Permalänk
Medlem

Vad/var ska jag beställa?

Hejhej!
Nu närmar sig studenten med alla sina presenter...
Har fått i uppgift att plocka ihop eller hitta en bärbar dator för ca 12 000 till mig själv. Datorn ska klara av spel så bra som möjligt, annars är det en studie-dator, men det kräver ju ingen speciell prestande.
Jag inte insatt i bärbara komponenter, så jag har en del frågor.
1) Är det någon speciell sida/märke som sägs vara bättre än andra?
2) Vilka är de bästa minnena, grafikkorten och processorerna?
3) Något annat man bör tänka på när man köper bärbar? förutom batteritid. Vikt spelar ingen roll.

Alla svar uppskattas!

/Stefan

Visa signatur

Värför kunde inte Gud ha skapat datorerna lite snabbara, tystare och mycket billigare?!

Permalänk
Inaktiv

till och börja med... vilken storlek på skärm hade du tänkt dig?

Permalänk
Medlem
Citat:

12"= oftast väldigt bärbart, men inte jättebra att jobba länge vid även om man snabbt vänjer sig vid storleken. Extern skärm hemma på skrivbordet är rekommenderat

14"= Bra för den som ofta flyttar datorn, men vill kunna ha plats för bra graffekort (något 12" inte kan ha pga storleken). Extern skärm hemma på skrivbordet är rekommenderat

15,4"= Mittemellan. Inget format jag personligen gillar. Har plats till ungefär samma prestanda som 14" när det gäller grafikkort. Hyfsat bärbart, men inte ultraportabelt precis. Bra för den som flyttar datorn ibland, men inte har extern skärm.

17"= Desktop replacement. Oftast 3,5kg eller mer i vikt och inte praktisk att bära med sig om man jämför med andra bärbara. Rymmer dock mer och kraftigare grafikkort. Bra val om man vill kunna flytta datorn, men tänker ha den kvar på skrivbordet majoriteten av tiden.

I mitt tycke bör skaffa en dator med:
Santa Rosa (intels nya plattform)
Core 2 duo
Minst 2gb ram
Geforce 7600go eller senare, gärna något ur 8X00-serien

I regel är väl de flesta märken bra, personligen undviker jag dock:

Acer
Fujitsu Siemens

Märken som jag vet har 8400/8600 graffekort just nu är

Asus
LG
Zepto (zepto.se)

Tror dock bara Zepto har 8600M GT än så länge som just nu är det bästa grafikkortet till bärbara från geforce 8-serien

Permalänk
Inaktiv

Går det att få en Zepto med Santa Rosa, vettiga inställningar och 8600GT för ca 12k då?

asus datorer med det är väl också dyrare?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne_Jaha
Går det att få en Zepto med Santa Rosa, vettiga inställningar och 8600GT för ca 12k då?

asus datorer med det är väl också dyrare?

14,1" WXGA+ 1440x900 - 6224W
NVIDIA® Geforce 8600M GT
6 Cell batteri
Tangentbord Znote 6x14W Svart SE
Miljöavgift
Intel Pro/Wireless 4965AGN
SAMSUNG COMBO 6xx4w/6xx5WD/2xx5W
120GB SATA 2,5" 5400RPM - SAMSUNG
1.80 GHz Intel® Core™2 Duo T7100 800MHz (120625)
2048MB (2x1024) DDR2 667/PC5300 SODIMM, Zepto

12.022,06 kr

Skulle dock satsa på snäppet bättre processor. 450:- till och man får 2.0 GHz T7300, vilket är mer framtidssäkert då processorn är svår att byta. Har själv tänkt köpa denna, fast med bättre hårddisk och '2 GB DDR2 PC6400 Original Zepto Ram' istället, så jag kan uppgradera till 4 GB senare.

Permalänk
Medlem

Ok, tack för svaren.
Jag var inne på zepto.se och kolla lite, vad tycks om den här:
15,4" WSXGA+ 1680x1050 - 6625WD
NVIDIA® Geforce 8600M GT
120GB 5400rpm SATA Harddisk Hitachi®
6 Cell batteri
Intel® PRO/Wireless 3945ABG 54Mbit
SAMSUNG DVD-RW DL Brännare
Tangentbord Znote 6x15W Grått SE
Miljöavgift
2.20 GHz Intel® Core™2 Duo T7500 800MHz
2048MB (2x1024) DDR2 800/PC6400 SODIMM

Vad innebär Miljöavgift?
Kanske skulle vara bättre med 12-cellsbatteri eller om det finns något annat bra. Fast det gick inte välja 12-cells på hemsidan, någon som vet varför? kan det bero på kompatibilitet eller funkar funkar alltid 12-cells?

Visa signatur

Värför kunde inte Gud ha skapat datorerna lite snabbara, tystare och mycket billigare?!

