Datorn slocknar. Trasig hdd eller vad?

Permalänk

Datorn slocknar. Trasig hdd eller vad?

Min dator har börjat slocka lite när den känner för det verkar det som. Först misstänkte jag värme och klockade ner till lägsta FSB i bios, nu har den slocknat en gång på 59c enligt motherboard monitor, 59c är inte mycket tror jag då jag med vanlig FSB hade 75c förut utan problem..
Jag har två hdd på 80gb som är av maxtor den ena är en diamondmax plus9 och den andra nå liknande. den ena är runt 3,5 år gammal å den andra runt 2 år..
Jag tror en av dom gnisslar ibland så allt stannar en liten stund, men det är svårt å veta vad som gör ljudet, kan vara vad som helst men det låter som om det är vid fronten av datorn.. cd har inte används när jag hört gnisslet..

Så frågan blir om datorn helt enkelt kan slockna pga en inte helt ok hdd?
Det går inte att starta om med reset knappen.. utan kjag måste trycka in den vanliga ett tag och sen starta igen..
Känns som om detta kan bli en dyr felsökning :/

Visa signatur

2600x | Asus b450-e | 16GB Ram | 3060ti | 660p 1tb | CM 690 chassi.

Permalänk
Medlem

Jag hjälpte en kompis med ett liknande problem. Datorn bara
stängde av sig ibland. Visade sig vara CPU-kylaren som satt
lite snett. Kolla även nätagg och hdd precis som du misstänker.
Bästa är ju om du har andra grejer att prova med. Snabbaste
sättet ;D

mvh turez

Visa signatur

Intel i9 12900K | Asus Z690 Apex | 32GB G.Skill DDR5 6400C32
Asus Strix 2080Ti | Asus Rog Swift PG279Q | 2xWD Black SN850
Corsair AX1200i | Lian Li O11DXL Dynamic | EKWB Custom loop

Permalänk
Medlem

Fann du någon lösning på problemet? Min dator visar samma syndrom helt plötsligt.

Visa signatur

infowars - prisonplanet

Permalänk

Min andra dator med ASUS GF 5700 FX startar om sig lite ibland när den känner för det. Jag tror jag beror på grafikkortet. Det blir inte för varmt eller så. den håller sig ständigt på 29-34 grader Celsius.
När jag har på en OpenGL skärmsläckare så kan datorn startas om efter 30 min till 2 tim. Och om man inte har på någon skärmsläckare, utan bara windows, så startas den inte om.
Mitt problem går inte att lösa. Det är ett ständigt problem. Man får spara ltie oftare i Sims 2 och sådär.

Omstarter beror säkert på Grafikkortet. Inte pga överhättning. Kanske oläsbara instruktioner så GPUn får tuppjuck och för att inte bli generad så försvarar den sig med en omstart?
Oww så scosialt!

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX