Permalänk
Medlem

flytt till nyproduktion

Fick idag ett trevligt samtal om en sökning till en nyproduktion (lägenhet) som jag har sökt. Hur som helst, efter samtalet började tankarna snurra. En av dessa var, hur är det på bredbandsfronten? Vilken operatör använder min blivande hyrsvärd. Gick in på deras sida, stockholmshem.se för att leta reda på svaret. Sagt och gjort, det visade sig var Com hem.

I broschyren jag fick om lägenheten, så stod det att lägenheten ansluts till IP-TV-. IP-telefoni och internettjänst.

Nå till min fråga? vad krävs för att allt detta ska gå på en å samma kabel? Är det fiber som gäller? Eller hur är det med Com Hem på den fronten?

Tacksam för svar, om det är någon som vet Mest nyfiken!

Permalänk
Medlem

Comhem kör på coax kabel-tv nät. De använder sig av ett kabelmodem med inbyggd telefoni-del. Bredband från 250kbps till 24Mbps.

Tycker de tragiskt att man inte drar Ethernet runt i lägenheterna vid nybygge idag. Ger så extremt mycket mer, och besparar senare installation.

Permalänk
Medlem

Instämmer.
Ethernet CAT6 borde dras in i alla nybyggda lägenheter. Det kostar verkligen ingenting extra. Elektrikerna kan lätt dra in det i samma rör och dosor när de ändå drar teleledningarna.

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk
Medlem

Du kan vara lugn, Stockholmshem bygger fiber till alla sina lägenheter med start efter sommaren. Är det i västra Stockholm kan du räkna med fiber i höst eller våren 2008.

Permalänk
Medlem

Fiber? Vad ska dom med det till?
Är du säker på att det inte är vanlig CAT5/6 de drar in?

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk
Medlem

miiicke : nix, det är inte västra. Skall flytta till Farsta.
jag läste någonstans om att dem ska dra fiber till lägenheterna också, en tänkte om någon kände till något mer

Citat:

Den nya bredbandsutbyggnaden görs via nät som dras med optisk fiber till varje lägenhet. Fibern dras i ett första skede fram till varje fastighet och anslutningen till lägenheten görs sedan efter beställning från hyresgästen. Stockholmshem äger nätet och hyresgästerna kan välja mellan olika konkurrerande operatörer. Tekniken medger hastigheter upp till 100 Mb/s.

Permalänk
Medlem

Okej
Låter som man får betala installtionskostnanden + fiberkostnaden från källaren -> lägenheten. Kan ju sluta på några tusen. Men det är de ju värt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AmPz
Fiber? Vad ska dom med det till?
Är du säker på att det inte är vanlig CAT5/6 de drar in?

Helt rätt.. Vet inte hur många jag hört som har "fiber" när de i själva verket har vanlig cat5/6-kabel.. Ibland känner man nästan för att jävlas lite med dem och börja fråga vilka kontaktdon de har, sc? lc? mtrj?

Permalänk
Medlem

Vem vill egentligen ha fiber till lägenheten? Det är bara väldigt dyrt, och kapaciteten i en multimodefiber är faktiskt inte högre än vad CAT5/6 klarar av. Även om vissa verkar tro att allt som heter fiber har oändlig kapacitet.

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk

Nej, fast en multimode-fiber klarar längre avstånd än en cat5/6-kabel, vilket skulle kunna ha betydelse i vissa fall.

Permalänk
Medlem

Klart dom inte drar in fiber till slutkund.
Fiber till källaren och sen cat5/6 upp i huset.

Stockholmshem har väll lite bakom spakarna och fattar att svensson kanske inte vill eller kan ha fiber in i lägenheten.
Då man måste ha extra utrustning för att kunna använda det.

Lite annat om du bor i villa och skall få det indraget.

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OTTO
Klart dom inte drar in fiber till slutkund.
Fiber till källaren och sen cat5/6 upp i huset.

Stockholmshem har väll lite bakom spakarna och fattar att svensson kanske inte vill eller kan ha fiber in i lägenheten.
Då man måste ha extra utrustning för att kunna använda det.

Lite annat om du bor i villa och skall få det indraget.

