(PS3 & 360) `'´ Grand Theft Auto IV `'´

Permalänk
Medlem

GTA IV är kanske större än vad man tror.
Gamesradar har med hjälp av Google maps räknat ut hur stort yta det kan röra sig om.

Google maps

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem

Finns tydlingen lite ny info om spelet ute nu, tydligen har gameinformer fått testa det lite och stalt några frågor till Rockstjärnorna. Bla skall tydligen grafiken i spelet vara snyggare än i trailern

Orginal på engelska:
http://www.britishgaming.co.uk/?p=1929

o på svenska:
http://www.level7.nu/texter/read.php?id=135924

Tydligen skall spelet bjussa på nedladdningsbart innehåll, vilket är najs då väntan på GTA V kommer kännas kortare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cloned
Finns tydlingen lite ny info om spelet ute nu, tydligen har gameinformer fått testa det lite och stalt några frågor till Rockstjärnorna. Bla skall tydligen grafiken i spelet vara snyggare än i trailern

Orginal på engelska:
http://www.britishgaming.co.uk/?p=1929

o på svenska:
http://www.level7.nu/texter/read.php?id=135924

Tydligen skall spelet bjussa på nedladdningsbart innehåll, vilket är najs då väntan på GTA V kommer kännas kortare

härlig läsning!:)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Det var en trevlig liten läs stund

Permalänk
Medlem

jadu.... The ps trippel own the 360 with everything! gTa pwn så much på ps3!

Visa signatur

Sugen på nått spännande?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0s0
jadu.... The ps trippel own the 360 with everything! gTa pwn så much på ps3!

Mepmep hahaha.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0s0
jadu.... The ps trippel own the 360 with everything! gTa pwn så much på ps3!

vad menas?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0s0
jadu.... The ps trippel own the 360 with everything! gTa pwn så much på ps3!

Fjortis?

För övrigt, Längtar till denna spel Fast nu börjar jag bli ledsen över att inga "stora" spel kommer ut till 360 i sommarn :(.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

OPS Australia Preview

# People are reading newspapers, gesturing whilst talking on their mobile phones, people sitting on seats while talking and absent-mindedly flicking dust off their jeans. "We really know we're in Liberty City when we see an 80-year old granny staggering down the street as she takes swigs from a bottle of whiskey."

# You can feel the bass of passing cars, and hear the radio that they're listening to when it goes past.

# Niko passes an ATM and it prompts him to "access funds". It's likely that if you die, you may lose all your money, so putting it in a bank when you get a substantial amount seems like a good idea. The magazine also hints at being able to bribe people and the possibility of being mugged.

# As has been said, one can travel from the road into a building with no load times. Manual aim has been upgraded considerably from SA, and is now much easier.

# Niko exits into a seedy back alley, where it is "populated by piles of litter, weeds and homeless guys huddling around fires in barrels."

# As Niko ascends a telegraph pole, the animations are smooth. Also, at the top, the vertical density of the city can be fully realized. "The skyline is crowded with complex architecture, above-ground train-lines, fire escapes, endless billboards and the Broker Bridge in the distance."

# Niko breaks into an easy jog, showing realistic fluidity, leaning his body into corners as he takes them. A random passing car bumps into him and Niko stumbles backwards before regaining composure.

# Niko smashes a car window, hot-wires the car and climbs in while glass clatters to the ground.

# Broker has the real-life feeling of a bustling, lush new cityscape. Sunlight reflects off the car's paintwork, and the shadows are beautifully realized. The back streets of Broker, however, are much different. They are "a grungy mixture of rundown factories, overflowing dumpsters and dank back alleys."

# Driving physics have been "tirelessly tweaked and enhanced"

# On the size of GTA IV: "Dan Houser: Well, area wise, the scope is about the same as San Andreas. I don't know exactly how it compares area to area, but it's bigger then any one city we've had in a game before." Also, "If we give people exactly what they think the want then, a) we're not doing a very interesting job any more and, b) we're not going to amaze them."

# OPS asked "In terms of weaponry and vehicles you had a pretty good spread in San Andreas," to which Dan Houser replied "Yeah, I don't think we will be adding vast numbers of things there." They explain that its about honing in and tightening. "So, for example, with game in one city there are no longer planes because there's nowhere to fly to. ...you take planes to get here, and you don't take planes to get across the city."

# A big part of the gameplay will be on the rooftops, apparently. It should be very fun.

# Also, as a side note, they haven't really thought about San Andreas Stories, they are thinking of other things at the moment.
Thanks to Wehmer, GTA4.Net.

OPM Italy

# You can view the bus schedule at bus stops around this city, strongly encouraging the idea that players will be able to ride the bus for a small fee.