Permalänk
Medlem

kolla in computercity de har en Fujitsu Siemens för 9990:-
med core2 duo 2GB ram och x1800 grafikkort prisvärd enligt mig.

Klarar av spel bra också skärm är 15.4 på den.

ett tips håll dig borta från Acer.

Rekommenderar
Toshiba
Packard Bell
Fujitsu Siemens
HP
Asus

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grabben_83a
kolla in computercity de har en Fujitsu Siemens för 9990:-
med core2 duo 2GB ram och x1800 grafikkort prisvärd enligt mig.

Klarar av spel bra också skärm är 15.4 på den.

ett tips håll dig borta från Acer.

Rekommenderar
Toshiba
Packard Bell
Fujitsu Siemens
HP
Asus

Är 17" på den, så den är väl mer släpbar än bärbar. Men visst är den prisvärd om man kan tänka sig 17" skärm.

Visa signatur

Toshiba Satellite A300-1K5 :: C2D P8400 2.26 GHz :: Radeon HD3650 :: 4 Gb ram :: 640 Gb HDD :: Win 7 Pro x64

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bassse
Är 17" på den, så den är väl mer släpbar än bärbar. Men visst är den prisvärd om man kan tänka sig 17" skärm.

"3) Något annat man bör tänka på när man köper bärbar? förutom batteritid. Vikt spelar ingen roll."

^^ har trådskaparen skrivit. Sen är det upp till var och en vad som är släpbart och inte, tror alla skiter fullständigt i vad DU tycker.

Gillar de insats har skrivit i några trådar, "guide" eller vad man ska kalla det

mitt val hade nog varit Zepto iaf... för där är bra prestanda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bassse
Är 17" på den, så den är väl mer släpbar än bärbar. Men visst är den prisvärd om man kan tänka sig 17" skärm.

ja givetvis är det 17tums hur kunde jag skriva så fel.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne_Jaha
"3) Något annat man bör tänka på när man köper bärbar? förutom batteritid. Vikt spelar ingen roll."

^^ har trådskaparen skrivit. Sen är det upp till var och en vad som är släpbart och inte, tror alla skiter fullständigt i vad DU tycker.

Gillar de insats har skrivit i några trådar, "guide" eller vad man ska kalla det

mitt val hade nog varit Zepto iaf... för där är bra prestanda.

Ojoj hårda ord, vaknat på fel sida?

Nu var de ju faktiskt så att han jag citerade skrev att den F-S datorn med x1800 kort hade 15.4" skärm och jag påpekade att den hade 17" skärm. Sen så skriver jag ju att om man kan tänka sig 17" är den prisvärd.
Självklart är det upp till var och en att bestämma vad man vill bära runt på och vad man vill kalla det för.

Visa signatur

Toshiba Satellite A300-1K5 :: C2D P8400 2.26 GHz :: Radeon HD3650 :: 4 Gb ram :: 640 Gb HDD :: Win 7 Pro x64

Permalänk
Inaktiv

Hårt med sanningen ibland vettu.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZonkeD
Ok, tack för svaren.
Jag var inne på zepto.se och kolla lite, vad tycks om den här:
15,4" WSXGA+ 1680x1050 - 6625WD
NVIDIA® Geforce 8600M GT
120GB 5400rpm SATA Harddisk Hitachi®
6 Cell batteri
Intel® PRO/Wireless 3945ABG 54Mbit
SAMSUNG DVD-RW DL Brännare
Tangentbord Znote 6x15W Grått SE
Miljöavgift
2.20 GHz Intel® Core™2 Duo T7500 800MHz
2048MB (2x1024) DDR2 800/PC6400 SODIMM

Vad innebär Miljöavgift?
Kanske skulle vara bättre med 12-cellsbatteri eller om det finns något annat bra. Fast det gick inte välja 12-cells på hemsidan, någon som vet varför? kan det bero på kompatibilitet eller funkar funkar alltid 12-cells?

ser bra ut men det kostar lite mer än 12 000 va? frågan är om det är värt att lägga 1000 kr extra för att få en C2D som är klockad 400 mhz högre. sen kan det även vara värt att notera att dom tar ut överpriser på sina minnen. en gig 667 kostar runt 300 kr och dom tar 900 kr. en gig PC6400 kostar runt 700 och dom tar ut 1000 kr och 2500 kr för en gig resp 2 gig. mig veterligen så kan mig instalera minnen utan att förverka garantin.

angående 12 cells batteri så är det nog bara så att dom inte hunnit ta fram en till just den modellen. eller så väntar dom tills många har skaffat sig en dator och sedan blir tvungna att köpa till batteriet. tycker det är grymt störande att man på deras övriga modeller endast kan välja 6+12. varför ska jag vara tvungen at köpa två batterier? skillnaden är väll att 12cell sticker ut lite på baksidan och i princip dubblar batteritiden