är rätt vanligt att telia dra in fiber i kvarten. finns säkert flera som gör så men det vet jag inget om då jag bara gör sånna installatoner/felsökning åt telia

Visa signatur

10100111001

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razor-SWE
Nej, fast en multimode-fiber klarar längre avstånd än en cat5/6-kabel, vilket skulle kunna ha betydelse i vissa fall.

Beror på vilken fiber du har...
Över standard Ethernet multimode fiber tror jag bara man klarar 10Gigabit över 26 eller 82 meter beroende på typ av fiber.
En ny multimode fiber avsedd för 10Gbit klarar 300m.

CAT6 ger 55meter, och CAT6a ger 100 meter.

Multimode fiber och CAT6 har alltså egentligen rätt så likartad kapacitet.
Pris och komplexitet skiljer däremot desto mer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av OTTO
Klart dom inte drar in fiber till slutkund.
Fiber till källaren och sen cat5/6 upp i huset.

Stockholmshem har väll lite bakom spakarna och fattar att svensson kanske inte vill eller kan ha fiber in i lägenheten.
Då man måste ha extra utrustning för att kunna använda det.

Lite annat om du bor i villa och skall få det indraget.

Jo, bor man i villa så är det singelmode fiber till en switch i källaren och CAT6 vidare ut i alla rum i villan som gäller

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AmPz
Beror på vilken fiber du har...
Över standard Ethernet multimode fiber tror jag bara man klarar 10Gigabit över 26 eller 82 meter beroende på typ av fiber.
En ny multimode fiber avsedd för 10Gbit klarar 300m.

CAT6 ger 55meter, och CAT6a ger 100 meter.

Multimode fiber och CAT6 har alltså egentligen rätt så likartad kapacitet.
Pris och komplexitet skiljer däremot desto mer.

Jo, bor man i villa så är det singelmode fiber till en switch i källaren och CAT6 vidare ut i alla rum i villan som gäller

Nu talar jag om gigabithastighet över fibern. 100Mbps ger än större räckvidd (kilometervis). Men spela besserwisser om du vill och ta in extremfallen.. Jag tror inte det är aktuellt att dra in 10Gbps för bredband ens i något nybygge.

Ser f.ö. inte vitsen med singlemode fiber till villor, om inte avståndet kräver det. Det ger så dyra transcievrar.

Permalänk
Medlem

Vid lägre hastigheter klarar multimode fiber givetvis betydligt längre sträckor än CAT5/6.
Diskussionen om valet mellan fiber och koppar brukar vanligtvis handla om att folk tror att fiber är så mycket mer framtidssäkert och har oändliga möjligheter till framtida kapacitetsökningar. Jag fick för mig att det var utifrån den förutsättningen som du menade att fiber har längre räckvidd än CAT5/6.

Singel vs. multimode fram till hus beror givetvis helt på vad avståndet är i kombination med vilken framtida kapacitet man vill kunna uppnå.

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk
Medlem

Jag håller me AmPz, många tror att fiber fram till dörren är någon frälsning från framtiden. Det är i många fall både mycke enklare, bättre och billigare att ha koppar sista vägen (inom samma hus) än ha massa media-konverters överallt och extra dyra switchar fullproppade med fiber-interface.

100/100 ska väll räcka med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OTTO
Klart dom inte drar in fiber till slutkund.
Fiber till källaren och sen cat5/6 upp i huset.

Stockholmshem har väll lite bakom spakarna och fattar att svensson kanske inte vill eller kan ha fiber in i lägenheten.
Då man måste ha extra utrustning för att kunna använda det.

Lite annat om du bor i villa och skall få det indraget.

Det är inte det minsta klart över huvudtaget. Jo dom drar fiber fram till lägenheten. Stockholmshem bygger nätet tillsammans med Svenska Bostäder och Familjebostäder, här kan ni läsa mer om leverantörer och priser:

http://www.svebo.se/Page____36019.aspx

Känner flera som har detta redan och det är fiber fram till dörren och fungerar klockrent.

edit: för att reda ut eventuella oklarheter så är det så att dom givetvis sätter dit en fiber --> eth converter utan kostnad.

Permalänk
Medlem

Jo jag vet att det finns en del knasiga fastighetsbolag och teleoperatörer som sätter upp fiberkonverterare inne lägenheterna.

