastrul på spisen hur vatten börjar bildas innuti kastrullen när du slår på plattan. Klarar du av den enkla uppgiften kan jag lova dig nobelpris i kemi och fysik.

Vid 95c är det ju verkligen apvarmt! så kortet kanske svettas lite?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flavour
Dammsug

Kan väl ytterligare en gång påpeka att man aldrig skall dammsuga en dator! Bildas bara statisk elektricitet.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Ang hastighet på fläkten.
Hur f-n får man den att gå i auto?
Min går på lägsta konstant, ändrar sig aldrig, även om man kör S.T.A.L.K.E.R. på högsta inställningar.

Har inte haft ett kort sedan mitt 6600GT som fixade fläkten själv..
(Speedfan fungerar INTE på ngn fläkt alls så strunta i det, inte rivatuner heller)

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk

I programmet smartdoctor finns det valet i inställningarna, men det hjälper inte mig.

Nu startar jag på 60 grader och den klättrar på 10 minuter upp till 80 grader, men stannar där.
Jag vill ju kunna lira spel i timmar utan att behöva oroa mig för att halva skrivbordet står i lågor. Ligger den som idle på 80 grader så vågar man ju knappt röra musen...

Jag får väl sätta i 3 fläktar till då, och hoppas på att det sjunker...

Finns det någon support man kan ringa om detta?

asus eller nvidia?

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Znipe-Swe
I programmet smartdoctor finns det valet i inställningarna, men det hjälper inte mig.

Nu startar jag på 60 grader och den klättrar på 10 minuter upp till 80 grader, men stannar där.
Jag vill ju kunna lira spel i timmar utan att behöva oroa mig för att halva skrivbordet står i lågor. Ligger den som idle på 80 grader så vågar man ju knappt röra musen...

Jag får väl sätta i 3 fläktar till då, och hoppas på att det sjunker...

Finns det någon support man kan ringa om detta?

asus eller nvidia?

Men om nu kortet klarar 95 enligt Nvidia och du har 80 är det väl ingen fara.
Tillverkarna brukar också ha rejäl marginal, jag tror att kislet klarar 130 grader utan problem.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Ja det ligger nåt i det du säger, men jag vill ju kunna idla på 60 som alla andra.
Har varken lust eller råd att spendera 5000kr på ett kort till

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Znipe-Swe
Ja det ligger nåt i det du säger, men jag vill ju kunna idla på 60 som alla andra.
Har varken lust eller råd att spendera 5000kr på ett kort till

Jag förstår vad du menar, en fet chasifläkt som går på lågvarv brukar kunna kyla hela lådan utan att bullra, jag har själv en 12 cm som tuffar på i 800 varv/min, kostade mindre än 5000kr också vill jag minnas ;).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

80c är verkligen ingen fara för ett grafikkort, det råder någon slags hysteri om temperatur i dagsläget men grejorna klarar långt mer än vad man kan tro.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk

Ja jag sitter iofs med billiga fläktar men grafikkortet borde igentligen klara sig själv tycker jag, och är det 2 fläktar till i lådan så tycker jag att tempen borde vara lägre.
hade det varit en micro hade jag inte brytt mig men nu är det min dator det gäller, min bebis

Drivrutinerna då - kan de ställa till detta?

Permalänk
Medlem

jag har iofs ett 8800GTS men det håller sig på 58grader med fläkten på 60%

http://hem.bredband.net/barrytheblade/gputempen.jpg

kolla med everest vad du får.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulayo
Nvidia säger att 8800 korten ska klara 95c utan att ska skada. Fast vid den temperaturen kan man ju få ett annat problem: kondens (=kortslutning).

Hur då? Kondens får man på saker som är kallare än omgivningen. Tex min öl som kommer från kylskåpet får kondens runtom sig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barry
jag har iofs ett 8800GTS men det håller sig på 58grader med fläkten på 60%

http://hem.bredband.net/barrytheblade/gputempen.jpg

kolla med everest vad du får.