# When Niko draws a weapon, the camera will position itself over his shoulder and a crosshair will appear in the center of the screen, similar to manual aim in San Andreas. It will be possible to lock onto a target and strafe left and right to avoid any oncoming bullets.

# Grand Theft Auto will not longer be as easy as it's been in GTA IV's predecessors. You can't just jump into a car and immediately floor it. You may have to hot wire the car, or sneak up to it and break the window to enter.

# Niko will be able to climb several things such as telephone poles and fire escapes.

# You can look down into the grating of a sidewalk panel and view what's under Liberty City. Light will shine down into these places.

# Philip Glass, the composer of the trailer music, may be involved in the production of the game's soundtrack.
Thanks to PlanetGTA, Slim_Trashman.

Official Xbox Magazine UK

# According to the magazine, GTA IV is currently 66% complete.

# Niko will be able to climb and descend exterior fire escapes and some meetings will take place high in the office buildings of skyscrapers. It's said that from on top of them you'll be able to throw people off.

# Hand to hand combat is also being reworked on for GTA IV, and will feel "much more natural" than before.

# One of the radio stations includes an "Eastern European-sounding" dancing station. No song artists have been confirmed yet.

# For confirmation, boats will be making a return and the handling is "really nice".

# When selecting your mobile phone, a zoomed-in version of the mobile screen pops up in the bottom right-hand corner of the screen, where you can use its address book to pitch for "jobs" with gang contacts among other things.

# Dan Houser is quoted saying that the Liberty City in GTA IV is bigger than any single city they've done before, giving a more clear indication of the physical size of the game. He continues saying that the "detail" of the game is the big thing.

# Dan says that they're "certainly evolving the way the radio works". He says the same for police behaviour and their reaction to crimes. Nothing further is said about this...

# "Fun ridiculous" weapons is said to be in the game, because R* is not going too "naturalistic".
Thanks to Loose Head, GTA4.Net

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

GTA IV släpps bl.a. i en special edition box.
http://www.eurogamer.net/article.php?article_id=76687

"The metal safety deposit box will contain an art book, a soundtrack CD, a keychain with keys to the box, and a Rockstar-branded duffel bag. Oh - and a copy of the game, wrapped in special packaging."

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mAster9
Oh - and a copy of the game, wrapped in special packaging."

De måste skoja, vad fan är detta!

Lite tyst på denna fronten på sistonne eh?

Längtar som satan iaf

Permalänk
Medlem

Lazlow is the king!! Brukar spelar GTA3 bara för att lyssna på Chatterbox

Bra att det inte blir ett PS3 exklusive spel. Jag tycker branschen kunde sluta med den där exlusive-skiten!

Visa signatur

www.tomodomo.org - indie spelstudio i Helsinfors
www.fatcatrush.com - en 3D runner för iPhone som vi gjort på Tomodomo

Permalänk
Medlem

http://gta4.kikizo.com/

de skriver i en förhands titt lite om ljudet i spelet, rätt imponerande längtar som fan!

taget från artikeln

"But it's arguably the sound in GTA IV that impresses the most. We go outside for a stroll in the part of Broker we're in, and the atmospheric sounds of traffic, trains, pedestrians gossiping and arguing, and muffled music coming from different vehicles and buildings, is really something else in this game. Car horns and traffic noise doesn't just sound like it's coming from the right direction and distance but also seems to echo through the street as it should and is convincingly varied. Simply put, it doesn't sound like a game, it sounds like an actual city. It sounds incredible - kind of spookily real. A proper, real-time sound engine that is fitting for GTA's next-gen debut and, basically, the most stunning sound engine we've heard in a game to date. Just two weeks ago I was praising Halo 3's sound but in GTA IV, the audio effect really blew me away on a new level. Forget photo-realism and incrementally better graphics - what's so refreshing to experience here is kickass sound-realism.

Cars driving past really sound - and feel - like they're going past you, as the engine rumbles and the car's blaring music fades in and out. If a car suddenly brakes nearby, you don't need to see it to know it happened. The varying volume and intensity of car horns and the constant hum of traffic noise is transfixing to listen to, and the frequent deafening rattle of trains hurtling through the subway honestly make this city sound as real as the ones we live and breathe in - it's something we don't think has been emphasised enough in any previous coverage of this new title. Evangelists of game audio, and its importance in games, are going to be heard on an entirely new level when they bounce around the streets in this game. Even the surfaces you walk on - regular sidewalk or a pebbly area - sound different and real."

[edit. rätt död tråd, skulle lagt den i spelforumet istället]

[edit2].
taget från http://www.gtaforum.se/2007/05/30/anvanda-bagaget-ny-funktion...