Vad hoppas dom vinna på det? Fiberkonverteraren är begränsad till 100Mbit eller 1Gbit (tveksamt med tanke på priset). Om dom vill uppgradera till 1Gigabit eller 10Gigabit i framtiden så måste dom byta den stora extremt dyra mångportars fiberswitchen i källaren, och alla mediakonverterare inne i varenda lägenhet.
Ett stort och mycket dyrt arbete.

Om dom hade dragit in CAT6 så behöver dom bara byta ut den billiga standardswitchen i källaren för att ge alla i hela huset 10Gigabit.

"Utan kostnad"
Visa mig gärna vart man kan få tag på gratis mediakonverterare.
Någon betalar för alla extrakostnader som fibern innebär, vilket innebär att kostnaden i slutändan på ett eller annat sätt hamnar hos dig som konsument.

Kommunala fastighetsbolaget här i Halmstad har dragit CAT5/6 in i alla lägenheter när de anslöts till stadsnätet.

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AmPz

Om dom hade dragit in CAT6 så behöver dom bara byta ut den billiga standardswitchen i källaren för att ge alla i hela huset 10Gigabit.

Enligt dina egna uppgifter funkar 10Gbps över cat6 upp till 55 meter. Detta är inte särskilt mycket, och i ett bostadshus har man nog inga bekymmer att komma över den längden, så riktigt så enkelt är det nog inte att uppgradera.

Cat6a är ju ännu inte en färdig standard.

Mediakonverterare är f.ö. inte så dyrt, ex vis direktronik säljer 100Mbps-konverterare för multimodefiber för 650kr ex moms, dvs ungefär som ett kabelmodem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AmPz
Jo jag vet att det finns en del knasiga fastighetsbolag och teleoperatörer som sätter upp fiberkonverterare inne lägenheterna.

Vad hoppas dom vinna på det? Fiberkonverteraren är begränsad till 100Mbit eller 1Gbit (tveksamt med tanke på priset). Om dom vill uppgradera till 1Gigabit eller 10Gigabit i framtiden så måste dom byta den stora extremt dyra mångportars fiberswitchen i källaren, och alla mediakonverterare inne i varenda lägenhet.
Ett stort och mycket dyrt arbete.

Om dom hade dragit in CAT6 så behöver dom bara byta ut den billiga standardswitchen i källaren för att ge alla i hela huset 10Gigabit.

"Utan kostnad"
Visa mig gärna vart man kan få tag på gratis mediakonverterare.
Någon betalar för alla extrakostnader som fibern innebär, vilket innebär att kostnaden i slutändan på ett eller annat sätt hamnar hos dig som konsument.

Kommunala fastighetsbolaget här i Halmstad har dragit CAT5/6 in i alla lägenheter när de anslöts till stadsnätet.

Som Razor-swe skriver så är dessa konverterare inte särskilt dyra och billigare lär de bli ju mer marknaden växer. Självklart menar jag med utan kostnad att du som konsument inte behöver slanta upp en stor engångskostnad som antyddes tidigare. 10Gbit Ethernet fungerar inte på så stora avstånd som behövs i ett normal till hyffsat stort hyreshus. Man byter väl hellre switchen i källaren än att dra nya kablar till 50.000 lägenheter. Vem som helst förstår ju att fiber klarar högre hastigheter och större avstånd än CAT5/6 (ljusets hastighet är gränsen).

Hur som helst spelar inget av detta någon roll då trådskaparen bara ville veta om det fanns chans att få en bra uppkoppling på sin nya adress. Svaret på det är ja, snart

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av miiicke
Som Razor-swe skriver så är dessa konverterare inte särskilt dyra och billigare lär de bli ju mer marknaden växer. Självklart menar jag med utan kostnad att du som konsument inte behöver slanta upp en stor engångskostnad som antyddes tidigare. 10Gbit Ethernet fungerar inte på så stora avstånd som behövs i ett normal till hyffsat stort hyreshus. Man byter väl hellre switchen i källaren än att dra nya kablar till 50.000 lägenheter. Vem som helst förstår ju att fiber klarar högre hastigheter och större avstånd än CAT5/6 (ljusets hastighet är gränsen).