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andy Mcdee
ser bra ut men det kostar lite mer än 12 000 va? frågan är om det är värt att lägga 1000 kr extra för att få en C2D som är klockad 400 mhz högre. sen kan det även vara värt att notera att dom tar ut överpriser på sina minnen. en gig 667 kostar runt 300 kr och dom tar 900 kr. en gig PC6400 kostar runt 700 och dom tar ut 1000 kr och 2500 kr för en gig resp 2 gig. mig veterligen så kan mig instalera minnen utan att förverka garantin.

angående 12 cells batteri så är det nog bara så att dom inte hunnit ta fram en till just den modellen. eller så väntar dom tills många har skaffat sig en dator och sedan blir tvungna att köpa till batteriet. tycker det är grymt störande att man på deras övriga modeller endast kan välja 6+12. varför ska jag vara tvungen at köpa två batterier? skillnaden är väll att 12cell sticker ut lite på baksidan och i princip dubblar batteritiden

Kollade din sammansättning ZonkeD, går på ungefär 16k. Du kanske glömt ändra så den visar priser inkl moms? Eller köper du via företag?

Håller med dig Andy om att det är kasst att dom ej säljer 12 cells batterier separat. Varför skulle man vilja ha både och? Det går dock att beställa 6+12 cells batterier nu, om det skrivs med i medelandefält då man beställer. Det är dock ej säkert om 12 cellsbatteriet kan levereras samtidigt som datorn och kanske kommer lite senare pga dom ej testat det ordentligt på alla modeller än.

Angående minnena, vad är fördelen med SODIMM minnen? Tror ni minnet
'2 GB DDR2 PC6400 Original Zepto Ram' ej är SODIMM minne, på grund av detta ej är angett, och att jag kan göra bättre i att använda samma minneskonfiguration som ZonkeD använde (2048MB (2x1024) DDR2 800/PC6400 SODIMM)? Har tänkt satsa på en Zepto i 15k klassen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goatlust
Kollade din sammansättning ZonkeD, går på ungefär 16k. Du kanske glömt ändra så den visar priser inkl moms? Eller köper du via företag?

Såg lite senare att priserna var exkl. moms, så jag tänkte byta 2.2ghz mot en 2.0 ghz processor och SODIMM minnena mot 2gb zepto minnen.

Men tack så mycket för svaren, tror jag har bestämt mig för zepton nu.

Visa signatur

Värför kunde inte Gud ha skapat datorerna lite snabbara, tystare och mycket billigare?!

Permalänk

minnena borde vara sodim... känns som om sidan för de nya burkarna är hafsigt gjord... om man tar budget alterrnativet så anger dom att man för med 1gig minne innan man kommer in i konfiguratorn, men väl där får man bara 512 meg för det tidigare angivna priset. dessutom påstår dom att det är ddr800 minnen medans man får 667. riktigt illa!
här nedan kommer ett förslag som ligger på ca 13000-14000

15,4" WSXGA+ 1680x1050 - 6625WD
NVIDIA® Geforce 8600M GT
6 Cell batteri
Tangentbord Znote 6x15W Grått SE
120GB 5400rpm SATA Harddisk Hitachi®
Intel Pro/Wireless 4965AGN
SAMSUNG DVD-RW DL Brännare
1024MB DDR2 667/PC5300 SODIMM, Zepto
1.80 GHz Intel® Core™2 Duo T7100 800MHz (120625)
PRIS: 12 411

då tycker jag man ska plocka ut ddr667 minnet och sälja det (300kr?) samt köpa 2st ddr800 från komplett
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=324319
dessa kostar runt 650 kr st inkl frakt per gig och är identiska med dom som zepto använder.

Cpu blev den billigaste C2D för jag känner inte att det är den ger mest prestanda för pengarna. sedan tog jag det nya nätverks kortet som stödjer den föreslagna N-standarden (inte fixerad än men det ger nog bättre prestanda än G-standarden). HD är smaken som baken. vill man ha 7200rpm kan man byta ner sig till en 80 gig disk för samma pris men jag föredrar nog 40gig extra för en snabbare HD drar mer ström (om den inte snurrar långsamare vid batterianvändning).

Om dom bara kunde fixa så att man ersätta batteriet med en 12 cells så skulle jag gärna köpa denna dator... säg att dom tar 700 kr för att uppgradera till 12 cells och då hamnar priset på runt 14 000 vilket jag tycker är prisvärt. sedan om man vill köpa med ett os (XP/Vista) så får man ju punga ut mer och kanske hamnar på 15 000 om dom möjliggör 12 cells varianten. kanske efter det att man har fått lönen från sommarjobbet?

Hoppas att jag indirekt svarade på din fråga Goatlust
edit: fixade stavfel