Fält Värde
GPU 80 °C (176 °F)

Fält Värde
CPU 55 °C (131 °F)

Fält Värde
CPU 2312 RPM

Tror jag kryper ihop i soffan och bölar snart *hahahaha* Hjälp!

Permalänk
Medlem

kan ni se värmen på minnena på era 8800 gtx kort??

jag kan bara se gpu värmen har ett asus 8800GTX

Visa signatur

Dator 1 | E6600 2.4Ghz@3.0Ghz | Asus p5b Deluxe | Asus 8800GTX | 2 Gig ram dual | 3.7Tb HD|
-:ONLY ASUS:- 3dmark06 11238
Dator 2 | P4 "dual core" 3Ghz | Asus P4P800 | Asus 6800 Ge 256Mb | 1Gig Ram dual |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Men om nu kortet klarar 95 enligt Nvidia och du har 80 är det väl ingen fara.
Tillverkarna brukar också ha rejäl marginal, jag tror att kislet klarar 130 grader utan problem.

GPUn på mitt BFG 7300GS OC brukar idla på 56 °C och tröskelvärdet för automatisk sänkning av GPU hastigheten ligger på 130 °C så på det kortet tyckte la Nvidia iaf att allt upp till 130 var ok

Jag tror ju inte dom gör sämre grejor med sämre felmarginaler ju nyare grejorna är ??

130 °C är alltså ett värde som nvidia har låst i deras mjukvara, det är inget jag har satt (eller kan ändra för den delen)

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

Tröskelvärdet på 8800GTX är vid 110c, bara att kolla i BIOS. Med andra ord ska det här kortet klara att gå upp till 100grader utan problem. Sen tror jag att med fläkten på Auto så går den säkert igång på 100% om du börjar nå 95-100c.

Visa signatur

Desktop: Core I7 2600K @ 4Ghz, 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600 MHz, GTX 680.
TV-dator: Core I7 965 @ 3.6 Ghz, 6GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1333 MHz, EVGA GTX 680.

Dell XPS M1730, X9000 @3.4 GHz, 4GB, 9800m GTX SLI, 320GB Raid 0 SATA, AGEIA PHYSX, 1920x1200 WUXGA Screen.

Permalänk

Sant, men redan vid start så ligger fläkten på 100%

Permalänk
Medlem

Har kortet "fritt blås" bakåt? Du har inte glömt att ta bort två plåtar månne? Det kan hända även den bästa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av korda
Har kortet "fritt blås" bakåt? Du har inte glömt att ta bort två plåtar månne? Det kan hända även den bästa.

Går inte att montera kortet då

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
Förklara gärna närmare hur det bildas kondens på en 95 graders varm kylare. Visa gärna med ett litet experiment med tex en torr kastrul på spisen hur vatten börjar bildas innuti kastrullen när du slår på plattan. Klarar du av den enkla uppgiften kan jag lova dig nobelpris i kemi och fysik.

Hört talas om luftfuktighet? Det behövs inga stora mängder för att kortsluta något.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Hur då? Kondens får man på saker som är kallare än omgivningen. Tex min öl som kommer från kylskåpet får kondens runtom sig.

Precis, och dom kallare komponenterna runtomkring får därför kondens.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Prova byta KYLPASTA eller känn på kortet om den verkligen är så varm.

Visa signatur

SPHX1900XT256mb|250GB@233GBsata2|C2D 1.86@2.1 ghz E6300| MSI Neo-F|DDR2 2x512|Hiper530W|SennhieserPC-150|Creative 7500 mus|Chassie APLUS CaseQubic svart :D
Windows XP + SP2 :D

Permalänk

Kortet är rätt monterat, luckorna är öppna och ja, kortet är så varmt

EDIT: My bad pple (suck)

Var lite ivrig med mitt lådbyte så jag hade misstolkat åt vilket håll fläkten skulle sitta... Självklart är det utblås bak, det visste jag men jag snurrade fläkten åt fel håll och därmed satte den fel.

Men jag är lycklig för det, det hade ju kunnat vart värre

I skrivande stund 65 grader - sweeeeeeeet.
Jag ska lägga in en fläkt till iallafall "just in case".

Tack för alla svar