10Gigabit Ethernet går enligt specifikationen upp till 55meter på CAT6. Det som sätter begränsningen är överhörning mellan intilliggande ledningar. Om man inte packar flera CAT6 ledningar i samma rör hela vägen från switch till lägenhet så kommer man alltså längre.
Som du kanske noterade från tidigare inlägg så har multimode fiber dessutom ungefär samma begränsningar vid 10Gbit.
10Gigabit är ju dessutom ett extremt exempel. 1Gigabit är mer nära till hands som en framtida uppgradering, och både Fiber och CAT6 klarar fullt tillräckliga avstånd vid den hastigheten.
Även 55meter bör vara fullt tillräckligt för ett hyreshus då man rimligtvis sätter en switch på bottenvåningen i varje trapphus. För att kabellängderna ska bli längre än 55meter måste huset ha mer än 15 våningar, och då är det ändå dags för fler switchar för att klara av antalet lägenheter och för att spara kabel.

"Vem som helst förstår ju att fiber klarar högre hastigheter och större avstånd än CAT5/6 (ljusets hastighet är gränsen)."
Nu är du ute och cyklar fullständigt.
Ljusets hastighet mäts i meter per sekund.
När vi pratar nätverk så pratar vi om "kapacitet" eller bithastighet i Megabits per sekund. Det har ingenting med ljusets hastighet att göra.
Det är mycket möjligt att de flesta tror att fiber klarar mer än CAT5/6 bara för att kommunikationen sker med ljus, men det är helt fel. Som vi precis diskuterat tidigare så har multimodefiber ungefär samma kapacitet som CAT5/6.
För att nå de fantasihastigheter som folk läst om krävs singelmodefiber, och det är inte aktuellt för dragning in i lägenheter på grund av det mycket höga priset och komplicerade installationen.

650:- +moms per lägenhet för fiberkonverterare plus lika mycket till för fibertranscievern i switchen i källaren blir många pengar på 50'000 lägenheter. Och då måste du ändå köpa en ny fiberkonveterare till alla lägenheter när det är dags att uppgradera.
Drar du CAT5/6 så blir den totala materialkostnaden per lägenhet troligtvis lägre än vad en enda fiberkonverterare kostar. Dessutom kan en framtida uppgradering till högre hastigheter göras helt utan att någonting måste installeras i varje lägenhet.

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk
Hedersmedlem

Det är en intressant diskussion ni för, men ni har nog glömt den största faktorn till att det är fullständigt idiotiskt att dra fiber in till slutkund: drullefaktorn.

Om en operatör drar in fiber till slutkunden kommer han/hans hund/hans barn/hans mormor eller annan dylik person ofelbart ha sönder antingen uttaget, patchkabeln till konverteraren eller själva konverteraren.

Vidare är (mini-)GBIC:ar (och tillhörande switchportar) dyrt. Att stoppa in en switch med 48 kopparportar _är_ betydligt billigare än att stoppa in en switch med 48 (mini-)gbicportar (eller flera "fiberswitchar" för den delen).

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?
(Är det där en pergamentrulle i din toga, eller är du bara glad att se mig?)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AmPz

Även 55meter bör vara fullt tillräckligt för ett hyreshus då man rimligtvis sätter en switch på bottenvåningen i varje trapphus. För att kabellängderna ska bli längre än 55meter måste huset ha mer än 15 våningar, och då är det ändå dags för fler switchar för att klara av antalet lägenheter och för att spara kabel.

Jag märker att du inte varit med om att dra nätverksuttag.. Du anar inte vad kabellängden springer iväg... Det behövs inte 15 våningar, det kan räcka med 3-4 våningar och lite sidledes avstånd. En kabel måste ofta gå omvägar, över dörrar, i existerande genomföringar och annat som kanske inte är optimalt anpassade.

Permalänk
Medlem

Har 40 meters kablar i en vanlig enplans villa så precis som Razor-SWE
säger så räcker inte 55 meter särskilt långt. Dessutm ska vi i dessa 55 väga in patchkablar till switch och inne hos kunden

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Japp har man varit med och gjort installationer vet man att avstånden lätt springer iväg. Fiber klarar avstånden utan problem, förmodligen är det detta som dessa "knasiga hyresvärdar" tänkt på när man valde fiber istället för CAT5/6.

Permalänk
Medlem

De tänker nog även på att slippa dra om kabalget om 20 30 år ...

Visa signatur

Nätverksnörd