I den amerikanska utgåvan av Official Xbox Magazine avslöjades det att man kunde använda bagaget.

När Niko bröt sig in i bilen kom det upp en informationsruta i det vänstra hörnet där det stod att man skulle trycka på “LB” knappen på Xbox 360 kontrollern för att öppna bagaget. “LB” motsvarar “L1″ knappen på Playstation kontrollern.

Permalänk
Medlem

Ännu en trailer på väg. Synd att man är på semester just då...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Lovely.

Visa signatur

.

Permalänk
Sötast

Någon som vet åt vilken konsoll spelet görs till och vilken den sedan portas till?

Eller finns det chans att få över 15fps i detta spelet? Med tanke på hur urselt det varit alla andra gånger....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Någon som vet åt vilken konsoll spelet görs till och vilken den sedan portas till?

Eller finns det chans att få över 15fps i detta spelet? Med tanke på hur urselt det varit alla andra gånger....

kommer till 360n och ps3, men det lär antagligen komma till Windows ett halvår efter om jag känner rockstar rätt.

Permalänk
Medlem
Citat:

"You can basically play the game from beginning to end without a single load screen," he explains. And it won't be affected by your choice of console between Xbox 360 and PlayStation 3, either: "They will both be the same,"

De utvecklar båda versionerna samtidigt. Hur det lyckas återstår att se, men lyckas man klämma in San Andreas på PS2, så är nog inte PS3 något problem. Just nu är de väldigt neutrala i frågan, då mycket pengar står på spel, men de har tidigare uttryckt sin förkärlek till Playstation. Å andra sidan är deras motor väl testad för 360, så deras uttalande om att båda blir lika verkar rätt trovärdig.

GTA IV kommer ha en otrolig Draw Distance, enligt personer som testat spelet. Angående fps, så borde dem justerat ner just DD, om nu grafiken hackade, så jag skulle inte vara orolig över det.

Angående rykterna om försening:

Citat:

In a conference call today, Take-Two Interactive backed up Rockstar Games' denial that Grand Theft Auto IV would see a delay as speculated by analyst Michael Pachter. According to a report from Gamespot, Take-Two execs reconfirmed a mid-October release date for the PLAYSTATION 3 and Xbox 360 game.

Sony executives will be happy to hear that Take-Two CEO Benjamin Feder predicts that GTA IV's arrival will have a welcome impact on PS3 sales. He predicts "the release of Grand Theft Auto IV is going to to have a material beneficial impact on sales" on the console.

Ryktet gick ut på att det skulle försenas två veckor, men det är alltså slutet på oktober som gäller fortfarande. Rockstar har aldrig försenat ett numrerat GTA och har stenkoll på sina milestones, så det lär komma i tid.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredag
[B]De utvecklar båda versionerna samtidigt. Hur det lyckas återstår att se, men lyckas man klämma in San Andreas på PS2, så är nog inte PS3 något problem.

Har du provat spelat någon GTA titel på konsoll?

PS1: GTA - vet ej
PS1: GTA2 - 15fps?
PS2: GTA3 - 15-20fps
PS2: GTA VC: 15-20fps
PPS2:GTA SA: 15-20fps

Alla varit otroligt dåliga :/

Permalänk
Medlem

PS1 känns onödigt att jämföra med, de spelen var ju 2D. Även PS2 som är extremt begränsad till sin hårdvara jämfört med PC. Prestandan i PS3 borde räcka och bli över. Tror inte Benjamin Feder skulle uttalat sig så entusiastisk över PS3 annars...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Har du provat spelat någon GTA titel på konsoll?

PS1: GTA - vet ej
PS1: GTA2 - 15fps?
PS2: GTA3 - 15-20fps
PS2: GTA VC: 15-20fps
PPS2:GTA SA: 15-20fps

Alla varit otroligt dåliga :/

GTA är såå mycket bättre på en spelkonsol.
HAr då inte märkt att spelet skulle hackat alls.
Sen så kommer detta GTA troligen vara i 30fps om inte mer, de har tillräckligt med hårdvara för det nu.

Permalänk
Medlem

Kan inte heller påstå att GTA-spelen hackade på konsol. Möjligtvis lite slowdowns under stora eldstrider, men inte direkt gamebreaking. Pop-ins hände dock hela tiden om man åkte med ett snabbt fordon.

Visa signatur

.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Har du provat spelat någon GTA titel på konsoll?

PS1: GTA - vet ej
PS1: GTA2 - 15fps?
PS2: GTA3 - 15-20fps
PS2: GTA VC: 15-20fps
PPS2:GTA SA: 15-20fps

Alla varit otroligt dåliga :/

Det är ju för att PS2 är så jäkla gamal. På xbox är dom både snyggare och fungerar bättre. GTA3 och VC är tom snyggare än PC-versionerna.

