XP startar inte, diskläsfel

Permalänk
Medlem

XP startar inte, diskläsfel

Jaha, nu har gamla bettan lagt av efter 6 år av flitigt användande...
Till att börja med har jag läst de tidigare trådarna om "diskläsfel"

Köpte för en tre-fyra månader sedan en ny hårddisk och ett nytt litet grafikkort till min gamla dator, det är med den som jag kom in i lanvärlden med så jag var glad att den funkar igen efter HD-kraschen tidigare...
Allt funkade klockrent utan problem, fram tills för cirka två-tre veckor sedan då jag helt plötsligt fick meddelandet:
"Ett diskläsfel har uppstått"
Tryck CTRL+ALT+DELETE för att starta om

Jag provar väl och bara startar om, men det funkade ju såklart inte (var rädd för det också =/).

* Först kollar jag IDE-kablage, rycker ut och kopplar in, startar om, problemet kvarstår.
* Jag plockar ut HD och sätter in den i en annan gammal dator bredvid, den hittade HD och kunde utforska den utan att den ville formatera. HD funkar alltså.
* Jag sätter tillbaka HD, provar med IDE-kabel från den andra datorn, funkar inte.
* Jag tror att jag vid ett tillfälle kopplade ur CD/DVD-enheter, men jag skall för säkerhets skull prova igen... samt andra delar.
* Senast körde jag igång den där haxxade Windows (LIVE ED) med massa extraprylar, just för att man kan boota drån DVD-skivan. Tack vare detta kunde jag köra diverse diskkontroller och inga problem funna. Därav antar jag att styrenheten för IDE funkar på moderkortet.

Grejen är som den att jag nästan fyllt denna 250GB hårddisken med musik, och i stort sett sorterat färdigt allt och fått bort dubbletter, så jag vill helst inte behöva blåsa bort all info och installera om XP...
Ja just det, HD är satt på MASTER, och inte SLAVE...

Har funderat på om typ bootsektors blivit skadat på ett elelr annat sätt, men det borde väl i sådana fall Checkdisk och EMSA Diskcheck hittat och talat om?

Jag har ännu inte testat att koppla ur enheterna en efter en.

Moderkort: Intel D815EEA
Processor: Intel Pentium III (FC-PGA 370)
Grafikkort: XFX GeForce FX5200 128MB DDR
Ljudkort: Inbbygt... Creative Soundblaster Live! Pci 128, nåt åt det hållet.
Minnen: 512 MB 133 MHz, märke(n) okänt.
Hårddisk: (M)Samsung SpinPoint P120 250GB IDE ATA/133 8MB 7200RPM
CD/DVD: (M) DVD-brännare: Philips DVDRW
(S) CD-brännare: HP, nånting
BIOS: Senaste uppdateringen som Intel tillhandahåller.

Mycket tacksam till svar som kan hjälpa, annars får jag väl ta och köra LIVE-CDn, försöka slänga över allt på andra datorer och sen formatera om...

Visa signatur

Rätta mig om du har fel...

Permalänk

Om du har XP, öppna repareringskonsollen via skivan. Använd kommandot FIXBOOT så att den skriver en ny bootsektor.

Visa signatur

Workstation: Gigabyte P35-DS3 - Q8300 - Corsair TWINX 2x1 GB - XFX HD5770 - 1.7 TB || Laptop: Amilo Pro V3505 - Centrino Duo T2050 - 1 GB RAM - 80 GB
Server 1: Dimension 4700 - P4 2.8 GHz - 256 MB RAM - X300 - 280 GB || Server 2: ABIT I-G31 - E2200 - 2 GB RAM - 40 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kicking_kangaroo
Om du har XP, öppna repareringskonsollen via skivan. Använd kommandot FIXBOOT så att den skriver en ny bootsektor.

Tack för hjälpen.:)
Men det var tydligen inte fel på bootsektorn, detta funkade inte heller...:(

Jag plockade också ur cd/dvd-enheterna en efter en samt kopplade ur närverkskortet och testade, utan framgång... (det fanns inte så mycket grejjer att riva loss)...

Visa signatur

Rätta mig om du har fel...