Allround Dator 10k kr inklusive skärm
Tja!
Jag ska nu i början av sommarn bygga min första dator:D Efter mycket flitigt läsande här på forumet och i guider så är det nu dags att välja delar.
Posten är väldigt lång, men jag har försökt göra det så överskådligt som möjligt. Men desto mer info man har, desto enklare är det att hjälpa någon eller hur?:p Budgeten är satt till 10 000 kr (gärna mindre) . Det som ska ingå i budgeten är själva datorn och en widescreen skärm på minst 20 tum, alltså inget OS eller kringutrustning förutom skärm.
Användningsområden:
* Mediacenter för film, musik och tv. Men också vanlig datoranvändning och lite spel.
* Spelprestanda är inte prioriterat. Men möjliga spel som kan komma att spelas är Call Duty serien, C&C 3 och Need for Speed, kanske också någon flygsimulator. Jag har dock inga större krav på grafiken bara det flyter. Low, medium eller high spelar inte så stor roll.
* Jag har rätt många fönster och program uppe när jag sitter vid datorn. Kallas det multitasking?:p Aja jag vill i alla fall att dessa program ska fungera smärtfritt utan en massa väntetider när man byter program. Exempel på program jag har igång samtidigt är Msn, Windows Mediaplayer, typ fem Explorer fönster minst, Guitar Pro 5, torrentprogram, Google SketchUp och något officeprogram. Detta kanske var lite i överkant, men you get the picture.
Krav:
* Snabb i Windows och skifte mellan program
* Bra för multitasking
* Möjlighet att sätta in ett TV-kort senare
* Tyst, dock inte så tyst att ljudnivån prioriteras före prestandan.
* Kunna spela upp HD-material galant
* Uppgraderingskompatibel t.ex. till Quadcore och kanske DDR3 fast det kanske egentligen är onödigt
* Överklockningsbar, med tight budget så är ”gratis” prestanda alltid bra
* Inget gamerchassi med fönster och neon. Är inte heller särskilt sugen på ett HTPC-chassi även om de verkar passa in i användningsområdet.
* Kunna kopplas DVI-HDMI och köra pixelmapping till en Mirai DTL-632V200
* Minst 300GB hårddisk
Tankar
Det här har jag kommit fram till hittills:
Nätagg: Corsair 520HXEU 520 watt, Tyst agg som har blivit så prisat här på forumet
Chassi: Antec Solo, snyggt och stilrent tycker jag. Sen har den möjligheten att bli riktigt tyst. Den har ljuddämpning och hårddisk upphängning om jag förstått det rätt.
Moderkort: Gigabyte GA-965P-DS3, billigt och en väldigt bra överklockare, verkar dock inte vara kompatibel med Quadcore. Det kanske kan fixas med biosuppdatering..?
Processor: Intel Core 2 Duo E4300, billig och väldigt bra överklockare precis som moderkortet. Mitt mål är att komma upp i minst 3 GHz och de ska väl funka utmärkt om man inte har otur.
Minnen: Corsair XMS2 Xtreme PC5400 CL4 2 GB, ganska mycket billigare än PC6400 och de låga latenserna gör att det klockar bra om jag förstått det rätt. Men även i original räcker de ju till 3 GHz.
Grafikkort: Gainward BLISS GeForce 8600GT PCX TV Dual Silent FX 256MB, är passivt kylt = tyst, har utmärkt hårdvaruaccelerering h264 och har DX10. Förvisso har 1950Pro bättre spelprestanda i prisklassen men det är inte det jag är ute efter.
Hårddisk: Samsung SpinPoint T166 16MB 320GB, verkar vara prisvärd. Men hur är det med olika hårddiskar? Skiljer det sig mycket mellan märkena när det gäller ljudnivå?
DVD: Samsung SH-S183A, verkar prisvärd har fått ganska bra recensioner på komplett har också Sata.
CPU kylare: Tänkte mig en Scythe Ninja eller Infinity eller kanske en Tuniq tower
Fläktar: Här är jag inte så säker men tänkte mig 2 Nexus 92mm eller 2 Cooltek 92mm, vilka av dom är bäst? Eller finns det kanske ännu bättre utan att priset drar iväg för mycket?
Cooltek: http://www.webhallen.com/prod.php?id=67940
Nexus: http://www.webhallen.com/prod.php?id=54238
Skärm: Det står och väger mellan en LG L204WT och en Samsung 206BW. Det lutar mest åt LG:n eftersom den är billigare men ändå har fått bra recensioner. Men ni kanske kan göra mitt val enklare..?
Här är en lista med alla komponenter förutom kylningen och hårddisken av någon anledning försvann den när jag länkade:
http://www.prisjakt.nu/optimize.php?f=7,33,475,2893&e=&p=1038...
Det var väl allt, har jag glömt något? Hur balanserad är min konfiguration? Finns det något jag bör lägga mer pengar på, hårddisk kanske?
Nu blev det här en väldigt lång post och jag tackar er som orkat läsa igenom och hoppas ni kan hjälpa mig och ge positiv respons.
Mvh DeeLuu