Permalänk
Sötast

Aja, om man misslyckats med alla versioner gjorda till konsoll så kan jag inte förstå varför ni förväntar er bättre denna gången

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredag
PS1 känns onödigt att jämföra med, de spelen var ju 2D. Även PS2 som är extremt begränsad till sin hårdvara jämfört med PC. Prestandan i PS3 borde räcka och bli över. Tror inte Benjamin Feder skulle uttalat sig så entusiastisk över PS3 annars...

Är väl en extra bra anledning till att jämföra då man inte ens kunde hålla 2D spelen på en bra nivå

Permalänk
Medlem

Microsoft har mutat Rockstar med 350 miljoner kronor(50M$), så de två extra nivåerna som släpps om ungefär ett år(första kommer i slutet på mars) kommer vara helt exklusiva till 360.

Det är vansinnigt mycket pengar för extramatrial till ett multispel, så jag förstår att R* tog erbjudandet.
Konstigt nog så fick MS inte hela spelet, PS3 får fortfarande både den vanliga utgåvan, och den påkostade specialversionen med plåtlåda, musikCD och de extra låtarna som är med på den i spelet, varav flera kommer vara helt nya från diverse "heta" artister.

Sony har istället sagt att de kommer spendera mera pengar till sina egna studios istället, som bl a utvecklar The Getaway, som är det närmast jämförbara med GTA4. Det borde vara klart lagom till extra-episoderna, och kommer dessutom vara rätt mycket snyggare, så man behöver inte gråta blod bara för att man har PS3. Tvärtom. Själv tenderar jag att tröttna på GTA-spelen innan jag kommit till slutet, så mig gör det ingenting, även om jag ska försöka varva det på PS3 denna gång.

[/damage control]

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredag
Microsoft har mutat Rockstar med 350 miljoner kronor(50M$), så de två extra nivåerna som släpps om ungefär ett år(första kommer i slutet på mars) kommer vara helt exklusiva till 360.

Det är vansinnigt mycket pengar för extramatrial till ett multispel, så jag förstår att R* tog erbjudandet.
Konstigt nog så fick MS inte hela spelet, PS3 får fortfarande både den vanliga utgåvan, och den påkostade specialversionen med plåtlåda, musikCD och de extra låtarna som är med på den i spelet, varav flera kommer vara helt nya från diverse "heta" artister.

Sony har istället sagt att de kommer spendera mera pengar till sina egna studios istället, som bl a utvecklar The Getaway, som är det närmast jämförbara med GTA4. Det borde vara klart lagom till extra-episoderna, och kommer dessutom vara rätt mycket snyggare, så man behöver inte gråta blod bara för att man har PS3. Tvärtom. Själv tenderar jag att tröttna på GTA-spelen innan jag kommit till slutet, så mig gör det ingenting, även om jag ska försöka varva det på PS3 denna gång.

[/damage control]

Och hade GTA4 varit exklusivt till ps3an så hade GTA varit det bästa som fanns?

Visa signatur

Everyone hates me because I'm paranoid.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Memphis
Och hade GTA4 varit exklusivt till ps3an så hade GTA varit det bästa som fanns?

Hahaha precis så är det Hade det visat sig komma massa extra mums till PS3 versionen så hade det varit kanon. Men nu när det kommer till 360 istället så är spelet inte så viktigt längre och man tröttnar på det ganska fort, fyf*n va smilbanden går här Se bara hur dom MUTAR för att få spelet, precis som att Sony inte skulle betala för extra saker eller hela spel exklusivt, fast då hade det inte hetat "mutat".

360 får också den påkostade plåtlådan... ville bara uppmärksamma dig på detta.

Räcker ju att gå tillbaka till första sidan för att se vad vissa tycker om spelet, som nu har ändrats helt

Permalänk
Medlem

nu har iof Fredag upprepade gånger och sen långt tid tillbaka sagt att han inte tar sig igenom GTA-spelen, (dvs precis vad poängen var här innan) så edra argument faller till marken likt en gangster som fått knäskålarna cappade..

jag slutar också spela mitt i oftast. GTA simulerar livet rätt bra, när man har fått lite respekt och några hoes så drar man sig tillbaka och njuter av att glida omkring i bilen istället för de allt drygare uppdragen. därmed inte sagt att det inte hade varit bra med de kul extragrejerna, om de nu är nått extra, eller kul för den delen. det vet ju ingen nått om ännu trots allt.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Men nu var det Fredag som ens drog upp den här tråden.. då ser det lite småroligt ut .

Visa signatur

sad panda